یادداشتی از علیرضا باغانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل
علیرضا باغانی
افزایش نرخ خودرو کافی نیست و در میان مدت و بلند مدت دردی از خودروسازان دوا نمی کند.
خودروسازان در حالی با افزایش نرخ متوسط 30 درصدی در محصولات خود مواجه شدند که از سوی دیگر شاهد افزایش بهای تمام شده این شرکت ها هم هستیم .در واقع هم راستای رشد قیمت ارز نیمایی شاهد رشد قیمت تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت های خودرو ساز نیز هستیم.برای مثال شرکت ایران خودرو طی 6 ماهه سال 1403 حدود 92 همت مصرف مواد اولیه داشته است در حالی که این رشد در نیمه دوم سال با رشد قیمت دلار نیمایی و رشد قیمت مواد اولیه مورد نیاز شرکت بالاتر خواهد رفت.به عبارتی بخشی از این افزایش نرخ صرف رشد هزینه مواد اولیه می شود.
دلالان ماشین 250 همت سود می کنند تا ایران خودرو و سایپا 180 همت زیان کنند!
ایران خودرو و سایپا در مجموع سالانه بالای 20 همت هزینه مالی دارند که با رشد نرخ بهره این هزینه ها بیشتر هم شده است .هزینه های داری و عمومی شرکت های خودروساز و هزینه های مالی با این نرخ های بهره 30 درصدی بسیار گزاف رقم می خورد.
همچنان فاصله زیادی بین نرخ های جدید شرکت های خودروساز و بازار آزاد وجود دارد و سود اصلی به جیب دلال ها سرازیر می شود که 250 همت تخمین زده می شود!حال آن که خودروسازان بخش زیادی از این افزایش نرخ را باید صرف رشد بهای تمام شده و رشد هزینه های مالی و بهره بالا کنند.از سوی دیگر روند رو به رشد قیمت دلار آزاد به سطوح نزدیک 70 هزار تومان ، در کنار رشد قیمت دلار نیمایی باعث رشد سایر هزینه ها در این شرکت به خصوص واردات برخی نیازهای اساسی آن شرکت می شود.پس در نهایت می توان انتظار داشت این افزایش نرخ صرفا بتواند شرکت های خودرویی را از زیان ناخالص رهایی و در نهایت رشد هزینه ها ادامه زیان خالص را به همراه داشته باشد.برآوردها نشان می دهد افزایش نرخ میانگین 30 درصدی نرخ خودرو کمتر از 10 همت در هر یک از شرکت های سایپا و ایران خودرو اثر می گذارد که متانسب با زیان 180 همتی این دو شرکت نیست ، زیانی که هر روز به دست کم 100 میلیارد تومان به آن افزوده می شود.
تجربه عرضه «شاهین» در بورس را فراموش نکنید
این روزها این پرسش مطرح می شود که چه راهکاری را برای فاصله گرفتن خودروساز از زیان بهتر است ، ورود به بورس یا آزاد شدن قیمت کارخانه؟ به طور قطع عرضه خودرو در بورس کالا تجربه بسیار موفقی بود که هم سبب قطع شدن دست دلال ها از بازار خودرو شد و هم ارتباط مستقیم خودروساز با مصرف کننده واقعی را ایجاد کرد .عرضه خودرو در بورس منجر به سود بیشتر خودروساز و کاهش نرخ خرید خودرو برای مصرف کننده شد. در این خصوص عرضه خودروی شاهین توسط سایپا مثال بسیار خوبی بود که منجر به کاهش شدید قیمت این خودرو در بازار تا مقطعی شد که این خودرو در بورس کالا عرضه می شد و پس از قطع عرضه شاهین در بورس کالا این خودرو یکی از بالاترین نرخ های رشد در بازار آزاد را به واسطه دلال بازی های گسترده تجربه کرد.
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.