یادداشتی به زبان ساده برای مسئولان کشور که بدانند قیمت گذاری دستوری خودرو چه نقشی در آلودگی هوا ، ناترازی بنزین ، نارضایتی مردم و پایمال شدن حقوق میلیون ها سهامدار داشته است فقط 5 دقیقه وقت بگذارید و بخوانید ؛ نه به خاطر مردم به خاطر افزایش سواد خودتان
بورس24 : طرح قیمت گذاری دستوری از پایه و اساس غلط است! مگر میشود که یک محصول در یک کارخانه تولید شود و یک شخص دیگر قیمت آن را تعیین کند؟؟ مثلا! هدف از این طرح، کنترل قیمت خودرو بوده که ماحصل آن به وضوح در بازار قابل رویت است. اثرات این دسته گل دولتی برسه طرف خودروساز، مشتری و قطعهساز قابل بررسی است.
وضعیت یک خودروساز را تصور کنید که در یک محیط اقتصادی با تورم بالا در حال فعالیت بوده و با وجود افزایش هزینه های تولید، نمیتواند قیمت محصولاتش را متناسب با تورم و تقاضای بازار تنظیم کند و عملا مجبور است خودروهای تولید شده را با زیان بفروشد!
در تاریخ نگارش این مقاله، دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به ترتیب 122 و 58.6 همت زیان انباشته در صورت وضعیت مالی خود گزارش کرده اند! بنابراین با توجه به رقم سرمایه اسمی، هر دو این شرکت ها مشمول قانون ورشکستگی (ماده 141) هستند که مسبب اصلی این وضع، دولت و نماینده آن یعنی شورای رقابت است؛ شورایی که بهتر است اسمش را بگذاریم، شورای رفاقت!
زمانی که ساختار هزینه های یک خودروساز شامل هزینه اصلی نظیر مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار است و در آخر به زیان ختم میشود، کدام مدیرعاقلی در بودجه سالانه خود هزینه تحقیق، توسعه و نوآوری لحاظ میکند؟؟ چرا که اگر این کار را بکند، شرکت بیشتر در زیان فرو می رود! نتیجه: مدلهای تکراری، سطح پایین ایمنی و آپشنهای خودروها! کار به جایی رسیده بود که شرکت X زه شیشه را به عنوان آپشن لحاظ کرده بود!!
خودروساز توان خرید قطعات با قیمت واقعی نداره
همانطور که این قیمت های دستوری برای خودروساز زیان بار است، برای قطعه ساز نیز جز ضرر چیزی ندارد. وقتی قیمت خودرو دستوری است، در شرایط تورمی، خودروساز از طریق کاهش سطح تولید، هزینه های خود را در سطح مشخصی حفظ میکند و این یعنی سطح تقاضا برای خرید قطعات، کم میشود! یا اگر در بهترین حالت، سطح تولید خودروساز حفظ بشه، نمیتونه با قیمتهای جدید قطعه بخره، چون قیمت خودروهای تولیدی آپدیت نیست و ثابته! چون دستوریه! بنابراین قطعات خودروسازی نیز به قیمت های جدید خریدار ندارد! چون سودی ندارد.
ناترازی بنزین!
خودرو که در همه جای دنیا نوعی کالای مصرفی است، در ایران به شکل عجیبی ،به دلیل قیمتگذاری دستوری، جنبه سرمایه ای به خود گرفته است! بسیار دیده می شود که در یک خانواده 4 نفره، تمامی اعضا خودرو شخصی دارند!! یکی از جدیترین تبعات این وضع، ایجاد مصرف سوخت مازاد و ناترازی بنزین است که این روزها نقل دهان مسئولین شده است!
باید به این آقایان گفت که سر خود را از برف بیرون بکشید، وارادات خودرو و قیمتگذاری خودرو در داخل را آزاد کنید، سرمایهای بودن خودرو را بشکنید! آن وقت ببینید که آیا ناترازی بنزین داریم یا نه؟
درباره شورای رقابت
هر بار که بحث واقعی شدن قیمت خودرو یا عرضه در بورس آن از هر طریقی و راهکاری مطرح می شود، از خودروساز و قطعه ساز گرفته تا مردم و ... خوشحال می شوند، اما اعضای این شورا تب میکنند!! چرا؟
پاسخ آن را به صراحت نمی توان گفت!
اعضای محترم این شورا لازم است مورد سوال قرار بگیرند که به چه دلایلی به این گنداب اقتصادی ادامه می دهند و یک خودروی ساده را به یک آرزو برای بسیاری از جوانان تبدیل کرده اند؟؟
ایجاد لاتاری خودرو در کشور!
خنده دار است که باید برای خرید یک خودرو، در قرعه کشی شرکت کنید!! یک کشور را با این شرایط مثال بزنید؟؟ با قیمت گذاری دستوری، آن قدر بر خودروساز زیان وارد کرده اید که سطح تولید را کم کرده واکنون باید با قرعه کشی، پاسخگوی نیاز بازار باشند!
نمی صرفه!
700 میلیون تومان ناقابل قیمت 207 در بازار است؛ مقایسه کنید با حقوق وزارت کار! طرز فکر یک جوان امروزی این است که خب! 700 بدم 207 بگیرم! همین پولو به عنوان تمکن مالی به سفارت آلمان یا ایتالیا ارائه می دهم و برای همیشه از این قیمتهای کذایی راحت می شوم.
نتیجه؟ رابطه مستقیم قیمت گذاری دستوری با از دست رفتن مهمترین سرمایه کشور، یعنی سرمایه انسانی!
در کل این وضعیت تاسف بار بازار خودرو برای سوگلیها چندان بد نیست! افرادی که با رانت های ویژه، خودرو ها را با قیمت دستوری میخرند، مدتی احتکار میکنند و با ایجاد یک موج صعودی در قیمتها، در بازار آزاد میفروشند!!
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.