Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نوشتاری از ولی نادی قمی خبره بازارهای مالی روی سخنم با طیفی از افراد بازار سرمایه است که با تامین مالی بنگاه های اقتصادی سر و کار دارند. این طیف که در مقایسه با همتایان‌شان در بانک‌ها ( بازار پول ) عموما جوان هستند، نرخ های تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به نحوی حساب می‌کنند که هزینه تامین مالی به بالای ۴۰ درصد می‌رسد و این موضوع بهانه‌ای به دست دو گروه داده است. وقتی به همتایان بازار پول مراجعه می‌شود، نرخ تسهیلات را ۲۳ درصد عنوان می‌کنند که سود آن به صورت فصلی یا دو ماه یکبار باید پرداخت شود و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مسدودی وجوه نیز لازم است.آن ها نرخ واقعی حدود ۳۶ درصد را ۲۳ درصد و بازار سرمایه نرخ واقعی حدود ۳۸ درصد را ۴۲ درصد اعلام می‌کند.

نرخ تامین مالیِ بازار سرمایه آنچه که به شما می گویند نیست

ولی نادی قمی

روی سخنم با طیفی از افراد بازار سرمایه است که با تامین مالی بنگاههای اقتصادی سر و کار دارند. این طیف که در مقایسه با همتایان‌شان در بانک‌ها ( بازار پول ) عموما جوان هستند، نرخ های تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به نحوی حساب می‌کنند که هزینه تامین مالی به بالای ۴۰ درصد می‌رسد و این موضوع بهانه‌ای به دست دو گروه داده است.

نخست، بانک ها که به بهانه نرخ سود بالا در بازار سرمایه،بالا بودن نرخ سود سپرده‌ها و هزینه‌های اداری و تشکیلاتی بالا، نرخ تسهیلات را به اعداد و ارقام حدود ۳۶ درصد رسانده‌اند. دوم مدیران بنگاه های اقتصادی که هزینه تهیه منابع مالی از بازار سرمایه را گران تر از بازار پول قلمداد کرده و فشار مضاعفی جهت کاهش قیمت پول در بازار سرمایه ، وارد می‌کنند.در ابتدای شروع فعالیت‌های تامین مالی در بازار سرمایه که از فعالیت شرکت های تامین سرمایه شروع شد، نرخ اسمی اوراق بدهی( ساده یا موثر)، مبنای محاسبه تنزیل و نرخ موثر سایر وجوهی بود که در قالب تنخواه، کارمزد متعهد پذیره نویسی و کارمزد بازارگردان دریافت می‌شد.

در حال حاضر همه این وجوه در قالب نرخ بازده داخلی بر اساس نرخی مجازی که از فرایند تنزیل در قالب IRR به دست می‌آید محاسبه می‌شود. از این حیث نرخ به دست آمده مجازی است که فرصت سرمایه‌گذاری وجوه با این نرخ عملا در بازار وجود ندارد یا اینکه بسیار محدود است. با فرض امکان وقوع محال، سوال اینجاست که چرا فرصت های سرمایه‌گذاری پیش‌روی اعتباردهنده باید مبنای محاسبه هزینه مالی اعتبار گیرنده باشد.

حال وقتی به همتایان بازار پول مراجعه می‌شود، نرخ تسهیلات را ۲۳ درصد عنوان می‌کنند که سود آن به صورت فصلی یا دو ماه یکبار باید پرداخت شود و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مسدودی وجوه نیز لازم است.آن ها نرخ واقعی حدود ۳۶ درصد را ۲۳ درصد و بازار سرمایه نرخ واقعی حدود ۳۸ درصد را ۴۲ درصد اعلام می‌کند.

البته، تفاوت نرخ تامین مالی در بازار سرمایه با بازار پول با توجه به فرصت های بالقوه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، بلندمدت بودن تامین مالی، حجم بالا و نیز شفافیت و انضباط حاکم بر قراردادهای اعتباری بازار سرمایه کاملا قابل توجیه است.

خبره بازارهای مالی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 252
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24