Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای اولین بار در بودجه، برای پرداخت بدهی اوره سازها و تولیدکننده های برق ردیف منابع در نظر گرفته شد. دولت قصد دارد با انتقال ۲۰۰ همت دارایی (اموال ملکی و غیره) بدهی اوره سازها، تولیدکنندگان برق و البته تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را پرداخت  کند و برای اولین بار در بودجه برای این بدهی ها ردیف بودجه ای در نظر گرفته است.

پرداخت مطالبات اوره سازان سرانجام وارد لایحه بودجه شد

بورس24 : برای اولین بار در بودجه، برای پرداخت بدهی اوره سازها و تولیدکننده های برق ردیف منابع در نظر گرفته شد. دولت قصد دارد با انتقال ۲۰۰ همت دارایی (اموال ملکی و غیره) بدهی اوره سازها، تولیدکنندگان برق و البته تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را پرداخت  کند و برای اولین بار در بودجه برای این بدهی ها ردیف بودجه ای در نظر گرفته است.

جعفر هاشمی، مدیر عامل گروه نفت و گاز پارسیان در خصوص خبر مهم اوره سازان و پرداخت بدهی شان با توجه به اختصاص  ردیف بودجه در سال ۴۰۴ به خبرنگار بورس24 گفت: همانطور که می‌دانید، شرکت‌های اوره‌ساز طی چند سال گذشته مطالبات قابل توجهی از دولت داشته‌اند. با پیگیری‌های مستمر و مکرر، این مطالبات به رقمی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. پس از تشکیل کمیسیون‌های متعدد اقتصادی در دولت و پیگیری‌های فراوان، در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ دولت قبل مصوب کرد که این مطالبات از طریق واگذاری بخشی از دارایی‌های قابل واگذاری دولت پرداخت شود. به عبارت دیگر، دولت متعهد شده است که با فروش بخشی از دارایی‌های خود، مطالبات هنگفتی را که شرکت‌های اوره‌ساز در طول سال‌های گذشته داشته‌اند، تسویه نماید.

او ادامه داد: این مصوبه ابلاغ شده و ما در حال پیگیری اجرای آن هستیم. با این حال، با توجه به اینکه در مصوبه ذکر شده که مطالبات از طریق واگذاری دارایی‌های قابل خصوصی‌سازی پرداخت خواهد شد، مذاکراتی را نیز با  خصوصی‌سازی آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر به مطالبات خود برسیم. خوشبختانه پیگیری‌های مستمر ما و اقدامات دولت منجر به این شده است که دو موضوع مهم در این مصوبه گنجانده شود. یکی پرداخت مطالبات سال‌های گذشته به شکل مصوب و دیگری پوشش ۵۰ هزار میلیارد تومانی مطالبات شرکت‌های اوره ساز در قالب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات کلی که به آن اشاره کردید.

هاشمی گفت: امیدواریم با این اقدامات، به جای دریافت دارایی، بتوانیم مطالبات خود را به صورت نقدی و از محل مطالبات گذشته وصول کنیم. البته هنوز جزئیات کامل مصوبه را مشاهده نکرده‌ایم، اما بر اساس اطلاعاتی که داریم، این موارد در آن لحاظ شده است.

وی گفت: نکته بسیار مهم دیگر این است که در این مصوبه، پس از پیگیری‌های مستمر، موفق شدیم سهم نقدینگی را از ۸۰۰ تومان به ۴۸۰۰ تومان افزایش دهیم. این افزایش قابل توجه، به ما امکان می‌دهد تا نیازهای نقدینگی خود را در سال‌های آتی بهتر تامین کنیم. با این حال، باید توجه داشت که این مبلغ باید با میانگین سه ماهه پایه بورس تطبیق داده شود.

مدیر عامل «پارسان» خاطر نشان کرد: در مصوبات قبلی، پایه محاسبه مطالبات ما، میانگین قیمت اوره در ۶ ماه گذشته بورس کالا بود و این مبلغ پس از حسابرسی توسط سازمان حسابرسی، به عنوان مطالباتمان از دولت منظور می‌شد. مجموع این مطالبات به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.ما با این روش قیمت‌گذاری موافق نبودیم و اعتراض کردیم. به جای استفاده از میانگین ۶ ماهه، خواستار استفاده از میانگین ۳ ماهه گذشته شدیم. خوشبختانه این پیشنهاد ما پذیرفته شد و اکنون پایه محاسبه مطالباتمان، میانگین قیمت اوره در ۳ ماه گذشته بورس کالا است. این تغییر، گام مهمی در جهت افزایش مطالبات ما محسوب می‌شود.

تکلیف نحوه پرداختی ها به اوره سازان  مشخص شد 

وی اضافه کرد: در گذشته، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مبلغ ۷۹۸ تومان از هر کیلوگرم اوره را به عنوان یارانه به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌کرد. این مبلغ به صورت نقدی به تولیدکنندگان اوره پرداخت می‌شد و مابقی مطالبات در قالب دیون منظور می‌گردید.با پیگیری‌های صورت گرفته، موفق شدیم این مبلغ را به ۴۸۰۰ تومان افزایش دهیم. به این ترتیب، اکنون ۴۸۰۰ تومان از هر کیلوگرم اوره به صورت نقدی به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود و مابقی به صورت دین باقی می‌ماند.

هاشمی گفت: با توجه به نوسانات قیمت اوره در بورس کالا، پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت هر کیلوگرم اوره بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان باشد. این بدان معناست که بخش قابل توجهی از مطالبات تولیدکنندگان هنوز به صورت دین باقی خواهد ماند.با این حال، افزایش مبلغ نقدی پرداخت شده به تولیدکنندگان، کمک شایانی به پوشش هزینه‌های تولید آن‌ها خواهد کرد. در گذشته، تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه بودند و هزینه‌های تولید آن‌ها تأمین نمی‌شد. اما با این تغییر، حداقل بخشی از هزینه‌های آن‌ها تأمین خواهد شد.

وی افزود: پیش از تصویب بودجه، پیگیری‌های گسترده‌ای انجام دادیم تا بتوانیم ردیفی مشخص برای پرداخت مطالبات جاری شرکت‌های اوره‌ساز در بودجه سال آینده منظور کنیم. هدف از این کار، تسریع در روند پرداخت مطالبات و جلوگیری از پیچیدگی‌های ناشی از تصویب مصوبات جدید در کمیسیون‌های اقتصادی بود.خوشبختانه، شنیده‌ها حاکی از آن است که ۱۵ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای پرداخت مطالبات وزارت جهاد کشاورزی به شرکت‌های اوره‌ساز در نظر گرفته شده است. این خبر بسیار مسرت‌بخش است و نشان‌دهنده توجه ویژه به این موضوع است.

امسال هم،فرمول خوراک ثابت ماند...

به گفته وی، همچنین، طبق گفته‌های رئیس جمهور، فرمول نرخ خوراک گاز برای تولید اوره ثابت مانده است. این موضوع نیز بسیار مهم است، زیرا ثبات نرخ خوراک، به پیش‌بینی‌پذیری هزینه‌های تولید کمک کرده و به بهبود شرایط تولیدکنندگان اوره کمک می‌کند.با توجه به این موارد، به نظر می‌رسد که اقدامات مثبتی در جهت رفع مشکلات شرکت‌های اوره‌ساز صورت گرفته است و امیدواریم که این اقدامات به بهبود وضعیت این صنعت منجر شود.

هاشمی گفت: همانطور که می‌دانید، قیمت اوره در بازار نوسانات شدیدی داشته و گاهی به پایین‌ترین حد ۵ تومان و گاهی به بالاترین حد ۶۲۰۰ تومان رسیده که  نوسانات  باعث شده است که فرمول محاسبه قیمت‌ها در ماه‌های مختلف متفاوت باشد.خوشبختانه، برای سال جاری قرار شده که فرمول محاسبه قیمت ثابت بماند. این موضوع به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولید و فروش محصولات خود داشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به الزام به ارائه ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، انتظار داریم که نرخ ارز در این سامانه به واقعیت‌های بازار نزدیک‌تر شود. در حال حاضر، نرخ ارز در سامانه نیما حدود ۴۸ تومان است که با نرخ واقعی بازار فاصله زیادی دارد. امیدواریم با اصلاحات صورت گرفته، این نرخ به نرخ بازار نزدیک‌تر شود

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24