Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نکته سوم اینکه در همین آشفته‌بازار، برخی از شرکتها به‌ویژه در صنایع متوسط و کوچک، گزارش‌های بسیار خوبی داشتند که اتفاقا تعداد آنها هم کم نبود و شک نکنید این نمادها پس از کمی دست به دست شدن خود را از بازار جدا خواهند کرد و اگر اتفاق منفی جدیدی رخ ندهد، آخرین گام کاهشی اخیر را سریع‌تر از بقیه جبران خواهند کرد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 2 آبان 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : معاملات نخستین روز آبان را در حالی پشت سر گذاشتیم که از بعدازظهر روز دوشنبه چند گزارش ضعیف از برخی شرکتهای فولادی، پالایشی، پتروشیمی و خودرویی ناشی از قطعی‌های مکرر برق، قیمت‌گذاری دستوری، شکاف بین دلار آزاد نیما و تعیین فرمول غیرمنطقی بنزین رسیده بود و لذا همین موضوع سبب شد تا بازار سه‌شنبه با فشار عرضه، فضایی شبیه به روزهای قبل داشته باشد. اما قسمت بد ماجرا اینجا بود که شدت فشار فروش باعث شد تا شرکتهایی هم که عملکرد خوب و ویژه‌ای داشتند، زیر سایه ترس از افت قیمت، روند کاهشی را در پیش بگیرند و یک روز تلخ دیگر را تجربه کنیم. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با افت حدود 13 هزار واحدی باری دیگر کانال دو میلیونی را از دست داد و تا سطح یک میلیون و 994 هزار واحدی کاهش ارتفاع داد. ارزش معاملات حول محور 2.3 همت در نوسان است و رقمی بالغ بر 130 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

پرسش اصلی که این روزها ذهن اکثر سهامداران و اهالی بازار را درگیر کرده این است که تا چه زمانی قرار است به این شرایط ادامه دهیم و اساسا در چه مقطع رخت این بحران را از تن در می‌آوریم ؟ آنچه که از ظاهر امر بر می‌آید این است که در سمت سازمان، روسا دست‌ها را به نشانه تسلیم شدن بالا آورده و منتظر امدادهای غیبی هستند ! البته نه اینکه تلاش نکنند اما وقتی سیاستگذار در اصلاح نرخ بهره و تزریق منابع همراهی نکند، طبیعی است که نتیجه مناسب و مطلوب حاصل نشود. با این حال گفته می‌شود رئیس‌جمهور دستوراتی را بر اساس گزارش روزهای اخیر رئیس سازمان بورس صادر کرده اما کسی نمی‌داند این دستورها شبیه دستورهای همان خدا بیامرز است یا فرق می‌کند ! و البته در بخش دیگر ماجرا که بازارساز باشد، هنوز تمایلی به تغییر مسیر دیده نمی‌شود و فعلا تنور سکه برای تامین مالی دولت داغ است. امیدواریم تصمیم‌گیران زنگ بحران و صدای خرد شدن استخوان سهامداران را شنیده باشند و تصمیمات درستی اتخاذ شود.

گویا در پیشنهادات هفتگانه رئیس سازمان بورس به دولت و رئیس‌جمهور، موضوع نرخ بهره محوریت قوی‌تری داشته و بحث‌های متعددی روی این موضوع شده و حتی گفته می‌شود کنترل جدی نرخ سود در دستور کار قرار گرفته است. به نظر اگر این موضوع حتی چشم‌انداز کاهشی بگیرد و فضای متفاوتی را ایجاد کند، قابلیت غلبه موقت بر ریسک‌های سیاسی را خواهد داشت. در واقع در مقطع فعلی از بحث قطعی برق عبور کرده‌ایم و نیما هم سرعت رشد خوبی گرفته، کاهش نرخ بهره و یا فرسایشی شدن ریسک‌های سیاسی می‌تواند عاملی برای بهبود بازار باشد. فراموش نکنیم ریسک‌ها و مسائل سیاسی تا ابد پابرجا نیستند و به هر حال در مقطعی این ریسک کاهش خواهند یافت و آن وقت است که بازار می‌تواند فضای بهتری را لمس کند. در کنار این موضوع اتفاقات و اخبار بودجه، موضوع قیمت‌گذاری و برگشت احتمالی خودرو به بورس‌کالا هم می‌تواند عامل موثری در پیشبرد اهداف و اتفاقات خوب برای بازار شود. در گزارش فردا درخصوص لایحه بودجه و نکات خاص آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. فقط همین یک نکته را ذکر کنیم که منابع و مصارف بودجه با رشد 68 درصدی از 3,500 همت به 5,900 همت رسیده و انبساطی‌ترین بودجه چند سال گذشته رقم خورده است.

و نکته آخر که در گزارش امروز به آن می‌پردازیم، مربوط به گزارش‌های میان‌دوره‌ای است که در دوره پایانی مهرماه به شکل فشرده روانه کدال شد. درخصوص این گزارش‌ها به 4 نکته مهم باید توجه داشت. اول اینکه، انتظاری مبنی بر سورپرایز مثبت و معجزه از گزارش‌ها وجود نداشت. چراکه بواسطه پابرجا بودن برخی از مشکلات و قطعی‌های مکرر برق مشخص بود که قرار نیست اتفاق مثبتی در گزارش‌ها داشته باشیم. نکته دوم اینکه، در گروه پالایشی، انتظار می‌رفت فضا بسیار بدتر باشد و نگرانی‌هایی نسبت به شناسایی زیان در فصل تابستان وجود داشت اما انصافا فضا کمی بهتر بود و به غیر از شبندر در مابقی شرکتها گزارش‌ها در حد و اندازه بهار بود. حتی اگر دقت کرده باشید در یک ماه اخیر، پالایشی‌ها بیشترین افت قیمت را داشتند. در فولادی‌ها بر خلاف گذشته جلوی اصلاح قیمت‌ها گرفته نشد و بطور کل اینچنین می‌توان برداشت کرد که بخش بااهمیتی از اثرات گزارشات ضعیف این صنایع و شرکتها در قیمت‌ها لحاظ شده است.

نکته سوم اینکه در همین آشفته‌بازار، برخی از شرکتها به‌ویژه در صنایع متوسط و کوچک، گزارش‌های بسیار خوبی داشتند که اتفاقا تعداد آنها هم کم نبود و شک نکنید این نمادها پس از کمی دست به دست شدن خود را از بازار جدا خواهند کرد و اگر اتفاق منفی جدیدی رخ ندهد، آخرین گام کاهشی اخیر را سریع‌تر از بقیه جبران خواهند کرد. و نکته آخر اینکه، با ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24