Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

پتروشیمی بوعلی سینا در شهریور 35 هزار میلیارد تومان درآمد فروش محصول داشت که توانست به سود ناخالص 7415 میلیارد تومانی برسد. به نظر می رسد با توجه به رشد دلار نیما و فروش خوب این شرکت روند رشد درآمد بوعلی همچنان صعودی باشد.

پتروشیمی بوعلی سینا از افزایش نرخ دلار نیما چه تاثیری می پذیرد؟

بورس24 : پتروشیمی بوعلی سینا در شهریور 35 هزار میلیارد تومان درآمد فروش محصول داشت که توانست به سود ناخالص 7415 میلیارد تومانی برسد. به نظر می رسد با توجه به رشد دلار نیما و فروش خوب این شرکت روند رشد درآمد بوعلی همچنان صعودی باشد. در همین خصوص محمد رحیمی پور، مدیر مالی پتروشیمی بوعلی سینا با بورس24 گفت و گو کرد.

در مرداد ماه حد رکورد میزان تولید خود را شکسته و شهریور خوبی داشتید، آیا این روند و این سطح از تولید در ماه‌های بعد نیز تداوم خواهد داشت؟

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از سال ۹۷ و استقرار تیم مدیریتی جدید همواره توانسته رکوردهای تولید جدیدی را به ثبت برساند و این امر به یکی از برنامه‌های اصلی شرکت تبدیل شده است افزایش شاخص‌های مثبت جزء استراتژی شرکت است و برای این منظور برنامه‌هایی را تدوین کرده که تاثیر آن بر درآمد مشخص است.

اصلاحیه ابلاغ شده در خصوص اصلاح نرخ رفرمیت دی ماه سال گذشته که در اواخر تیر ماه ابلاغ شده چه تاثیراتی بر سود آوری شرکت دارد؟

اصلاحیه مذکور حاصل تلاش مدیریت  و همچنین  پتروشیمی خلیج فارس بود که خوشبختانه بخشی از تعدیل منفی قیمت ریفرمیت جبران گردید در حال حاضر رایزنی برای بهینه سازی فرمول ادامه دارد و امیدواریم که خبرهای خوبی را به اطلاع سهامداران برسانیم. البته شرکت پتروشیمی بوعلی سینا فعلا موظف به تولید پارازایلین می‌باشد.

آیا این سود در قالب سود سال ۱۴۰۳ شناسایی خواهد شد؟ آخرین نرخ فروش ارز از سوی شرکت در سامانه نیما چند بوده است؟

 اصلاح نرخ ریفرمیت در صورتهای مالی سه ماهه سال ۱۴۰۳ لحاظ گردیده است. فروش ارز بر اساس نرخ روزانه سامانه نیما صورت می پذیرد و شرکت کلیه ارزهای حاصل از صادرات خود را در سامانه به فروش می رساند.

واحد پارازایلین شرکت در سال گذشته افتتاح شده هم اکنون با چند درصد ظرفیت کار میکند و چه زمانی به ظرفیت کامل خواهد رسید؟

واحد پارازایلین با توانایی ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید که تولید محصول پارازایلین بر اساس نیاز شرکت پتروشیمی تندگویان و برنامه‌های تولید و فروش شرکت در ماههای مختلف متغییر است تولید پارازایلین بر اساس برنامه دریافت این محصول توسط شرکت تندگویان می‌باشد همچنین بر اساس برنامه تولید معاونت برنامه ریزی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تولید می‌کنیم.

 پروژه تولید بنزین از رافینیت که مراحل مطالعاتی آن در شرکت در حال انجام بوده است در چه مرحله ای است؟ آیا اجرایی خواهد شد؟ برآوردی از هزینه‌ها و زمان اجرای چنین طرحی دارید؟

پروژه تولید بنزین از رافینیت همانگونه که اطلاع دارید در مراحل مطالعاتی و دریافت مجوزهای قانونی می باشد که در صورت تایید نهایی این طرح تاثیر بسزایی بر سود سازی شرکت خواهد داشت و بخشی از نیازهای اساسی دولت در تهیه سوخت را جبران خواهد کرد.

در حال حاضر منابع ارزی شرکت چقدر است؟ با ارز موجود سود ناشی از تسعیر ارز در شش ماهه چقدر خواهد بود؟

محصولات صادراتی شرکت توسط تجارت صنعت بفروش می‌رسند و ارز حاصل از آن پس از دریافت به این شرکت تخصیص داده می شود و سپس در سامانه ارز تخصیصی بفروش می رسد با توجه به برداشت محصولات و نحوه فروش اعتباری نقدی معمولا نزد تجارت صنعت مانده ارزی داریم.

آیا برآوردی دارید که افزایش هر ۱۰۰۰ تومان نرخ ارز نیمایی در نهایت بر روی سودآوری شرکت چقدر تاثیر دارد؟

سیاست شرکت برای فروش محصولات در زمانهای مختلف بر اساس نرخ محصولات می باشد و مبالغ فروش هم بستگی به نرخهای محصولات دارد. قطعا افزایش نرخ ارز نیمایی بر اساس قیمت بورسی محصولات و سود آوری شرکت تاثیر بسزائی دارد.

دریافتنی‌ها تجاری شرکت در سال ۱۴۰۲ به طرز قابل محسوسی افزایش یافته است منشا این موضوع چیست؟ آیا برنامه ای برای کاهش این مانده دارید؟

افزایش دریافتی های تجاری به دلیل سیاست شرکت مبنی بر افزایش فروشهای اعتباری بوده است که وجوه ارزی حاصل از فروشهای مذکور پس از وصول از طریق سامانه به فروش خواهد رسید، فروش‌های اعتباری بر اساس سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت گرفته است.

آیا تداوم این موضوع شرکت از با چالش نقدینگی مواجه نمی‌کند؟

خیر طی برآوردهای انجام شده و محاسبات مربوط به وصول مطالبات چالشی برای تامین نقدینگی شرکت به وجود نخواهد آمد شرکت بر اساس برنامه های صورت گرفته مطالبات نقدنگی خود را بموقع وصول خواهد کرد و پرداختهای خود را بر اساس برنامه ریزی و منابع نقدینگی انجام خواهد داد.

میزان هزینه حمل در بهای تمام شده شرکت چقدر است؟ آیا افزایش احتمالی قیمت گازوئیل و سایر حاملهای انرژی تاثیر قابل توجهی بر هزینه های حمل و در مجموع هزینه بهای تمام شده شرکت خواهد داشت؟

هزینه حمل خوراک در بهای تمام شده رقم قابل توجهی نیست اما هزینه های حمل محصولات و هزینه های نگهداری محصول بسته به نحوه فروش محصولات و سیاستهای فروش شرکت متغییر می باشد افزایش در قیمت گازوئیل و سایر حامل های انرژی قطعا بر روی هزینه های حمل محصولات تاثیر گذار خواهد بود اما توجه به این نکته که قیمت محصولات شرکت نیز بر اساس نرخ گازوئیل و سوخت متاثر می باشد علاوه بر کاور کردن هزینه ها به سود سازی شرکت نیز کمک خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24