Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24: با شناسایی 190 میلیارد تومان سود در بهار 1403، مانده حساب سود انباشته به حوالی 985 میلیارد تومان رسیده است.

مزایای افزایش سرمایه 29 درصدی «غزر»

بورس24 : با شناسایی 190 میلیارد تومان سود در بهار 1403، مانده حساب سود انباشته به حوالی 985 میلیارد تومان رسیده است.
اخیرا تیم مدیریتی پیشنهاد افزایش سرمایه از محل سود انباشته را به مجمع عمومی فوق العاده ارائه کرده است. قرار است که سرمایه اسمی شرکت از 2.45 به 3.15 هزار میلیارد تومان برسد که برابر است با 700 میلیارد تومان رشد سرمایه.
آخرین بار در دوره 1402 سرمایه اسمی شرکت از محل سود انباشته به میزان 36% افزایش یافته بود. البته گفتنی است که در سنوات اخیر (از 1399 تا به امروز) 4 مرتبه از حساب سود انباشته برای افزایش سرمایه استفاده شده است! خب چه شرکتی می تواند از حساب سود انباشته برای افزایش سرمایه استفاده کند؟؟ شرکتی که در سودسازی تداوم دارد و یا به اصطلاح اهالی بازار، جز بیزینس های محکم و استخوان دار است.
تاریخچه تغییرات سرمایه اسمی شرکت به شرح زیر ارائه شده است:
 سی
در حالت عادی، اگر این افزایش سرمایه انجام نشود، مانده حساب سود انباشته در جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه بین سهامداران تقسیم شده و در نتیجه از شرکت خارج می شود! اما با انتقال این منابع به حساب سرمایه اسمی، رویدادهای مثبت به شرح زیر در بیزینس روی می دهد:
-    نخست آنکه این منابع در درون شرکت باقی می مانند و عملا حجم نقدینگی در دسترس بیزینس را افزایش می دهند! در نتیجه قدرت اجرای طرح های سرمایه گذاری مثلا تولید محصولات جدید، بهبود کیفیت محصولات فعلی، ورود به بازار های جدید، تبلیغات بیشتر و ... تقویت می شود که خب! همگی در جهت افزایش درآمد و سودسازی بیزینس است.
-    با حفظ این منابع در درون شرکت دیگر بیزینس نیازی به اخذ تسهیلات بانکی ندارد! در نتیجه هزینه مالی اضافی به شرکت تحمیل نخواهد شد.
-    با افزایش سرمایه و انتقال منابع از سود انباشته و به سرمایه اسمی، منابع مالی به حالت فعال در می آیند! به عبارت بهتر از حالت راکد خارج می شوند و به سمت فعالیت های عملیاتی و سرمایه گذاری هدایت می شوند! در نتیجه اثر تورم و افت قدرت خرید بر آنها کمتر می شود (در قیاس با حالتی که منابع راکد است).
-    مطابق مصوبه وزیران، آن بخش از سود انباشته که به حساب سرمایه اسمی منتقل می شود، معاف از مالیات خواهد بود! در نتیجه با کاهش میزان خروجی نقدی مالیاتی، تزار مالی بیزینس در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت!

نکته قابل ملاحظه آن است که رقم درآمدهای عملیاتی شرکت در حالت انجام و عدم انجام افزایش سرمایه تغییری نخواهد کرد! آنچه که برای شرکت و سهامداران مهم است، سرفصل هزینه مالی است. در صورت عدم انجام افزایش سرمایه، شرکت مجبور به تزریق تسهیلات بانکی به چرخه مالی خواهد شد و در نتیجه هزینه مالی به شرکت تحمیل می شود!
 سی
زمانیکه مانده حساب سود انباشته بین سهامداران تقسیم شود و هزینه مالی جدید به شرکت تحمیل شود، نقدینگی در دسترس تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه با افزایش ریسک مالی، امکان فروش های اعتباری کمتر شده و عملا بیزینس مجبور است فقط به صورت نقدی محصولات خود را بفروشد! خب! این امر بدون شک بر سهم بازار شرکت و قدرت سودسازی تاثیر نامساعدی خواهد داشت؛ فلذا انجام افزایش سرمایه حتی با وجود ثابت ماندن رقم درآمدها، به نفع بیزینس بوده و برای سهامداران صرفه اقتصادی دارد.
برآورد شده که در صورت عدم انجام افزایش سرمایه، هر سال مبلغ 161 میلیارد تومان هزینه مالی به بیزینس تحمیل خواهد شد!

 سص
فاکتور های بودجه بندی سرمایه ای به شرح زیر محاسبه شده اند.
مهمترین فاکتور، خالص ارزش فعلی جریانات نقدی آتی بوده که در سطح کثبت 26.2 میلیارد تومان محاسبه شده که به منزله مهر تاییدی بر اقتصادی بودن پلن افزایش سرمایه است!
 

صث

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24