Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر، در مصاحبه اخیر خود از موفقیت این هلدینگ در گذراندن مرحله اول تحول استراتژیک خبر داد.

ارزش جایگزینی «وکغدیر» به 130 همت رسید

بورس24 : سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر، در مصاحبه اخیر خود از موفقیت این هلدینگ در گذراندن مرحله اول تحول استراتژیک خبر داد.

به گفته فاضل، در این مرحله که با هدف ساماندهی مالی، بورسی شدن و ایجاد ارزش افزوده از طریق مهندسی مالی طراحی شده بود، هلدینگ غدیر توانسته است به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد. از جمله این دستاوردها می‌توان به افزایش ارزش بازار هلدینگ به بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان و افزایش ارزش جایگزینی آن به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

فاضل در این خصوص گفت: ما در این مرحله توانستیم هلدینگ را به عنوان یک کنشگر فعال در بازار صنعت و معدن مطرح کنیم و جایگاه خود را در میان رقبا تثبیت کنیم. همچنین، با افزایش سودآوری شرکت از ۳۰۰ میلیارد تومان به ۷۵۰۰ میلیارد تومان، نشان دادیم که می‌توانیم ارزش افزوده قابل توجهی برای سهامداران ایجاد کنیم.

از چالش های زنجیره ارزش ...

مدیرعامل هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر، در مصاحبه اخیر خود به چالش‌های مدیریت زنجیره ارزش در صنعت فولاد و تلاش‌های این هلدینگ برای ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع اشاره کرد.

فاضل با بیان اینکه هلدینگ غدیر در مرحله اول تحول استراتژیک خود به موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه مهندسی مالی و افزایش ارزش افزوده دست یافته است، به چالش‌های پیش روی این هلدینگ در مدیریت زنجیره ارزش اشاره کرد.

وی گفت: ما برای ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع، زنجیره ارزش را از ابتدای فرآیند تولید فولاد تا محصول نهایی تعریف کرده‌ایم. اما مدیریت این زنجیره در شرایط ناپایدار بازار و وجود چالش‌هایی مانند نوسانات قیمت مواد اولیه و انرژی بسیار چالش‌برانگیز است.

فاضل در ادامه به برخی از چالش‌های پیش روی هلدینگ غدیر اشاره کرد و گفت: نوسانات  و  تغییرات قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و زغال سنگ بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار است از طرفی کمبود برق و گاز در کشور، تولید فولاد را با مشکل مواجه کرده و هزینه‌های تولید را افزایش داده است. رقابت شدید در بازار فولاد، فشار زیادی بر شرکت‌ها وارد می‌کند.

فاضل گفت: با وجود چالش‌های موجود، ما مصمم هستیم که به عنوان یک بازیگر فعال در صنعت فولاد به فعالیت خود ادامه دهیم و به اهداف بلندمدت خود دست یابیم.

پروژه های مهم در «وکغدیر»

وی ضمن اشاره به پروژه های شرکت تصریح کرد: در غدیر ایرانیان ، ظرفیت تولید را به ۱۲۰۰ افزایش دادیم. همه می‌دانیم که یک واحد تولید اسفنج ۸۰۰ هزار تنی، حدود ۱۲ مگاوات برق مصرف می‌کند. دو سال پیش، همکاری با هلدینگ را برای تأمین برق مورد نیاز از طریق سیستم‌های تولید برق مستقل آغاز کردیم تا وابستگی خود را به شبکه برق کاهش دهیم. خوشبختانه، هم‌اکنون ۸ مگاوات برق مورد نیازمان را از این طریق تأمین می‌کنیم و دیگر با مشکل کمبود برق مواجه نیستیم. البته، چالش تأمین گاز همچنان پابرجاست، زیرا این سیستم‌ها عمدتاً گازسوز هستند و در صورت نبود گاز، از سوخت جایگزین مانند گازوئیل استفاده می‌شود.

وی ادامه داد:  ما در حال اجرای طرح‌های مشابهی در  بهاباد هستیم تا از تکرار این مشکل در آینده جلوگیری کنیم. با توجه به شرایط کنونی شبکه برق، پیش‌بینی می‌شود که چالش‌های تأمین برق حداقل تا یک یا دو سال آینده ادامه داشته باشد. بنابراین، سرمایه‌گذاری در منابع تولید برق مستقل، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای ما است.

وی گفت: مرحله دوم تحول ما، بهبود و توسعه کسب‌وکار در زنجیره فولاد بود. با تلاش‌های انجام شده و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفت، توانستیم جایگاه خود را در این زنجیره مستحکم کنیم. برای مثال، ظرفیت تولید در مجتمع فولاد یزد به ۷۰۰ هزار تن و در نی‌ریز به ۱ میلیون تن افزایش یافت. همچنین، خط تولید کلاف آلیاژی راه‌اندازی شد و طرح تولید فولاد آلیاژی جدیدی نیز در غدیر ایرانیان در دست اجراست. در شرکت گهر زمین نیز، فرایند تولید را از استخراج سنگ آهن به تولید اسفنجی ارتقا دادیم و حتی نام و محدودیت‌های آن را تغییر دادیم.

فاضل گفت: در حال حاضر، سالانه ۷ تا ۸ میلیون تن کنسانتره و به همین میزان گندله تولید می‌کنیم. با توجه به پیشرفت‌های اخیر، تا پایان خرداد ماه، دو مگامدول ۱.۷ میلیون تنی در بردسیر راه‌اندازی خواهد شد که مجموعاً ظرفیت تولید اسفنجی ما را به ۳.۵ میلیون تن خواهد رساند. با این دستاورد، شرکت ما از یک شرکت صرفاً معدنی به یک شرکت صنعتی معدنی تبدیل خواهد شد. همچنین، با راه‌اندازی واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی در «فغدیر»، زنجیره تولید فولادمان را بیش از پیش تقویت کرده‌ایم. با این حال، این تنها بخشی از ماموریت ما است.

وی ادامه داد:مرحله سوم تحول ما، گسترش فعالیت‌ها در حوزه معادن و صنایع معدنی غیرفلزی بود. تاکنون بر روی اکتشاف و استخراج معادن تمرکز کرده‌ایم اما در آینده نزدیک، قصد داریم با سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی مانند کارخانه‌های کنسانتره، ذوب‌آهن و تولید کروم، زنجیره ارزش را تکمیل کنیم. براساس برآوردهای اولیه، برای اجرای این طرح‌ها به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که تامین مالی آن در سال‌های آینده از طریق روش‌های مختلفی مانند تامین مالی داخلی و خارجی انجام خواهد شد.

مدیر عامل «وکغدیر» گفت: یکی از چالش‌های اصلی پیش روی ما، تامین مالی با نرخ‌های بالای بهره است. نرخ‌های فعلی اوراق بدهی در کشور بسیار بالا بوده و ادامه این روند، اجرای طرح‌های توسعه‌ای را با مشکل مواجه خواهد کرد. به همین دلیل، به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی هستیم. با وجود مذاکرات با شرکت‌های چینی، اما نرخ‌های پیشنهادی آن‌ها نیز همچنان بالا است. امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی کشور و تسهیل در فرآیندهای سرمایه‌گذاری، بتوانیم به منابع مالی مورد نیاز دسترسی پیدا کنیم.

به گفته وی، در غدیر نی ریز مشکلات حقوقی مربوط به تامین مالی این پروژه حل شده و تولید گندله در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد. همچنین، واحد ذوب این مجتمع به تولید رسیده است.  تولید گندله در غدیر ایرانیان مجتمع آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود از اواخر آبان ماه به ظرفیت کامل تولید برسد.

در یزد 1 هم تولید و فروش در این مجتمع در حال انجام است.همچنین پروژه‌های کلاف‌سازی با سرعت پیش می‌رود، اما چالش‌های تامین مالی همچنان وجود دارد. شرکت امیدوار است با حمایت دولت و استفاده از منابع مالی بانکی، این چالش‌ها را برطرف کند.

وی با اشاره به بازدید اخیر وزیر صمت تصریح کرد: تاکید ایشان بر اهمیت فلزات غیرآهنی، خصوصاً مس، بسیار به جا است. وضعیت مس کشور ما مناسب نیست و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند تحولات بزرگی ایجاد کند. دولت نیز با تاکید بر توسعه سیستان، فرصت مناسبی را برای ما فراهم کرده است. در همین راستا، مذاکرات جدی را با مجموعه گهرزمین برای سرمایه‌گذاری در معادن مس آغاز کرده‌ایم.برای موفقیت در این پروژه‌ها، هم به منابع مالی و هم به تکنولوژی‌های پیشرفته نیاز داریم. پروژه جانجا نیز پتانسیل بسیار بالایی دارد و با حمایت مالی مناسب و مدیریت صحیح، می‌توانیم در سال آینده به بهره‌برداری از بخش لیچینگ آن دست پیدا کنیم. همچنین، تا سال 1406 به تولید کنسانتره از این معدن بزرگ امیدوار هستیم.

چالش های انرژی ادامه دارد

فاضل درخصوص چالش انرژی در صنایع فولادی  گفت: چالش انرژی، یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع فولادی است. نوسانات قیمت انرژی و محدودیت‌های تامین آن، تولید را با اختلال مواجه کرده است. صنایع انرژی‌بر مانند فولاد، به برق زیادی نیاز دارند و هرگونه کاهش یا افزایش قیمت برق، تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های تولید می‌گذارد. خوشبختانه، با بهبود نسبی شرایط بازار، وضعیت کمی بهتر شده است.مسئله صادرات نیز چالش دیگری است که با آن روبرو هستیم. مصوبه دولت مبنی بر امکان واردات تجهیزات با ارز حاصل از صادرات فولاد، گام مثبتی در جهت حمایت از تولیدکنندگان بوده است. با این حال، همچنان چالش‌های تامین مالی و کشف منابع جدید، از جمله مهم‌ترین موانع پیش روی صنعت فولاد است.

وی گفت: تابستان امسال یکی از سخت‌ترین دوره‌ها برای صنعت فولاد بوده است. خوشبختانه، شرکت ما به دلیل حضور در تمام مراحل زنجیره تولید، نسبت به سایر رقبا وضعیت بهتری داشته است. امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده و حمایت دولت، شرایط بازار بهبود یابد و صنعت فولاد کشور بتواند به رشد پایدار دست یابد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24