Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در حال حاضر وضعیت صنایع معدنی نسبت به سایر صنایع شرایط بهتری دارد و جزو صنایع آینده‌ دار کشور شناخته می شود؛ به همین جهت...

پروژه مهم پیشران اقتصادی «ومعادن» به نیمه راه رسید / صبا امید غرب خاورمیانه، بزرگترین گندله‌ساز غرب

بورس24 - در حال حاضر وضعیت صنایع معدنی نسبت به سایر صنایع شرایط بهتری دارد و جزو صنایع آینده‌ دار کشور شناخته می شود؛ به همین جهت است که هلدینگ‌های بزرگ معدنی از جمله شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به سمت تعریف پروژه‌های جدید رفته‌اند. یکی از پروژه‌های در دست ساخت این هلدینگ معدنی که به نگین غرب خاورمیانه شهرت یافته، گندله سازی صبا امید غرب خاومیانه است. این پروژه از جمله طرح‌های ۴۸ گانه پیشران پیشرفت اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

این پروژه در سال ۱۳۹۸ در استان کردستان به عنوان بزرگترین گندله‌سازی غرب کشور کلید خورد و قرار است خط تولید گندله به ظرفیت اسمی ۹۲۰ هزار تن در این استان راه اندازی شود.

سهامداران اصلی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه از شرکت‌های تابعه و تحت مدیریت «ومعادن» هستند و ۷۰ درصد سهام در اختیار شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و ۳۰ درصد آن تحت مالکیت شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات قرار دارد.

برای احداث این واحد گندله‌سازی، قرارداد EPS با تکنولوگ چینی و قرارداد PC با پیمانکار داخلی، شرکت فولاد تکنیک منعقد شده و پروژه با سرعت قابل قبول در حال پیشبرد است و با تغییر مدیریت عامل اخیر شرکت، شتاب دوچندان گرفته است.

سرمایه گذاری مورد نیاز جهت بهره‌برداری از پروژه یاد شده در حدود ۲ هزار میلیارد ریال و ۱۸ میلیون دلار برآورد شده و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۳ پیشرفت فیزیکی  بیش از۵۰ درصدی داشته و پیش بینی شده تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۴ این کارخانه به مرحله راه‌اندازی برسد.

فناوری به کار گرفته شده در ساخت کارخانه گندله‌سازی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه کوره دوار یا آلیس چالمرز است و پروژه به گونه‌ای طراحی شده که ظرفیت آن در فاز اول یک میلیون تن بوده و برای فاز توسعه ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در نظر گرفته شده و زیرساخت‌های مورد نیاز جهت آن از هم اکنون در فرایند احداث پیش بینی شده است.

یکی دیگر از نقاط تمایز این پروژه مهم منطقه‌ای این است که در نزدیکی معادن سنگ آهن قرار دارد و این امر تامین ماده اولیه تولید را آسان و بهای تمام شده تولید را کاهش و حاشیه سود عملیات شرکت را افزایش خواهد داد. این کارخانه در ۴۰ کیلومتری معادن سنگ آهن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور واقع شده است.

اهمیت اجرای پروژه صبا امید غرب خاورمیانه در استان کردستان از این جهت است که با شروع این پروژه و پس از آن با تکمیل و راه‌اندازی خطوط تولید، گام بزرگی در جهت ایجاد اشتغال، آبادانی و توسعه پایدار منطقه و محرومیت‌زدایی در استان برداشته خواهد شد. در فاز اول این پروژه حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد و در فازهای بعدی اشتغالزایی بیشتری صورت خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که در سالیان اخیر توجه چندانی به بخش صنعت و معدن استان‌های غربی کشور نمی‌شد و در این حوزه توسعه چندانی در استان کردستان رخ نداده بود اما؛ اکنون با توجه به پروژه‌های تعریف شده از سوی هلدینگ توسعه معادن و فلزات، توسعه اقتصادی و صنعتی در منطقه در حال رقم خوردن است و شاهد استخراج ۱۰ میلیون تن سنگ آهن در سال و تولید ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ۵ میلیون تن گندله، ۳.۲ میلیون تن آهن اسفنجی و ۲ میلیون تن فولاد و ورق فولادی در غرب کشور خواهیم بود و گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه نیز بخشی از این زنجیره به شمار می ­‌آید.

منبع خبر: روابط عمومی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24