Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مدیرعامل مس در گفت و گو با بورس 24 : برای تأمین برق مورد نیاز، طرحی جامع شامل احداث نیروگاه حرارتی مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در دست اجرا است. قرارداد احداث نیروگاه حرارتی با شرکت مپنا منعقد شده و این نیروگاه به سیکل ترکیبی ارتقا خواهد یافت.با اجرای این پروژه‌ها، شرکت به خودکفایی در تأمین انرژی و آب دست یافته و ضمن کاهش وابستگی به شبکه سراسری برق، به محیط زیست نیز کمک شایانی خواهد کرد...

«رمپنا» با «فملی» قرارداد بست

بورس24 : شرکت ملی مس با هدف خودکفایی کامل و افزایش تولید، طرح یک میلیون تنی کاتد را در دست اجرا دارد. این طرح شامل بومی‌سازی کامل فرآیند تولید، احداث نیروگاه‌های اختصاصی و استفاده از منابع داخلی است.

حسین مدرس خیابانی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت و گو با بورس24 در خصوص همکاری با نیروگاه ها از جمله مپنا گفت: با تکمیل ظرفیت تولید ۷ میلیون تنی و تصویب هیئت مدیره مبنی بر بومی‌سازی فرآیند تولید کنسانتره، گام مهمی در جهت خودکفایی برداشته‌ایم. مکان‌یابی و انتخاب تجهیزات مناسب برای این پروژه نیز به انجام رسیده است.

وی گفت: در راستای همین هدف، بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در سایر مراحل تولید نیز در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال، دستگاه حفاری داخلی با موفقیت ساخته شده و در آینده ای نزدیک از آن استفاده خواهیم کرد. همچنین، قرارداد ساخت دامتراک‌های برقی ۱۳۶ تنی با شرکت مپنا منعقد شده است و با حمایت دانش فنی جهاد دانشگاهی، به سمت داخلی‌سازی کامل ماشین‌آلات معدنی پیش می‌رویم.علاوه بر این، بومی‌سازی تجهیزات دیگری مانند فیلتر پرس، تیکنر، سنگ شکن، بال میل، سنگ میل، موتورها، پمپ‌ها و سیستم‌های انتقال مواد نیز در دستور کار قرار دارد و در حال انجام است.با اجرای این پروژه‌ها، ضمن کاهش وابستگی به واردات تجهیزات، به ایجاد اشتغال و توسعه فناوری‌های داخلی کمک خواهیم کرد.

مدرس خیابانی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای مهم ما، طراحی و تولید نوار نقاله‌های کانورا با عرض بالا و جنس مواد خاص است. استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا، به ویژه لاستیک‌های تولید داخل، و همچنین لایه‌های استحکام‌بخش ویژه، این نوار نقاله‌ها را از محصولات مشابه متمایز کرده است. با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، تمامی مراحل ساخت و تولید این نوار نقاله‌ها به طور کامل در داخل کشور انجام شود.

مدیر عامل ملی مس تصریح کرد: با توجه به الزامات وزارت نیرو مبنی بر احداث نیروگاه‌های اختصاصی، شرکت اقدام به برنامه‌ریزی جهت تأمین برق مورد نیاز کارخانه کاتد یک میلیون تنی خود کرده است. این نیروگاه علاوه بر تولید برق، آب مورد نیاز کارخانه را نیز از طریق خط اختصاصی از خلیج فارس تأمین خواهد کرد. بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز از طریق تصفیه پساب‌های شهری و استفاده از آب‌های غیر متعارف تأمین خواهد شد.

انعقاد قرارداد نیروگاه حرارتی ملی مس با مپنا 

وی گفت: برای تأمین برق مورد نیاز، طرحی جامع شامل احداث نیروگاه حرارتی مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در دست اجرا است. قرارداد احداث نیروگاه حرارتی با شرکت مپنا منعقد شده و این نیروگاه به سیکل ترکیبی ارتقا خواهد یافت.با اجرای این پروژه‌ها، شرکت به خودکفایی در تأمین انرژی و آب دست یافته و ضمن کاهش وابستگی به شبکه سراسری برق، به محیط زیست نیز کمک شایانی خواهد کرد.

این مقام مسئول در ملی مس خاطر نشان کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ایران دارای ذخایر عظیم مس به میزان بیش از ۲۰.۵ میلیارد تن است و با ادامه اکتشافات، این میزان به ۴۰ میلیارد تن قابل افزایش است. این ذخایر غنی، همراه با اهمیت استراتژیک مس در قرن حاضر، ضرورت توسعه صنعت مس در کشور را دوچندان می‌کند.

وی گفت: طرح یک میلیون تنی کاتد مس، تمامی مراحل زنجیره ارزش از اکتشاف تا تولید محصول نهایی را در بر می‌گیرد. این طرح با حمایت تمامی ارگان‌های ذی‌ربط از جمله شورای عالی امنیت ملی، وزارت صنعت و ایمیدرو به تصویب رسیده و بر اساس مطالعات جامع و کارشناسی تدوین شده است.

او ادامه داد: با اجرای این طرح، علاوه بر افزایش تولید و درآمدزایی کشور، اشتغال‌زایی قابل توجهی ایجاد شده و کشور در زمره بزرگترین تولیدکنندگان مس جهان قرار خواهد گرفت. همچنین، با تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی، زنجیره ارزش مس در کشور تکمیل شده و وابستگی به واردات کاهش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24