Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

این چندمین مرتبه‌ای است که همتی در مورد بازار صحبت می‌کند و سیگنال‌های مثبت متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران ارسال می‌کند. و البته صیدی هم کت را درآورده و پای کار آمده است. به نظر یکی از دلایل تحرکات روزهای اخیر بازار، تاکید خاص رئیس سازمان بورس روی مارکت‌کپ جذاب 140 میلیارد دلار فعلی و انتظار رشد تا سطوح 300 - 400 میلیارد دلار است. بی‌شک موج روانی این صحبت‌ها تا مدت‌ها همراه بازار خواهد بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 2 مهر 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز از فصل پائیز می‌رویم که بازار دیروز با کمی ترس و نگرانی نسبت به تحولات خاورمیانه آغاز کرد و با گذر از دقایق ابتدایی سمت تقاضا رو به بهبود رفت اما با رسیدن به نیمه دوم معاملات از شدت تقاضا کاسته و بر میزان عرضه‌ها افزوده شد. با این حال فضا چندان هم بد نبود و به نوعی شاهد مدیریت شدن بازار و دست به دست شدن سهام بودیم. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد اندک 0.1 درصدی در یک قدمی اَبَرکانال 2.1 میلیون واحد قرار گرفت اما شاخص هم‌وزن با رشد بهتر 0.3 درصدی تا ارتفاع 690 هزار واحدی پیشروی کرد. ارزش معاملات شبیه روز کاری قبل و حوالی 3.5 همت بود و رقمی بالغ بر 260 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

انصافا این روزها طرف خریدار ایستادگی خوبی دارد و امیدواری به‌ روند بازار بیشتر شده. نکته جالب درخصوص روند معاملات یک ماه گذشته این است که بازار به تحولات سیاسی وزن کمتری می‌دهد. همین مساله بیانگر این موضوع است که بازار به تصمیمات دولتمردان وزن بیشتری می‌دهد. در واقع آنچه باعث ریزش بازار طی مدت اخیر بود، نه تحولات جنگی که تصمیمات تلخ و غلط دولت گذشته بود. لذا اینچنین می‌توان برداشت کرد که بازار به تحولات پیش رو خوش‌بین شده و همین مساله در کنار جذابیت قیمت‌ها منجر به تحرکات معقول‌تر معامله‌گران و سهامداران در بازار شده است.

طی روزهای اخیر هم اشاره شد که "بازار باید درسی به‌یادماندنی به فروشنده‌های همیشه در صحنه بدهد و جریان نوسان‌گیر کوتاه‌مدتی را از دور خارج کند. یعنی دست فروشنده‌هایی که به‌ دنبال خرید مجدد در قیمت‌های پائین‌ترند را بسوزاند و فرصت جایگزین کردن سهام از آنها را بگیرد ! این اتفاق سبب می‌شود تا اولا فروشنده‌ها برای عرضه سهام خود با احتیاط و تامل بیشتری رفتار کنند و ثانیا کف‌های قیمتی یک پله بالاتر بیایند." البته حقوقی‌ها هم کمی بیشتر پای کار آمدند و به نظر به انتخاب رئیس جدید سازمان بورس واکنش مثبت نشان دادند. به عقیده بسیاری کف بازار همچون سقف بازار سال 99 زده شده و روند جدیدی آغاز شده است. به هر حال بهار و تابستان تلخی را تجربه کردیم و بر خلاف سال‌های قبل که بازار معمولا در ۶ ماهه نخست حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت، فرصت‌سوزی‌های متعددی صورت گرفت و حالا به 6 ماهه دوم می‌رویم که امیدواری به‌ روزهای پیش رو بیشتر است. اگر بعد از این رشد کوتاه‌مدتی، تصمیمات مثبتی در کلان اقتصاد اتخاذ شود که به نفع شرکت‌ها و صنایع بورسی باشد، حرکت بازار موج بزرگتری خواهد گرفت.

در حوزه سیاسی، طی روزهای پایانی هفته گذشته اظهارات خاص وزیر امور خارجه در بدو ورود به نیویورک را داشتیم. آقای عراقچی در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که "حزب‌الله لبنان خودش باید تصمیم بگیرد که چگونه به اسرائیل پاسخ بدهد. ایران وارد تله جنگ و تنش نمی‌شود." او همچنین سیگنال‌های مثبتی درخصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای داد. این اظهارات به شکل واضحی نشان می‌دهد که آن قوه عاقله که قبلا هم اشاره کردیم پابرجاست و می‌توان امیدوار بود که دامنه درگیری به کشور نرسد و هر اتفاقی که رخ می‌دهد، بیرون مرزها باشد. و البته نکته دیگر اینکه وزیر امور خارجه به همین چند کلمه صحبت ساده بازارها را آرام کرد. بنابراین فرق می‌کند که در هر پست و منصبی چه کسی نشسته باشد و چگونه صحبت کند ! تمام چالش و جذابیت بازار در وزن دادن به این رویدادهای سیاسی است که یک گذشته تیره و تار را داشتیم اما به نظر آینده روشنی در پیش است. روز گذشته رئیس‌جمهور برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت و به نظر یکی از مهمترین و خاص‌ترین اتفاقات هفته جاری سخنرانی ایشان در آمریکا و سازمان ملل خواهد بود. بنابراین اخبار روز سه‌شنبه برای بازار اهمیت بالایی خواهد داشت.

در بازارهای جهانی، مهمترین رویداد در هفته‌ای که گذشت، کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو بود که منجر به برداشت‌های متفاوتی شد. اما موضع‌گیری اعضای فدرال نشان داد که آنها بیش از چیزی که تصور می‌شد، نگران سرد شدن بازار کار هستند و چنین ذهنیتی دارند که ممکن است تورم در ماه آگوست بیشتر از انتظارها کاهش یافته باشد. لذا برخی معتقدند فدرال رزرو در دو جلسه باقی مانده از سال 2024، مجموعا 0.5 درصد دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد. به نظر باید کمی زمان داد تا فضای کامودیتی‌ها روشن شود. به‌خصوص که میزان نوسان کالاها در روزهای پایانی هفته چندان هم قوی نبود و نفت هم از آنجا که اخیرا حمایت مهمی را از دست داده، بعید است رشد بااهمیتی داشته باشد.

و اما در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24