Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

چه مدیرانی از این هلدینگ 500 هزار میلیارد تومانی عملکرد قابل قبولی دارند؟؟

زمزمه تغییرات مدیریتی در «فارس»

بورس24 : هلدینگ خلیج فارس به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران، نقش مهمی در صنایع پتروشیمی و انرژی کشور ایفا می‌کند. به همین دلیل، هرگونه تغییر در مدیریت این هلدینگ، می‌تواند بر روند فعالیت‌های آن و در نتیجه بر اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.

عبدالعلی علی عسگری، از مدیران ارشد دولت سیزدهم و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، به دلیل وابستگی به جناح اصولگرا و تغییرات آغاز شده در پست های کلیدی دولت مسعود پزشکیان ، در معرض تغییر در سمت خود قرار گرفته است.البته که در طول مدت تصدی خود در هلدینگ خلیج فارس، دستاوردهای قابل توجهی داشته است، اما تغییرات هلدینگ ‌های بزرگ با تغییر دولت ها به دلیل اهمیت استراتژیک شان در اقتصاد ایران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علی عسگری که در روزمه کاری خود عضویت در شورای سیاست‌گذاری سازمان اوقاف و امور خیریه ، مشاور رئیس قوه قضائیه و حضور پررنگ در مصدر اداره سازمان صدا و سیما را داشته، اداره هلدینگ خلیج فارس کلیدی ترین و تخصصی ترین بخش مدیریتی سال های اخیر او به شمار می‌رود، حال این که چه میزان حضور یا عدم حضور او در این دولت در نقش سکاندار هلدینگ خلیج فارس قطعی باشد به سیاست های وزارت نفت و دولت بستگی خواهد داشت.

هلدینگ خلیج فارس با چندین شرکت زیر مجموعه ، مدیرانی در بخش های مختلف تولیدی، سرمایه گذاری و بازرگانی دارد که هر کدام به نحوی تلاش داشتند در زمان تصدی خود به این هلدینگ و سهامداران آن خدمت کنند. آنچه که مسلم است ، هر مدیری با توجه به پتانسیل و میزان تجربه ، شرایط اقتصادی کشور و ریسک های مختلف می تواند در نقش خود اثر متفاوتی داشته باشد. پتروشیمی ایلام، بوعلی سینا، گروه پتروشیمی ایرانیان موسوم به پترول،پتروشیمی نوری،کارون ، ارومیه، مبین انرژی، فجر انرژی، تامین سرمایه خلیج فارس و پتروشیمی تندگویان نمونه ای از شرکت های تولیدی بزرگ و ارز آور این هلدینگ هستند که توانستند در سال های اخیر بیشترین اثر را بر عملکرد هلدینگ بگذارند و حالا «فارس» با ارزش بازاری معادل 500 همت بزرگترین شرکت بورس تهران به شمار می رود.

مروری بر شرکت‌های تولیدی

پتروشیمی ایلام با مدیریت داوود جعفری فر

یکی از مهمترین طرح های توسعه این شرکت، یعنی پروژه تولید پلی اتیلن وارد مرحله تجاری سازی شده و هم اکنون با 105 درصد ظرفیت اسمی در حال تولید است. این طرح در کشور انحصاری بوده و همین امر، مزیت رقابتی خاصی به پتروشیمی ایلام و سهامدار عمده آن، پترول بخشیده است.

در تیر ماه 1403 شرکت موفق به تولید 27.600 تن پلی اتیلن سنگین شده که بالاترین تناژ تولید در تاریخ عملیاتی شرکت محسوب می شود.

خبر خوب برای سهامداران آن است که اخیرا قراردادی با دیگر زیرمجموعه «پترول» یعنی پتروشیمی گچساران منعقد کرده که ثمره آن، ایجاد ارزش افزوده ای به مبلغ 17 میلیون دلار در این مجموعه خواهد بود. با این قرارداد، عملا چالش تامین خوراک پتروشیمی ایلام برطرف شد انتظار می رود که با توجه به عملکرد آن شرکت و وعده شایسته سالاری در دولت مسعود پزشکیان این شرکت تغییر مدیریتی نداشته باشد.

پتروشیمی کارون با مدیریت علیرضا صدیقی زاده

صدیقی زاده مدیرعامل سابق پتروشیمی آبادان که سود شرکت را ۱۷ درصد کاهش داده بود در پتروشیمی کارون از شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس نیز عملکرد خوبی نداشت و با توجه به عملکرد چندان نامناسب این مدیر احتمال تغییر او قوت می‌گیرد.

پتروشیمی نوری با مدیریت تقی صانعی

آیا در این چند سال، عملکرد مدیر بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی کشور قابل قبول بوده ؟

پتروشیمی نوری یکی از پرریسک ترین ساختار های سرمایه بازار بورس را به خود اختصاص داده، به طوری که بیش از 64 درصد از منابع مالی بیزینس از محل بدهی ها تامین شده است.

از مجموع 55 هزار میلیارد تومان بدهی، 50 همت از نوع جاری بوده و سررسید کوتاه مدت دارد (کمتر ازیک سال).چندین سال است که حساب سرمایه اسمی خود را تغییر نداده و آخرین افزایش سرمایه شرکت به دوره 1399 برمی گردد.

تقریبا 30 هزار میلیارد تومان سود انباشته دارد که نسبت به این ثروت نهفته در دل بیزینس بی تفاوت بوده است و باتوجه به تورم، ارزش پولی این منابع به شدت کاهش یافته است.

پتروشیمی بوعلی سینا با مدیریت محمد احمدزاده

تیرماه سال 1395 در پی نشت پارازایلین از یکی از شیرهای قرار گرفته در مسیر جریان این سیال، آتش سوزی حادث شد که برج آسیب جدی دید و تاسیسات جانبی آن تقریبا از بین رفتند، اما با مدیریت این شرکت این واحد احیا شد و سود آوری خوبی برای این آروماتیکی برجای گذاشت.سرمایه سهامداران «بوعلی» در دو سال گذشته 2.5 برابر شده است و مدیریت این شرکت در بخش ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران نیز خوب و رضایت بخش عمل کرده است.

پتروشیمی ارومیه با مدیریت اکبر اسمعیلی

این شرکت، یکی از پرپتانسیل ترین واحدهای بورسی است که قرار است به زودی از 2 واحد نیتروژن گوگردی و پلی آلومینیوم کلراید یا همان PAC بهره برداری کند. فروش این محصولات در بازار های صادراتی برنامه ریزی شده؛ فلذا بهره برداری از این محصولات، مقدمه ورود شرکت به بازار های بین المللی خواهد بود.

در دوره 1402 وضعیت عملیاتی و مالی بیزینس زیر و رو شد؛ به طوری که مهم ترین متغیر های فاندامنتال نظیر درآمدهای عملیاتی، سود عملیاتی و سود خالص شرکت به ترتیب 87درصد ، 141درصد و 160درصد جهش را ثبت کرده اند. در ضمن سودده ترین محصول این مجموعه سولفات پتاسیم است که تناژ تولید آن در دوره 1402 رشد 2 برابری را نسبت به 1401 ثبت کرده است.

مبین انرژی خلیج فارس با مدیریت مهدی فرزانه

در زمانی که در صورت های مالی رقبا رشد سرفصل درآمدهای عملیاتی را می بینیم، این شرکت نه تنها در درآمدها رشد نداشته، بلکه به میزان تقریبا 2 هزار میلیارد تومان کاهش در درآمدها اتفاق افتاده است.عملکرد بهار 1403 شرکت افت شدیدی نسبت به دوره مقایسه ای داشته و شاهد کاهش سنگین 572 میلیاردی سود خالص بیزینس هستیم.

فجر انرژی خلیج فارس با مدیریت علی زال‌خالی

در بهار 1403 سبقت شدید بهای تمام شده نسبت به درآمدهای عملیاتی را شاهد هستیم که در این شرایط تورمی، عقب گرد سنگینی برای بیزینس رقم زده است.

با وجود رشد 64درصد بهای تمام شده عملیات، درآمد های عملیاتی بیزینس تنها 13درصد رشد داشته که گویای ضعف شرکت در رشد درآمدها همگام با تورم و افزایش بهای تولید است!

ثمره این رویداد منفی، افت 751 میلیاردی سرفصل سود خالص در بهار 1403 نسبت به دوره مشابه است.

پتروشیمی پارس با مدیریت سیاوش میرحاجی

«پارس» در گذر زمان، به واسطه سرمایه گذاری های هوشمندانه و اقتصادی، به بزرگترین تولیدکننده استایرن منومر کشور تبدیل شده و از این نظر، حاشیه سود و مزیت رقابتی خاصی برای خود ایجاد کرده است.

ساختار سرمایه بسیار کم ریسکی دارد؛ چرا که از مجموع 87 هزار میلیارد تومان منابع مالی، تنها 19.5 همت معادل 22درصد از محل بدهی ها تامین شده است. در ضمن، سرفصل سرمایه در گردش نیز در انتهای خرداد 1403 در سطح مثبت 18.4 همت محاسبه شده که نگرانی از بابت نقدینگی برای سهامداران باقی نگذاشته است. ظرف دو سال گذشته، سرفصل درآمدهای عملیاتی شرکت جامپ 20 هزار میلیاردی را ثبت کرده و از 45 به حوالی 65 هزار میلیارد تومان رسیده است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهاد مالی

تامین سرمایه خلیج فارس با مدیریت محمد ابراهیم محمد پورزرندی

به طور کلی، دو سال طلایی را پشت سر گذاشته؛ چرا که در این مدت جهش سنگینی در سرفصل های صورت سود و زیان شرکت رویت می شود! درآمد های عملیاتی در دوره 1400 برابر با 33 میلیارد بوده و این رقم در 1402 به 598 میلیارد تومان رسیده!

همچنین در دوره 1402 نیز جامپ چشمگیر متغیر های بنیادی نظیر درآمدهای عملیاتی، سود عملیاتی و سودخالص را نسبت به دوره 1401 شاهد هستیم؛ بدین صورت که رقم مندرج در سرفصل درآمدهای عملیاتی از 144 به حوالی 598 میلیارد تومان رسیده و این یعنی پرش 4.1 برابری میزان درآمد ورودی به بیزینس تنها ظرف یک سال.

شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد با مدیریت محمد رضا رستمی

 زیرمجموعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که یکی از بازوهای سرمایه گذاری شرکت مادر محسوب می شود که با مدیریت جدید، تحرکات مثبتی در بازارگردانی سهام زیر مجموعه هلدینگ داشته است.

سبد سرمایه گذاری بورسی شرکت در بازار سرمایه بیش از 15.8 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده که با احتساب 3 همت بهای تمام شده، بیش از 12.8 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده از محل سرمایه گذاری های ایجاد کرده است.

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با مدیریت رشید قانعی

قانعی به عنوان مدیر پروژه چند اقدام بزرگ کشور در زمینه خودکفایی و اقتصاد دانش بنیان در صنایع نفت و گاز بوده و هم اکنون سکان «پترول» که بر صنایع تکمیلی و پایین دست متمرکز شده را در دست گرفته است.

درآمد این غول سرمایه گذاری از زمان مدیریت قانعی طی این دو سال جامپ چشمگیر 340درصد را ثبت کرده  و در این مدت شرکت توانسته پروژه های ناتمامی همچون طرح تولید انحصاری پلی آلومینیوم کلراید و واحد تازه کود در پتروشیمی ارومیه، پلی اتیلن در پتروشیمی ایلام، تکمیل فاز نخست پتروشیمی ارغوان گستر ایلام و ... را به اتمام برساند که مسلما تاثیر قابل ملاحظه ای در سود آوری و ارزش بازار پترول خواهد داشت و با توجه به فعالیت های خود او، احتمال ابقاء او در صورت تمایل، زیاد است.

شرکت باشگاه استقلال با مدیریت فرشید سمیعی

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ، باشگاه استقلال را  به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان ( ۲همت) از دولت خریداری کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این واگذاری دستوری ، می تواند آینده زیر مجموعه های این هلدینگ به‌ویژه طرح‌های آن را با چالش مواجه کند.

انتظار می‌رفت که علی عسگری در این بخش ابتکار به خرج بدهد و شرکت های بورسی خود را درگیر این موضوعات نکند و زیر بار باشگاه داری که ارزش افزوده ای برای پتروشیمی هایی که اغلب صادرکننده هستند و نیازی به تبلیغات ندارند نرود که رفت...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24