Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

معاون مالی و اقتصادی «ومعادن» در گفت و گو با بورس 24 : مجموعه شهید قندی نیز با دریافت بودجه مناسب در سال جاری، چشم‌انداز روشنی پیش رو دارد. تعیین تکلیف وضعیت زمین‌های این مجموعه، می‌تواند به افزایش قابل توجه ارزش آن منجر شود.با توجه به اقدامات انجام شده و چشم‌انداز مثبت بازار، انتظار می‌رود شرکت در آینده عملکرد بهتری داشته باشد. شورای شهر استان یزد مصوبه ای صادر کرده است که به موجب آن، با واگذاری ۱۰ درصد از مساحت زمین ها، امکان تغییر کاربری آن ها فراهم می شود. این مصوبه می تواند ارزش افزوده قابل توجهی برای سهامداران ایجاد کند. زمین های مجموعه شهید قندی سال هاست به عنوان یک دارایی بالقوه ارزشمند شناخته می شود. برآورد ما این است که این تغییرات در سال 1403 محقق شود. در یزد، حدود 85 هکتار زمین در اختیار داریم که امکان مولدسازی حدود 50 هکتار از آن وجود دارد. همچنین، ومعادن  در کرج نیز دارای 26 هکتار زمین است که برنامه ریزی های لازم برای مولد سازی آن در حال انجام است

سرانجام زمین های «بکام»

بورس24 : بزرگترین صندوق بخشی معدنی و فلزی با بیش از 10 همت برای بازار سرمایه توسط ومعادن راه اندازی می شود.

کیارش مهرانی معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به  سال گذشته و روند چالش های پیش روی شرکت‌های معدنی و فولادی گفت: طی دو سال اخیر شرکت ها فعال در حوزه معدنی و فلزی با چالش‌های متعددی از جمله قطعی برق،گاز و کاهش قیمت سنگ آهن جهانی مواجه شده اند در واقع قیمت جهانی سنگ آهن در دو سال اخیر حدود 32 درصد کاهش را تجربه نموده است و شمش صادراتی نیز 14% کاهش داشته و به حدود 460 دلار در هر تن رسیده است. این عوامل باعث کاهش رشد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ معادن و فلزات مانند گل‌گهر، چادرملو و . . .  شده است.توسعه معادن و فلزات یک هلدینگ تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت معدنی است. سهامداران ما نیز با این دیدگاه بلندمدت، در شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی ابراز، امیدواری کرد در صورتی که اقتصاد از حالت رکودی خارج شود و نرخ تورم و بهره تعدیل گردد در سال آینده شاهد بهبود قیمت‌ها و خروج صنعت سنگ آهن و فولاد از این وضعیت خواهیم بود. و با بهبود روابط اقتصادی با سایر کشورها، امکان تسریع پروژه‌های توسعه‌ای فراهم گردد.از طرفی ما در حال رایزنی و راه اندازی بزرگترین صندوق بخشی معدنی و فلزی با بیش از 10 همت برای بازار سرمایه هستیم که بعد از سهامی عام پروژه تجلی ، یکی از بزرگترین ابزارهای تامین مالی و سرمایه گذاری کشور خواهد بود.

این مقام مسئول در ومعادن گفت: ارزش پرتفوی بورسی شرکت در سال گذشته عمدتا به دلیل کاهش قیمت سهام گل‌گهر و چادرملو، تحت تاثیر قرار گرفت. با این حال، NAV ومعادن در حال حاضر به حدود 175 همت رسیده است. با توجه به اینکه ارزش بازار شرکت حدود 80 همت برآورد می‌شود، نسبت قیمت به ارزش دارایی (P/NAV) به حدود 46 درصد رسیده است که نشان‌دهنده ارزندگی سهام شرکت است.این مهم در شرایطی است که این نسبت بدون لحاظ ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی است و با در نظر گرفتن آن نسب P/NAV ومعادن به حدود 40% خواهد رسیدکاهش قیمت سهام شرکتهای فعال در حوزه معدنی و فلزی در سطح جهان نیز بالا بوده است بطوریکه سهام شرکت POSCO کره جنوبی در سال 2023 حدود 41% کاهش داشته است. شرکت CITIC چین نیز در این بازه زمانی حدود 23% و شرکت KOPE STEEL ژاپن 14% افت قیمت سهام داشته است.همچنین شرکت NIPPON STEEL 11.2% افت قیمت سهام را تجربه نموده اند.

مهرانی افزود: تامین ارز یکی از چالش‌های اصلی در اجرای پروژه‌های ما بوده است. طولانی شدن روند تخصیص ارز و تغییرات اخیر در دولت، به طور قابل توجهی بر سرعت پیشرفت پروژه‌ها تأثیر گذاشته است. با این حال، با توجه به اهمیت صنایع فولاد و سنگ آهن و تغییرات مثبت اخیر، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تسهیل در روند تامین ارز برای این صنایع باشیم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شرکت، فولاد اردبیل است. بخش عمده‌ای از تامین مالی ارزی این پروژه (80 درصد) انجام شده و مراحل قانونی آن در حال طی شدن است. با بهره‌برداری از این پروژه، ظرفیت تولید فولاد کشور افزایش یافته و اشتغال‌زایی در منطقه ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول گفت: مجموعه شهید قندی نیز با دریافت بودجه مناسب در سال جاری، چشم‌انداز روشنی پیش رو دارد. تعیین تکلیف وضعیت زمین‌های این مجموعه، می‌تواند به افزایش قابل توجه ارزش آن منجر شود.با توجه به اقدامات انجام شده و چشم‌انداز مثبت بازار، انتظار می‌رود شرکت در آینده عملکرد بهتری داشته باشد. شورای شهر استان یزد مصوبه ای صادر کرده است که به موجب آن، با واگذاری ۱۰ درصد از مساحت زمین ها، امکان تغییر کاربری آن ها فراهم می شود. این مصوبه می تواند ارزش افزوده قابل توجهی برای سهامداران ایجاد کند. زمین های مجموعه شهید قندی سال هاست به عنوان یک دارایی بالقوه ارزشمند شناخته می شود.

وی افزود: برآورد ما این است که این تغییرات در سال 1403 محقق شود. در یزد، حدود 85 هکتار زمین در اختیار داریم که امکان مولدسازی حدود 50 هکتار از آن وجود دارد. همچنین، ومعادن  در کرج نیز دارای 26 هکتار زمین است که برنامه ریزی های لازم برای مولد سازی آن در حال انجام است.

وی گفت: شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو در حال برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه هستند که در حال بررسی جزئیات افزایش سرمایه آن ها هستیم. ما به عنوان سهام‌دار شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، با توجه به اهمیت طرح توسعه این شرکت با ظرفیت ۳ میلیون تن، انتظار داریم این طرح در سال آینده به بهره‌برداری برسد. اجرای این طرح، علاوه بر رشد قابل توجه گل‌گهر، به رشد کل مجموعه معادن و فلزات نیز کمک شایانی خواهد کرد.

معاون مالی و اقتصادی ومعادن خاطر نشان کرد: شرکت پویا انرژی با دارا بودن نیروگاه سمنگان با کسب سود ۲۴۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته، عملکرد بسیار خوبی داشته است. این شرکت با تأمین برق صنایع زیرمجموعه و شرکت هایی همچون فولاد مبارکه، نقش مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز این صنایع ایفا کرده است. سرمایه‌گذاری در پویا انرژی، بازدهی بسیار خوبی برای شرکت به همراه داشته است.

به گفته وی، شرکت معادن و فلزات در حال حاضر بر روی چندین پروژه بزرگ در حوزه فولاد و معدن تمرکز دارد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به فولاد سرمد ابرکوه و توسعه آهن و فولاد گل‌گهر اشاره نمود. همچنین، پروژه های سرمایه‌گذاری در فولاد اردبیل، اقلید و کردستان در حال انجام است. پروژه بزرگ جانجا نیز با ظرفیت تولید 130 هزار تن کنسانتره مس از دیگر طرح‌های مهم شرکت محسوب می‌شود که مورد توجه مسئولین نیز قرار گرفته است.

مهرانی افزود: با توجه به سبد متنوع پروژه‌های معدنی و فولادی، پیش‌بینی می‌شود سود شرکت تا سال 1406 به میزان قابل توجهی افزایش یابد. با توجه به ماهیت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه معدن و فولاد، تحقق اهداف بلندمدت شرکت منوط به اجرای موفق این پروژه‌ها است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24