Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24: سال مالی این هلدینگ سرمایه گذاری فعال در بخش پتروشیمی، منتهی به اردیبشهت ماه است و اخیرا صورت های مالی دوره 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1403 را روانه کدال کرده است. در دوره 1403 بیش از 5.5 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده، 1.14 همت از محل سود سهام دریافتی و 4.38 همت از محل فروش سرمایه گذاری ها!

راز پیشرفت «پترول»، سرمایه گذاری مجدد سودهای حاصله!

بورس24 : سال مالی این هلدینگ سرمایه گذاری فعال در بخش پتروشیمی، منتهی به اردیبشهت ماه است و اخیرا صورت های مالی دوره 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1403 را روانه کدال کرده است.

در دوره 1403 بیش از 5.5 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده، 1.14 همت از محل سود سهام دریافتی و 4.38 همت از محل فروش سرمایه گذاری ها!شاید پیش خود بگویید که خب! درآمد ناشی از فروش سرمایه گذاری ها که قابل تکرار نیست! و در دوره های بعد همچین ارقامی در صورت های مالی نخواهیم دید!!

در پاسخ به این سوال باید گفت که تکرار پذیری این درآمد به سیاست تیم مدیریتی بستگی دارد. خب مسلما وقتی در یک شرکتی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها بین سهامداران تقسیم می شود و یا صرف پرداخت بدهی ها و هزینه های بیزینس می شود، بله! این درآمد تکرار پذیر نیست.

اما تیم مدیریتی «پترول» مسیر متفاوتی را انتخاب کرده و عنوان کرده که سود ناشی از فروش بخشی از مالکیت خود در پتروشیمی صدف خلیج فارس را در واحد های آروماتیک و پتروشیمی آریاساسول سرمایه گذاری کرده!

خب! وقتی که این منابع به درستی سرمایه گذاری شود، احتمال تکرار این جریان درآمدی و سودآوری نیز بسیار بالاست.

در ضمن، در سنوات اخیر، تیم مدیریتی «پترول» سیاست تقسیم سود حداقلی را در پیش گرفته بود و این یعنی سرمایه گذاری مجدد سود های حاصله برای شرکت بسیار حائز اهمیت است و عملا، راز موفقیت و تامین مالی طرح های سنگین در شرکت های زیرمجموعه نیز همین سرمایه گذاری مجدد سود است!

بخش اعظم رقم سود خالص دوره 1403 به دو حساب سود انباشته و سایر اندوخته ها منتقل شده است. پوینت مثبت ترازنامه شرکت آن است که مجموع این دو حساب تقریبا 9.5 هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار بیزینس قرار می دهد.

بنابراین با وجود این منبع داخلی 9.5 همتی، نگرانی از بابت تامین منابع مورد نیاز سرمایه گذاری های جدید و یا شرکت در افزایش سرمایه شرکت های زیرمجموعه برای سهامداران وجود ندارد.

در انتهای اردیبهشت 1403 سرفصل وجوه نقد عملیاتی نشان دهنده رقم مثبت 1.08 هزار میلیارد تومان است. این عدد در دوره مشابه برابر با 344 میلیارد تومان بوده و این جامپ سنگین نقدینگی مبین تقویت پتانسیل های عملیاتی و سرمایه گذاری های این غول پتروشیمی است.

اصلی ترین طرح های توسعه شرکت های زیرمجموعه به شرح زیر ارائه شده است:
 یب
سه طرح انحصاری و اساسی تولید:
-    محصول ESBR در صنایع شیمیایی نگین سنقر،
-    تولید پلی پروپیلن در پتروشیمی ارغوان گستر ایلام و
-     پروژه اول پتروشیمی ارومیه (تولید نیتروژن گوگردی و پلی آلومینیوم کلراید) در شهریور 1403 آماده بهره برداری هستند!

این پروژه ها برای نخستین بار در ایران استارت خورده اند و محصولات آنها نیز در بازار انحصاری است. محصول انحصاری یعنی قدرت فروش بالا در بازار و در نتیجه حفظ حاشیه سود در میان مدت.

مسلما چنین رویداد های مهمی از دید بازار و سرمایه گذاران پنهان نخواهد ماند و بهره برداری از این طرح ها، جریانات درآمدی، سودسازی و ارزش بازار شرکت مادر یعنی «پترول» را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در گزارشات بعدی به بررسی دقیق تر صورت های مالی و پرتفوی سرمایه گذاری های «پترول» خواهیم پرداخت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24