Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24: ادر انتهای مرداد 1403 بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت به حوالی 7.9 هزار میلیارد تومان رسیده که بخش اعظم آن، تقریبا 5 همت، در شرکت های غیر بورسی و مابقی در شرکت های بورسی سرمایه گذاری شده است. در این گزارش، پرتفوی بورسی «پترول» در بازار سرمایه بیش از 15.8 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده و این یعنی با احتساب 2.88 همت بهای تمام شده، تقریبا 13 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای سهامداران ایجاد شده است. نکته قابل ملاحظه آن است که این شرکت به سرمایه گذاری های پرپتانسیل غیربورسی در بازار سرمایه معروف است! یعنی بازار این شرکت را به پرتفوی غیربورسی اش می شناسد؛ پرتفوی که در آن، سرمایه گذاری هوشمندانه ای در طرح های انحصاری و جدید کشور انجام شده و از قضا، تعدادی از آنها نیز به تاریخ بهره برداری بسیار نزدیک شده اند.

سهامداران «پترول» در جریان این تحولات باشند

بورس24 : ادر انتهای مرداد 1403 بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت به حوالی 7.9 هزار میلیارد تومان رسیده که بخش اعظم آن، تقریبا 5 همت، در شرکت های غیر بورسی و مابقی در شرکت های بورسی سرمایه گذاری شده است.

در این گزارش، پرتفوی بورسی «پترول» در بازار سرمایه بیش از 15.8 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده و این یعنی با احتساب 2.88 همت بهای تمام شده، تقریبا 13 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای سهامداران ایجاد شده است.

نکته قابل ملاحظه آن است که این شرکت به "سرمایه گذاری های پرپتانسیل غیربورسی" در بازار سرمایه معروف است! یعنی بازار این شرکت را به پرتفوی غیربورسی اش می شناسد؛ پرتفوی که در آن، سرمایه گذاری هوشمندانه ای در طرح های انحصاری و جدید کشور انجام شده و از قضا، تعدادی از آنها نیز به تاریخ بهره برداری بسیار نزدیک شده اند.

سنگین ترین سرمایه گذاری غیربورسی «پترول»، تحصیل 59% از سهام پتروشیمی ایلام به بهای 2.24 هزار میلیارد تومان بوده است. یکی از طرح های توسعه مهم این شرکت، تولید پلی اتیلن، وارد مرحله بهره برداری شده و هم اکنون با 105% ظرفیت اسمی در حال تولید محصول است.

توجه فرمایید که این طرح  و محصول نهایی آن در کشور انحصاری بوده و همین امر، مزیت رقابتی و بازار فروش خاصی به پتروشیمی ایلام و سهامدار استراتژیک آن یعنی «پترول» بخشیده است.

اخیرا" نیز قراردادی با موضوع تامین خوراک با دیگر زیرمجموعه «پترول» یعنی پتروشیمی گچساران منعقد کرده که به موجب آن، ارزش افزوده 17 میلیون دلاری در این شرکت ایجاد خواهد شد که تاثیر مستقیمی بر ارقام درآمدی و سودسازی شرکت مادر یعنی «پترول» خواهد داشت.

خبر خوب برای سهامداران «پترول» آن است که مقدمات بورسی شدن این پتروشیمی در حال انجام است و با تکمیل ارزشیابی، این شرکت در بازار سرمایه پذیرش خواهد شد که خب! این یعنی افزایش ارزش پرتفوی بورسی و در نتیجه رشد ارزش بازار «پترول»!

دیگر زیرمجموعه غیربورسی «پترول»، پتروشیمی صدف خلیج فارس است که یکی از محصولات نهایی آن ESBR  است که برای نخستین بار در ایران به صورت انحصاری تولید می شود! این محصول در تولید تایر خودروهای سبک و سنگین استفاده می شود.

البته پرتفوی بورسی شرکت نیز پرپتانسیل است؛ مثلا در پتروشیمی ارومیه (شاروم)، دو طرح تولید «نیتروژن گوگردی» و «پلی آلومینیوم کلراید» آماده تجاری سازی بوده و به زودی خبر بهره برداری از این طرح ها را خواهید شنید.

موارد مذکور تنها گوشه ای پتانسیل های بنیادی عجیب و فوق العاده «پترول» است. برای مثال، در یکی از زیرمجموعه های غیر بورسی (صنایع شیمیایی نگین سنقر) قرار است که برای نخستین بار در ایران طرح تولید متیل آمین استارت بخورد. تاریخ برآوردی بهره برداری این پروژه، شهریور 1403 ذکر شده است.

توجه فرمایید که تیم مدیریتی «پترول» دیدگاهی مبتنی بر ساخت ارزش پایدار در بلندمدت دارد! مثلا در سالیان اخیر، به جای تقسیم سود بین سهامداران، سیاست تقسیم سود حداقلی را در پیش گرفته بود تا منابع مالی در دسترس به سمت پروژه های در حال توسعه هدایت شود و این پروژه ها با سرعت بیشتری تکمیل شوند.

علاوه بر آن، «پترول» سود سنگینی از محل فروش 30% سهام پتروشیمی صدف شناسایی کرد و به جای انتقال سود به حساب سود انباشته و یا تقسیم بین سهامداران، منابع آن را صرف تحصیل سهام در پتروشیمی های آروماتیک و همچنین یکی از غول های این صنعت یکی «آریا ساسول» کرد! اقدامی اقتصادی که در گذر زمان، ارزش افزوده قابل ملاحظه ای نصیب سهامداران خواهد کرد.

خب! استارت طرح های تولیدی انحصاری در شرکت های زیرمجموعه یعنی تقویت جریانات درآمدی و سودسازی در شرکت مادر یعنی «پترول» که درنهایت به رشد ارزش سهام این غول سرمایه گذاری ختم خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24