Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با این مقدمه سراغ بازار برویم که این روزها اسیر تحولات بازارهای جهانی شده است. جالب است که در این سالها ریسکی نبوده که بازار تجربه نکرده باشد. البته انصافا فضای معاملات این روزها به‌خصوص در نمادهای متوسط و کوچکتر بهتر از 4 - 5 ماه اخیر است و حتی به‌‌عقیده بسیاری رشد 1 درصدی دامنه نوسان منجر به‌تحرکات قوی‌تر، چرخش بهتر نقدینگی و تعادل سریع‌تر در بازار شده بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 19 شهریور 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز با فشار نسبی عرضه ناشی از تحرکات رو پائین نیمه دوم بازار شنبه آغاز کرد و هر چه از دقایق ابتدایی بیشتر فاصله گرفت، سمت تقاضا ضعیف‌تر و طرف فروش قوی‌تر شد. با این حال فضای معاملات در طیفی از نمادهای متوسط و کوچکتر خیلی بد نبود و در واقع بار اصلی عرضه روی دوش سهام شاخص‌ساز از دو گروه فولادی و پالایشی بود. ضمن اینکه در نیم ساعت پایانی بازار، شاهد حمایت نسبی بازارساز از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بودیم. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با افت 13 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 88 هزار واحدی عقب نشست اما شاخص هم‌وزن و شاخص فرابورس تغییر محسوسی نداشتند. ارزش معاملات با رشد 12 درصدی به 2.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 310 میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد حقوقی‌ها منتقل شد.  

بازار دیروز بدون ریاست عشقی اداره شد. او در جریان معاملات شنبه استعفاء داده بود و عصر همان روز در جلسه شورای عالی بورس این استعفاء پذیرفته شد. در عین حال مقرر شد، رئیس جدید سازمان بورس در نشست بعدی (روز سه‌شنبه همین هفته) برگزیده و معرفی شود. البته بعید است تغییر رئیس سازمان بتواند روند متفاوتی ایجاد کند اما به‌ هر حال یک شوک روانی خوب و مثبت برای بازار به شمار می‌رود؛ چراکه بسیاری از معامله‌گران حقیقی دل خوشی از عشقی و تصمیمات و بی‌تفاوتی‌هایش نداشتند. درخصوص رئیس جدید باید گفت که بهتر است فردی پشت میز ریاست بنشیند که عشقی نباشد ! او باید فردی سیاستمدار با قدرت لابی مناسب و آشنا با وزرا و معاونین دولت و نمایندگان مجلس باشد تا بتواند در جلسات و تصمیمات مهم هیات دولت حضور پیدا کرده و با قدرت از منافع سهامداران دفاع کند.

با این مقدمه سراغ بازار برویم که این روزها اسیر تحولات بازارهای جهانی شده است. جالب است که در این سالها ریسکی نبوده که بازار تجربه نکرده باشد. البته انصافا فضای معاملات این روزها به‌خصوص در نمادهای متوسط و کوچکتر بهتر از 4 - 5 ماه اخیر است و حتی به‌‌عقیده بسیاری رشد 1 درصدی دامنه نوسان منجر به‌تحرکات قوی‌تر، چرخش بهتر نقدینگی و تعادل سریع‌تر در بازار شده بود. برخی معتقدند بازار پس از کمی رشد و فاصله گرفتن نمادها از کف، نیاز به کمی دست‌به‌دست شدن دارد. البته امیدواریم این اتفاق طولانی نشود؛ چراکه واقعا رشد خاصی محقق نشده که اصلاح سنگین و زمانبری داشته باشیم !

در دوران ریزش بازار، برخی از نمادها خصوصا نمادهای کوچک و متوسط به طرز عجیبی افت کردند و حالا با کوچکترین گزارشی بازار متوجه ارزان‌فروشی اخیر و جذابیت قیمت‌ها می‌شود. این نمادها که تعداد کمی هم نیستند، این روزها در کانون توجهات قرار گرفته و بعضا لنگ حجم مبنا هستند. به نظر می‌رسد این نمادها کماکان می‌توانند به روند صعودی آغاز شده، ادامه دهند. اما در طرف مقابل نمادهای بزرگ و پرتراکنشی داریم که رشد کرده‌ و یا افت زیادی (بواسطه شاخص‌سازی نهاد ناظر) نکرده بودند. بنابراین از آنجایی که نقدینگی قوی در بازار نیست، به‌ نظر میل به حرکت در کوچکترها بیشتر شده و همین عامل به چرخش بهتر نقدینگی در بازار و تحرکات جالب‌تر کمک می‌کند.

بازار کماکان به شوک‌های قوی اقتصادی نیاز دارد. بارها و بارها درخصوص اصلاح سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی صحبت شد و وزیر اقتصاد هم وعده این اصلاحات را داد اما نه نرخ نیما رشد دندان‌گیری در این مدت داشته و نه نرخ بهره افت آنچنانی داشته. بنابراین طبیعی است که پولهای بزرگ کماکان ناظر بازار بوده و تن به ورود نقدینگی سنگین ندهند. شاید اگر امروز نرخ سود بین بانکی پایین می‌آمد و یا نیما منطقی‌تر میشد اثرش از رفتن عشقی بیشتر بود ! به نظر باید هرچه سریعتر شاهد تحولات مهم بنیادی باشیم که بازار را به سمت امیدواری و چشم‌انداز آتی سوق دهد.

البته درخصوص نرخ بهره برخی خبرها نشان می‌دهد که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24