Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اما سری هم به شاخص بزنیم و البته پیش از بررسی این موضوع این نکته را یادآور شویم که این ابزار به دلیل مداخلات مکرر رگولاتر چه در بحث شاخص‌سازی و چه در بحث تغییرات چندباره دامنه نوسان، کارایی خود را از دست داده و دیگر به مانند گذشته قابل اتکا نیست. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که این تحلیل به سادگی قابلیت بی‌اعتبار شدن را دارد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 18 شهریور 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : دیروز شنبه بازار را در حالی آغاز کردیم که بالاخره تعطیلات به سر رسید و فضای معاملات رسمی شد. البته که از ابتدای سال انواع و اقسام تعطیلات را پشت سر گذاشته‌ایم و باید گفت که فضای رسمی با توجه به تحولات اخیر، تازه از نیمه دوم سال آغاز می‌شود. یعنی زمانی که دولت تشکیل شده و از قطعی برق و اتفاقات عجیب اخیر گذر می‌کنیم ! بازار دیروز متعادل و کم‌رمق و البته با رگه‌هایی از عرضه آغاز کرد. ذهن معامله‌گران درگیر چند مساله بود. بحث وام‌گیت اعضای هیات مدیره سازمان بورس و حواشی آن در روزهای پایانی هفته حسابی داغ بود. از طرف دیگر بازارهای جهانی علی‌الخصوص نفت افت سنگینی را طی روزهای اخیر تجربه کرده بودند. و از همه مهمتر دامنه نوسان پس از چند هفته و با فروکش نسبی ریسک‌های سیاسی یک درصد افزایش یافته بود و به 3 درصد رسیده بود. بنابراین هر چه از دقایق ابتدایی بیشتر فاصله گرفتیم، میل به عرضه در بازار بیشتر شد و لذا شاخص کل با افت بیش از 7 هزار واحدی تا ابتدای کانال 2.1 میلیون عقب نشست. البته شاخص هم‌وزن برای دومین روز متوالی شرایط متفاوتی داشت و یک رشد کوچک دیگر را ثبت کرد. این رویداد حکایت از چرخش بهتر نقدینگی در بازار دارد. ارزش معاملات با کمی افت به 2.6 همت رسید و رقمی بالغ بر 190 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

به نظر معامله‌گران باری دیگر نسبت به آینده بازار مردد شده‌اند. برخی معتقدند رشد روزهای اخیر شبیه به دورهای قبل بوده و موقتی است و لذا باز هم فروشنده‌ها برنده بازی خواهند بود اما برخی دیگر فضا را متفاوت از دفعات گذشته می‌بینند و معتقدند جنس معاملات تغییر کرده و پس از کمی دست به دست شدن، موج جدیدی از تقاضا خواهیم داشت. تقابل این دو دیدگاه در بازار دیروز و روزهای پیش رو منجر به افزایش حجم معاملات خواهد شد. و البته در گزارش روز گذشته هم به این نکته اشاره شد که "برای اینکه یک گام دیگر رشد کنیم، نیاز به انتشار اخبار قوی‌تر و عملیاتی شدن وعده‌های وزیر اقتصاد داریم." به نظر اگر بازار یک چشمه از اجرایی شدن وعده‌ها ببیند، دست خوش‌بین‌ها قوی‌تر شده و تحرکات بهتری را در بازار داشته باشیم. اما اگر فضا به سمت سکوت و بی‌خبری پیش برود، اتفاق خوبی رخ نخواهد داد و این فروشنده‌ها خواهند بود که از تصمیم روزهای اخیر خود مسرور و خشنود خواهند شد.

نکته دیگر اینکه، بازار از زمانی که به کمک خبر تزریق منابع و برخی اقدامات حمایتی تغییر مسیر داد، نقدینگی چندانی از سوی صندوق‌های توسعه و تثبیت وارد بازار نشد. در واقع تا به این جای قضیه، بازار روی پای خود ایستاده بود و لذا کمی به این قضیه خوشبینیم که کف بازار به کمک فعالیت صندوق‌ها و حقوقی‌ها کمی رشد کند و دیگر اعدادی را در کف بازار دیدیم، تکرار نشود. و نکته پایانی درخصوص فضای معاملات اینکه، بالاخره دامنه نوسان یک درصد رشد کرد و به رقم منطقی 3 درصد رسید. به نظر زمان خوبی این تغییر رخ داد و همین رویداد می‌تواند عاملی برای چرخش بهتر نقدینگی در بازار و افزایش فعالیت دی‌تریدرها شود.

همچنان توصیه می‌کنیم که جریان پول بیرون بازار و تماشاچی‌ها به تحلیل دقیق‌تر داده‌ها و اطلاعات پرداخته و به دنبال گزینه‌های به قیمت باشند. در 4 سال گذشته تنها بازاری که رشد نکرده و اتفاقا ریزش قیمتی را تجربه کرده، بازار سرمایه بوده و لذا این رویه همیشگی نخواهد بود و بازار این عقب‌افتادگی را جبران خواهد کرد. فراموش نکنیم که سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید آینده سهم مشخصی است. نشانه‌هایی مبنی بر عزم و اراده دولت بر کاهش نرخ بهره احساس می‌شود. با وجود اینکه اقدامات گوناگون و پله‌ای برای کاهش نرخ بهره نیازمند است، کاهش ردپای سیاست‌های انقباضی به صورت محدود از صحبت‌های همتی مبنی بر کارا نبودن سیاست نرخ بهره احساس می‌شود. کمااینکه سکاندار جدید وزارتخانه اقتصاد زمانی که ریاست بانک مرکزی را در دولت‌های پیشین به‌عهده داشت، در سیاست‌های مربوط به تغییر نرخ بهره ملاحظات بازار سرمایه را لحاظ می‌‎کرد. به‌ نظر می‌رسد برای بهبود تجارت و وضعیت بازار سرمایه متاثر از آن افزایش دلار نیما تا سطح ۵۰ هزار تومان ضروری است. همچنین ابهامات بورس می‌تواند با مشخص شدن رئیس جدید بانک مرکزی و رئیس جدید سازمان بورس تا حدی کاهش پیدا کند و اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران آرام‌آرام بازگردد.

اما سری هم به شاخص بزنیم و البته پیش از بررسی این موضوع این نکته را یادآور شویم که این ابزار به دلیل مداخلات مکرر رگولاتر چه در بحث شاخص‌سازی و چه در بحث تغییرات چندباره دامنه نوسان، کارایی خود را از دست داده و دیگر به مانند گذشته قابل اتکا نیست. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که این تحلیل به سادگی قابلیت بی‌اعتبار شدن را دارد.

شاخص کل در پایان معاملات روز گذشته در ارتفاع 2.1 میلیون واحدی به‌کار خود خاتمه داد. نزدیک‌ترین مقاومت این نماگر محدوده تراکمی 2,140 – 2,160 هزار واحد (تلاقی خط روند نزولی میان‌مدتی و Fibo Ret61.8%) است. بنابراین بدیهی است هر چه به این سطح نزدیک‌تر شویم، تردید بیشتری را در رفتار معامله‌گران داشته باشیم. با رسیدن شاخص به این سطح، دو سناریو پیش روی بازار خواهد بود ...

سناریوی خوشبینانه این است که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24