Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مدیرعامل گروه مپنا: مجموع مطالبات قطعی گروه مپنا حدود ۱۸۰ همت برآورد می‌شود که شامل مطالبات دولتی، غیر دولتی و خارجی است.

میزان مطالبات گروه مپنا اعلام شد؛ 180 همت

بورس24 : محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا در گفت و گو با بورس24 درخصوص عرضه سهام هلدینگ نیروگاهی گفت: همانطور که اطلاع دارید، برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه سهام هلدینگ نیروگاهی که شامل ۸ مجموعه نیروگاهی و شرکت‌های تولید آب ما می‌شود، از سال گذشته آغاز شده است. متأسفانه در این مسیر با چالش‌هایی همچون مسائل حقوقی و نوسانات شدید بازار مواجه شدیم که زمان‌بندی عرضه را به تأخیر انداخت.

وی ادامه داد: در حال حاضر، اکثر موانع حقوقی برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک تا دو ماه آینده، مشکلات باقیمانده نیز حل شود. با این حال، موفقیت‌آمیز بودن عرضه اولیه به عوامل متعددی از جمله شرایط بازار سرمایه بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به محدودیت دامنه نوسان بازار اشاره کرد که در حال حاضر به ۲ درصد رسیده است. رفع این محدودیت و بهبود شرایط کلی بازار، از الزامات انجام عرضه اولیه است. می‌توان گفت که عرضه اولیه سهام هلدینگ نیروگاهی ایرانیان در صورت رفع موانع حقوقی باقیمانده و فراهم شدن شرایط مناسب بازار، در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

اولیاء گفت: کارشناسی رسمی دادگستری و ارزش‌گذاری  شرکت تامین سرمایه،  انجام شده است و گزارش نهایی به‌زودی در سامانه کدال منتشر خواهد شد. این کارشناسی با هدف تعیین خالص ارزش دارایی ، قابل عرضه شرکت انجام شده است و انتظار می‌رود ارزش بازار سهام عرضه شده، بین ۲۵ تا ۳۵ درصد ارزش دارایی‌های شرکت باشد.

مدیرعامل گروه مپنا گفت: نیروگاه فردوسی، با ظرفیت اسمی حدود ۱۵۰۰ مگاوات، یکی از دارایی‌های اصلی شرکت است. این نیروگاه سیکل ترکیبی شامل دو بخش گاز و بخار است. بخش گاز نیروگاه از دهه ۸۰ به بهره‌برداری رسیده و بخش بخار آن نیز از سال ۱۳۹۵ بر اساس قرارداد بیع متقابل در حال احداث بوده است. واحد اول بخش بخار در سال ۱۴۰۰ و واحد دوم آن در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید. همچنین، واحد سوم بخش بخار نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود طی یک تا دو سال آینده به شبکه سراسری برق متصل شود.

وی افزود: این بخش بخار تحت قراردادهای بیع متقابل، علاوه بر افزایش ارزش نیروگاه، از نظر فنی و تأمین سوخت نیز مزایای قابل توجهی را برای کشور به همراه دارند. این مزایا در نیروگاه فردوسی نیز مشاهده می‌شود و مشابه سایر نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که بر اساس این نوع قراردادها احداث شده‌اند، ارزش افزوده قابل توجهی برای شرکت ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل مپنا ادامه داد: مجموع مطالبات قطعی گروه مپنا حدود ۱۸۰ همت برآورد می‌شود که شامل مطالبات دولتی، غیر دولتی و خارجی است. از این مقدار، حدود ۱۲۰ همت مطالبات دولتی و ۱۰ تا ۱۵ همت مطالبات غیر دولتی است. مابقی مطالبات نیز مربوط به بخش خارجی می‌باشد.

اولیاء گفت: چشم‌انداز گروه مپنا در یک دهه آینده، بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود بهره‌وری انرژی در بخش برق متمرکز شده است. با این حال، به موازات این رویکرد، مپنا همچنان به تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و فسیلی به منظور تأمین نیازهای ضروری کشور، به ویژه در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵، طبق برنامه‌های وزارت نیرو ادامه خواهد داد.

وی گفت: بخش قابل توجهی از پروژه‌های ما به همکاری با صنایع مختلف انجام می‌شود که این پروژه‌ها از ارزش بالایی برخوردار بوده و تقاضا برای آن‌ها به طور مداوم در حال افزایش است. برای کمک به رفع ناترازی برق، به‌ویژه از سال ۱۴۰۴، برنامه‌های متنوعی به همراه وزارت نیرو در حال تدوین و اجرا است. امیدواریم این اقدامات جامع، چه در حوزه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و چه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تأثیر قابل توجهی بر تأمین برق پایدار تابستان ۱۴۰۴ داشته باشد و در سال‌های آتی نیز به بهبود وضعیت برق کشور کمک کند.

او در پایان گفت: بازار سرمایه در دوره جدید، نقش بسیار مهمی در تامین مالی و رشد گروه مپنا ایفا می‌کند. این رویکرد جدید، بر استفاده از ابزارهای متنوع مالی در بازار سرمایه و افزایش شفافیت در فعالیت‌های شرکت تمرکز دارد. هدف اصلی از این رویکرد، ارتقاء ارزش سهام و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران است. با اجرای برنامه‌های فنی و مالی متعدد، انتظار می‌رود که ارزش سهام مپنا در یک تا دو سال آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24