Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بدون تعارف با بازاری مواجهیم که قیمت طیف وسیعی از سهام به سالهای 97 و 98 بازگشته و عملا در این سالها با سرکوب عجیب قیمتی روبرو بودیم. موضوعی که حتی وزیر اقتصاد هم به آن اشاره کرد و گفت که در این 3 سال اعتماد از بازار دور شده و باید این اعتماد را بازگردانیم که شاید در کنار صحبت‌های خاص او از نرخ دلار و تورم و نیما و ... ، بحث برگشت اعتماد مهمترین طرز فکر یک مدیر یا مقام مسئول باشد که به تبع آن، برگشت جریان سرمایه را به همراه دارد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 13 شهریور 1403

 1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری از یک هفته نیمه‌تعطیل می‌رویم که بازار یکشنبه هم با جسارت خریداران آغاز شد. اما با گذر از یکساعت نخست معاملات و تحت تاثیر رسیدن به موج جدیدی از تعطیلات، طرف عرضه کمی پُررنگ شد و بسیاری از نمادها صفوف خرید خود را از دست‌رفته دیدند. البته فروشنده‌ها هم قدرت چندانی نداشتند و لذا در نیم ساعت پایانی بازار، باری دیگر سمت تقاضا رو به بهبود رفت و در نهایت شاخص کل با رشد نزدیک به 12 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 110 هزار واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات تحت تاثیر زد و خورد بیشتر معامله‌گران با رشد جدی 66 درصدی به 3.8 همت رسید و رقمی بالغ بر 120 میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد حقوقی‌ها منتقل شد.

هفته دوم شهریور در حالی رو به اتمام است که صحبت‌های جمعه شب همتی تا حدودی بازار را شارژ و سرحال کرده بود. نکته جالب‌ ماجرا اینجاست که همین اظهارنظرهای مثبت باعث شد تا بازار حتی بحث پاسخ به ترور هنیه را هم فراموش کند ! جالب است تا همین چند روز پیش بسیاری از معامله‌گران حاضر به خرید سهام به بهانه پاسخ متقابل ایران نبودند اما امروز از دید بسیاری این ریسک کم‌رنگ شده و حالا همین افراد در صفوف خرید برای قرار گرفتن در جای بهتر و خرید سهام، همدیگر را هُل می‌دهند ! حرکت فعلی بازار در مثبت‌ها نشان از یک تغییر و ایجاد خوشبینی در بازار دارد. البته این موضوع را روزهای قبل عنوان کردیم که اگر هر رویدادی در قالب اثربخشی بر دو جریان موثر نرخ سود و دلار نیما رخ دهد به‌طور کلی فضای بازار تغییر خواهد کرد.

به‌نظر مهمترین محرکی که منجر به حرکت بازار در مقطع فعلی شده، ارزندگی قیمت‌ها و سقوط آزاد بی‌منطق اخیر بوده است. طی روزهای گذشته بطور مفصل درخصوص P/E و P/S و ارزش دلاری بازار بحث شد و حال می‌بینیم دقیقا همین موارد منجر به برگشت بازار شده است. بدون تعارف با بازاری مواجهیم که قیمت طیف وسیعی از سهام به سالهای 97 و 98 بازگشته و عملا در این سالها با سرکوب عجیب قیمتی روبرو بودیم. موضوعی که حتی وزیر اقتصاد هم به آن اشاره کرد و گفت که در این 3 سال اعتماد از بازار دور شده و باید این اعتماد را بازگردانیم که شاید در کنار صحبت‌های خاص او از نرخ دلار و تورم و نیما و ... ، بحث برگشت اعتماد مهمترین طرز فکر یک مدیر یا مقام مسئول باشد که به تبع آن، برگشت جریان سرمایه را به همراه دارد. اعتماد اگر به بازار برگردد، P/Eها افزایش پیدا می‌کند، جریان پول دوباره راهی تالار شیشه‌ای خواهد شد و جنب و جوش بازار بیشتر می‌شود؛ این به نظر همان چیزی است که استارت آن زده شده اما احتمالا کمی زمان‌بر خواهد بود ... !

با توجه به اظهارنظر وزرا و رئیس‌جمهور حالا با جسارت بیشتری می‌توان از تفاوت بین افرادی که در راس امور اداره کشور قرار می‌گیرند، سخن گفت ! تا همین 2 ماه پیش کسی حال بازار را نمی‌پرسید و افرادی که در راس امور بودند، صرفا به دنبال دوشیدن بازار و زدن جیب شرکتها بودند اما مدیران فعلی به بازار سرمایه بها داده و به‌ شکل مداوم از خاصیت‌ها و کارکردهای آن سخن می‌گویند. البته که خوشبینی بیش از اندازه هم خوب نیست و بسیار مهم است که از اینجا به بعد ماجرا شاهد اجرایی شدن وعده‌ها و شعارها باشیم؛ چراکه اگر این اتفاق نیفتد، بازار دلسرد شده و مجددا اتفاقات تلخ به سراغمان خواهد آمد. و البته سیگنال نهایی که صحبت‌های همتی دریافت کردیم این بود که احتمالا تغییراتی که در پیش است، ضربتی و ناگهانی نخواهد بود و این نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع چشم‌انداز مشخص و روشن است اما انتظاری مبنی بر اتخاذ تصمیمات ناگهانی وجود ندارد.

اما نکته قابل تامل در جریان معاملات دو روز ابتدایی هفته این بود که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24