Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

ادامه بحث را به یک موضوع خاص و متفاوت اختصاص می‌دهیم. امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم، بیش از 4 سال از آغاز ریزش بزرگ بازار می‌گذرد. در این 48 ماه دو خلاف قاعده بزرگ و غیرعادی در بازار رخ داده است. خلاف قاعده اول این بوده که سرمایه‌گذاری روی محصولات شرکت‌های بورسی از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی سودآورتر بوده است !

پیش‌بینی وضعیت بورس 11 شهریور 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته و آماده شدن برای موج جدیدی از تعطیلات می‌رویم که بازار شنبه به کمک چند رویداد مثبت، فضای فوق‌العاده و پُر هیجانی داشت. از آن روزها که ماه‌ها و سالها بود ندیده بود و آرزوی آن را می‌کشید ! وزیر اقتصاد جمعه شب سیگنال مهمی را صادر کرده بود و لذا معامله‌گرانی که این سیگنال را دریافت کرده بودند از همان دقایق ابتدایی با خشاب پُر وارد میدان شدند و هر عرضه‌ای از راه رسید را بلعیدند. البته هنوز هم ترس و بدبینی بطور کامل از بین نرفته اما تحرکات روز گذشته قوی‌ترین اتفاق از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود. در بازار دیروز شاخص کل با رشد حدود 22 هزار واحدی تا یک قدمی کانال 2.1 میلیون واحد پیشروی کرد و به نظر برای امروز این کانال را پس بگیرد. ارزش معاملات بواسطه تداوم محدودیت دامنه نوسان و تقلیل عرضه‌ها شبیه به روزهای قبل و در سطوح 2.3 همت بود و رقمی بالغ بر 760 میلیارد تومان (معادل 33 درصد ارزش معاملات) از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها منتقل شد که اتفاق بسیار جالب و مهمی است.

به‌نظر می‌رسد تلفیق چند عامل سبب قرار گرفتن بازار در مسیر رشد شده است. پُر شدن خشاب صندوق‌های حمایتی، تزریق اخبار مثبت به بازار، کوتاه بودن دامنه نوسان و تعداد روزهای مثبت بیشتر باعث شده تا خون تازه‌ای در رگ بورس دمیده شود. در گزارش روز گذشته هم به این موضوع اشاره شد که "این فضا دقیقا همان چیزی است که بازار احتیاج دارد. یعنی اندک نقدینگی حمایتی را پشت سر خود ببیند و از طرف دیگر جریان خبری به او کمک کند تا به مرور روند منطقی و متفاوتی از گذشته را در پیش بگیرد. در یک فضای اینچنینی امیدواری و اخبار اقتصادی به‌خصوص تغییرات نرخ سود و نرخ دلار است که می‌تواند بازار را تقویت کند." درخصوص دامنه نوسان هم باید گفت که ظاهرا نبض بورس به خوبی زیر دست تصمیم‌گیران قرار گرفته و منجر به ادامه‌دار شدن روند صعودی شده است. از آنجا که بازار مدت هاست عمق تحلیلی ندارد و از بازیگران قوی و حقوقی‌های پیشرو خالی شده و صرفا همه نگاه‌ها به تابلو و صف خرید یا صف فروش است، محدودیت دامنه نوسان منجر به تشکیل صف خرید مداوم و ایجاد هیجان مثبت در بازار شده است.

اما به سراغ صحبت‌های جمعه شب همتی می‌رویم. البته بسیاری از صحبت‌ها و وعده‌های او را قبلا شنیده بودیم اما تکرار این موارد و جدیت وزیر اقتصاد نشان داد که نه همه شعارها اما احتمالا بخش خوب و بااهمیتی از وعده‌های همتی عملی خواهد شد. او باری دیگر بر 4 محور "ثبات اقتصادی و کاهش تورم" ، "رشد اقتصادی بالا" ، "کاهش نرخ بیکاری" و "توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر" تاکید کرد و صحبت‌های خوب و هدفمندی را درخصوص بورس بیان کرد. اعتقاد به پیش‌بینی‌ پذیر شدن اقتصاد، کاهش نرخ بهره، کاهش شکاف بین دلار نیما و آزاد، مخالفت با تصمیمات منفی اثرگذار بر بورس، کنترل تورم به کمک اصلاح ترازنامه بانکها و اصلاح ساختار بودجه و در راس آن تلاش برای برگشت اعتماد به بازار سرمایه، مهمترین نکات در اظهارات عبدالناصر همتی بود. او در بخشی از بیانات خود به روی تامین مالی از بازار سرمایه تاکید کرد و عملا این سیگنال را داد که روی تحولات بازار حساب ویژ‌ه‌ای باز کرده است. همتی به خوبی مسیر تامین مالی از بازار را می‌شناسد و از آنجا در گذشته با نرخ بهره و نیما نتایج مثبتی را رقم زده، بازار از او و سیاست‌هایش استقبال می‌کند. و البته امیدوارم در عمل هم با انتخاب مجریان توانمند و معتقد به این دیدگاه بتواند این وضعیت نابسامان را که ماحصل فرزین و خاندوزی است، سامان دهند.

به‌نظر می‌رسد دیدگاه‌های وزیر جدید اقتصاد برای بازار روشن شده است. قبلا هم گفتیم که ظاهرا در راس هرم اقتصادی دولت، همتی قرار گرفته و گفته می‌شود هر تصمیمی با هماهنگی او انجام خواهد شد. نمی‌دانیم این حرف چقدر صحت و قابلیت تکیه دارد اما از آنجایی که طی سالهای اخیر شلختگی خاصی در بسیاری از تصمیمات در وزارتخانه‌های مختلف وجود داشت، در پیش گرفتن چنین سیاستی و یکپارچگی در تصمیمات، اتفاق خوبی نه فقط برای بازار سرمایه که برای کل اقتصاد کشور خواهد بود. اما از اینجا به بعد ماجرا بسیار مهم است که همتی در مسیر اجرایی کردن وعده‌ها قرار بگیرد. به نظر اگر یکی از این تصمیمات اجرایی شود، بازار جسارت بیشتری از خود نشان خواهد داد و روی همتی حساب ویژ‌ه‌تری باز خواهد کرد. باز هم برای چندمین بار به تحلیلگران و حقوقی‌ها توصیه می‌کنیم سطح فعلی قیمت‌ها را غنیمت شمرده و با نگاه متفاوتی به بازار نگاه کنند.

اما ادامه بحث را به یک موضوع خاص و متفاوت اختصاص می‌دهیم. امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم، بیش از 4 سال از آغاز ریزش بزرگ بازار می‌گذرد. در این 48 ماه "دو خلاف قاعده" بزرگ و غیرعادی در بازار رخ داده است. "خلاف قاعده اول" این بوده که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • محمد انصار
    محمد انصار

    +++

    1 هفته پیش
  • امیر جعفری
    امیر جعفری

    باسلام لطفا پیگیر شویم دامنه نوسان اصلاح بشه

    1 هفته پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24