Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

رئیس جمهور منتخب در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درباره قانون جهش تولید مسکن به موضوع نبود منابع مالی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد و گفت: در زمانی که این قانون در مجلس در حال تدوین و تصویب بود، او در مقام نماینده تذکر لازم بابت ضرورت تامین منابع لازم برای ساخت این میزان مسکن را داده بود.

سرنوشت قانون جهش تولید مسکن

بورس24 : رئیس جمهور منتخب در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درباره قانون جهش تولید مسکن به موضوع نبود منابع مالی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد و گفت: در زمانی که این قانون در مجلس در حال تدوین و تصویب بود، او در مقام نماینده تذکر لازم بابت ضرورت تامین منابع لازم برای ساخت این میزان مسکن را داده بود.

با چنین تصویری از قانونی که سالانه تولید یک میلیون واحد مسکونی در کشور را به دولت سیزدهم و اکنون دولت چهاردهم محول کرده است، سرنوشت این قانون چندان مشخص نیست.

در دو سال گذشته نیز اجرای کامل این قانون محقق نشد چرا که در برابر یک میلیون و 700 هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن معادل حدود یک میلیون و 200 هزار واحد زمین 99 ساله تامین و قطعه بندی شده است.

همچنین جمعاً ساخت 500 هزار واحد مسکونی آغاز شده است در حالی که طبق این قانون لازم بود در این 2 سال 2 میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل داده شود.

کارشناسان اقتصادی درباره به سرانجام نرسیدن قانون جهش تولید مسکن در دو سال گذشته موضوع مالی و پولی را علت اصلی عنوان می کنند.

مجموع تسهیلات در تعهد نظام بانکی برای ساخت واحدهای مسکونی در این 2 سال بالای 200 همت گزارش شده است. این در حالی است که تا کنون کمتر از 80 همت تسهیلات به ساخت این پروژه ها تزریق شده است.

از طرف دیگر آماده سازی زمین های 99 ساله نیز برای دولت منابع مالی نیازی را می طلبد که این نیز با توجه به کسری بودجه سالانه چالش برانگیز است.

اخیراً از طرف مسولان دولت در این بخش اعلام شد 100 هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین و آماده سازی شده است. ارقام مورد نیاز برای آماده سازی این اراضی که شامل لوله کشی آب، ایجاد خطوط انتقال برق،‌ سیستم فاضلاب، گازکشی و خیابان کشی و آسفالت می شود، براساس برآورد کارشناسان شهرسازی حدود 5 هزار همت است.

کارشناسان در عین حال پیش بینی می کنند طرح نهضت ملی مسکن که قانون جهش تولید مسکن را در دولت اجرایی می کند، در سال های آینده احتمالاً به صورت مشروط و محدود پیش برده خواهد شد.

شرط ساخت مسکن در زمین های 99 ساله براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی در روز اخذ رای اعتماد از مجلس، ابتدا تامین منابع برای آماده سازی کامل زمین ها است.

در این صورت شیوه دولت های قبل که هنوز زمین ها خام است، پروژه ساختمانی تعریف می شود و قرارداد با سازنده و متقاضی منعقد می شود، در دولت چهاردهم تکرار نخواهد شد.

این شرط در عین حال ممکن است برنامه تولید یک میلیون مسکن در سال را به عقب بیاندازد.

در این صورت پیش بینی ها آن است که حجم محدودی واحد مسکونی روی زمین های دولتی در سال های آینده احداث شود.

این حجم که یک میلیون در سال نخواهد بود، احتمالاً حدود 200 هزار واحد می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24