Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

هدف گذاری جهت افزایش صادرات محصولات و جذب سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی بورس 24 - در حاشیه بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی به همت کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری، جلسه روز چهارشنبه...

بررسی وضعیت فعلی و چشم‌ انداز آینده گروه مپنا

بورس24 - در حاشیه بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی به همت کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری، جلسه روز چهارشنبه ۷ شهریور ماه،  با حضور مدیران ارشد گروه مپنا، سازمان بورس و سایر نهادهای بازار سرمایه ، فرصتی را برای بررسی وضعیت فعلی و چشم‌ انداز آینده این شرکت بزرگ صنعتی فراهم آورد. در این گزارش، به تحلیل ابعاد مختلف این جلسه و فعالیت‌ های گروه مپنا پرداخته خواهد شد.

در ابتدای جلسه رسول سعدی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری در جلسه بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی متعلق به شرکت تولید برق توس مپنا زیر مجموعه بمپنا  گفت: ناترازی انرژی و قطع برق، یکی از نگرانی‌ های جدی بخش صنعت و بازار سرمایه است.

وی افزود: اگر مشکل قیمت‌ گذاری دستوری حل نشود، نمی‌ توان مصرف را مدیریت کرد و با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد. 

به گفته وی، قیمت‌ ها غیر واقعی هستند و این امر به عدم جذب سرمایه‌ گذاران منجر  شده‌است. تخصیص بهینه زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها واقعی باشند. امیدواریم صحبت‌های علمی و کارشناسی به گوش مسئولان برسند و مشکلات ناترازی نیز حل شود.

محمد اولیاء، مدیر عامل گروه مپنا در این جلسه هم اندیشی  گفت:  گروه مپنا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی ایران، نقش محوری در حوزه انرژی و حمل‌ونقل ایفا می‌کند. این گروه با دارا بودن بیش از 75 شرکت زیرمجموعه و 27,500 نیروی کار، طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را از موتورهای دیزل گرفته تا توربین‌های گازی و سیستم‌های کنترل ارائه می‌دهد.

وی گفت: استفاده از بازار سرمایه و ابزارهای مالی مختلف، یکی از راهکارهای تامین این منابع می‌باشد. 

اولیا افزود: گروه مپنا با استفاده از ابزارهای مالی مختلف مانند اوراق مشارکت، صندوق‌های پروژه و عرضه اولیه سهام، به دنبال تامین مالی پروژه‌های خود و توسعه فعالیت‌های خود می‌باشد.

مدیر عامل مپنا در خصوص تسویه مطالبات مپنا گفت: بخش زیادی از مطالباتشان را از دولت دریافت کردیم. امیدواریم با وجود آقای علی‌آبادی در وزارت‌خانه توافقاتی که در دوران آقای محرابیان  رخ داد را دنبال کنیم.

علیرضا ناصر پور، نائب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  نیز در این جلسه به موضوع قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنایع، از جمله مپنا، مسئله قیمت‌گذاری دستوری بر روی کالاهای اساسی مانند سوخت و خوراک است. این موضوع باعث ایجاد عدم تعادل در بازار و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: توسعه بسیاری از صنایع درگیر مسأله قیمت‌گذاری است و ادامه این روند ما را دچار مشکلاتی در آینده خواهد کرد و تجربیات گذشته نشان می دهد  که با حذف قیمت گذاری رونق به صنایع نیز باز می‌گردد. 

وی گفت: گرچه با وجود علی رغم تلاش در توسعه بازار سرمایه و زیر ساخت‌های آن این مسأله بازار و تولید را آزار داده و رشد صنعتی را دچار چالش هایی کرده و امیدواریم در دولت جدید در این حوزه تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

عظیم ثابت، دبیر کل کانون کارگزاران بورس نیز گفت: ایجاد صندوق‌های ویژه برای بهبود وضعیت انرژی، می‌تواند به کاهش این نگرانی کمک کند.امیدواریم به کمک مپنا  این صندوق  را در راستای کمک به بهبود ناترازی انرژی داشته باشیم. این موضوع از سوی بورس انرژی مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گفت: بازار سرمایه مشکلات و نگرانی‌های درخصوص قطع برق دارد. در ادامه امیر هامونی ، عضو هیات مدیره مپنا گفت: عرضه اولیه سهام شرکت‌های زیرمجموعه مپنا، مانند آلومینیوم المهدی و هلدینگ نیروگاهی ایرانیان، فرصتی برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به سهام این شرکت‌ها و افزایش شفافیت و نقدشوندگی سهام آن‌ها فراهم می‌کند، همچنین ارزش‌گذاری ومپنا بعد از تایید منتشر خواهد شد. 

هامونی در ادامه سیاست عرضه های مپنا گفت:  واگن پارس مپنا، لوکوموتیو مپنا، موتور هوایی مپنا،  آب‌شیرین‌کن لیوان مپنا، شرکت انرژی‌های تجدید پذیر مپنا، پروژه  متیل آمین در بخش نفت و گاز مپنا، پروژه بایو اتانول در بخش نفت و گاز مپنا و پروژه ذخیره‌سازی گاز شوریجه سرخس عرضه می‌شوند.  

به گفته وی، «ومپنا» ۳ سال پیش در فرابورس پذیرش شده است. در فاز عرضه اولیه هستیم. ارزش‌گذاری اولیه آماده است، قابل انتشار نیست. براساس شرایط بازار عرضه می‌کنیم.ارزش دارایی های مپنا ۸۰۰ همت است و  دو میلیارد دلار دارایی دارد.

وی افزود:  مپنا با ایجاد شرکت بین‌المللی، به دنبال افزایش صادرات محصولات و جذب سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی می‌باشد.

علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی در این جلسه گفت:  به‌زودی اوراق جدیدی که مربوط به صندوق پروژه عرصه خواهد شد و به زودی گواهی برق تجدید پذیر را  هم در بورس رونمایی خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و حذف قیمت‌گذاری دستوری فعالیت‌های حوزه برق را گسترش دهیم. 

مهدی سدیدی رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه حضور داشت و توضیحاتی در خصوص حمایت از بازار مطرح کرد و گفت: ما در آستان به دنبال ایجاد یک تحول بنیادین در رویکرد سرمایه‌گذاری هستیم. در گذشته، با توجه به ماهیت صندوق‌های بانکی، سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار داشتیم. اما اکنون شرایط متفاوت است و آستان به دنبال فرصت‌های جدیدی در بازار سرمایه است.

در همین راستا، در حال حاضر در حال بررسی چندین فرصت سرمایه‌گذاری کلان در بازار سرمایه هستیم. هدف ما از این سرمایه‌گذاری‌ها، تغییر ترکیب دارایی‌های آستان از دارایی‌های ثابت به سمت دارایی‌های مالی، به ویژه دارایی‌های صنعتی است.

وی گفت: من شخصاً معتقدم که سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش تولید و صنعت، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی کشور است. به همین دلیل، همواره از سرمایه‌گذاری به عنوان راهکاری برای توسعه اقتصادی حمایت کرده‌ام.

وی افزود: با توجه به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور، آستان نیز این بازار را به عنوان یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری خود در نظر دارد

سدیدی گفت: در حال حاضر، بخشی از دارایی‌های خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک (مستغلات) سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. همزمان، به‌تدریج در حال ورود به بازار سرمایه هستیم و چندین معامله بزرگ با شرایط خاص را در دست بررسی داریم. نتیجه این معاملات، جهت‌گیری آینده سرمایه‌گذاری‌های ما را مشخص خواهد کرد. در هر صورت، بازار سرمایه همواره به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری ما شناخته می‌شود."

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24