Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 : استقرار دولت مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی آن این احتمال را به وجود آورده که در سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از دستگاه های تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی تغییراتی به وجود بیاید. اما قبل از هر چیز باید بدانیم که سازمان بورس و اوراق بهادار یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می رود و انتخاب رئیس و اعضای هیات مدیره آن هر چند با پیشنهاد وزیر اموراقتصادی و دارایی انجام می شود  ، ولی شورایی 13 نفره بر آن تسلط دارد و برای هرگونه تغییرات در آن به 1+6 رای موافق اعضای این شورا نیاز است. اعضای این شورا چه کسانی هستند و وزیر اقتصاد چه کسانی را برای اداره بورس در سر دارد؟؟

رئیس جدید بورس کیست؟

بورس24 : استقرار دولت مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی آن این احتمال را به وجود آورده که در سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از دستگاه های تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی تغییراتی به وجود بیاید.

اما قبل از هر چیز باید بدانیم که سازمان بورس و اوراق بهادار یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می رود و انتخاب رئیس و اعضای هیات مدیره آن هر چند با پیشنهاد وزیر اموراقتصادی و دارایی انجام می شود  ، ولی شورایی 13 نفره بر آن تسلط دارد و برای هرگونه تغییرات در آن به 1+6 رای موافق اعضای این شورا نیاز است.

در دهه 80 و 90 شمسی ، بیشتر نگاه فعالان بازار سهام به شورای بورس به عنوان یک شورای مشورتی معطوف بود اما در آبان ماه 1401 نقض نظر وزیر وقت اقتصاد و دارایی (رئیس شورای بورس) توسط اعضا در خصوص پذیرش استعفای مجید عشقی و انتصاب محمد رضوانی فر مدیرعامل اسبق شستا به جای وی ، سبب شد تا شورای عالی بورس در دیدگاه بازیگران و فعالان بازار سرمایه بیشتر جدی گرفته شود ، تلاشی که به ابقای مجید عشقی در آن برهه تاریخی منجر شد.

اما دوره 30 ماهه پر فراز و نشیب مجید عشقی که مصادف شده بود با هر اتفاق ناخوشایندی که می توانست برای اقتصاد کشور و حتی عرصه سیاسی رخ دهد در فروردین 1403 به اتمام رسید و علیرغم حرف و حدیث های مطرح شده درباره احتمال جا به جایی وی ، او برای 30 ماه دیگر ابقا شد و در 4 ماهه سپری شده از دوره 30 ماهه دوم مدیریت وی از شهادت غیر منتظره رئیس جمهور گرفته تا ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مزید بر مشکلات بغرنج دیگری مثل نرخ بهره بالا ، قیمت گذاری دستوری ، فاصله زیاد دلار نیما و آزاد و دست اندازی دولت به کسب و کار شرکت های بورسی به اشکال گوناگون شد تا انتظار یک دوره پایدار متعادل در بازارهای بورس و فرابورس تبدیل به یک آرزو شود!

همه مردان بورس

اما اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار چه کسانی هستند و در واقع چه کسانی می توانند برای تغییر رئیس بورس اراده کنند و تصمیم بگیرند؟

1.عبدالناصرهمتی وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورا و دارای حق رای)

2.مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار (سخنگو ، دبیر شورا و دارای حق رای)

3.سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت (عضو دارای حق رای)

4.محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی (عضو دارای حق رای)

5.صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ( عضو دارای حق رای)

6.بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران (عضو دارای حق رای)

7.پیمان نوری معاون دادستان کل کشور( عضو دارای حق رای)

8.حامد سلطانی نژاد مدیرعامل سابق بورس کالای ایران به عنوان نماینده کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس

9.غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها 10. مسلم پیمانی مدیر اسبق نظارت بر بازارها و بورس ها سازمان بورس و اوراق بهادار 11. احمد شعبانی دانشیار دانشگاه امام صادق به عنوان سه نفر خبره مالی از بخش خصوصی، با مشورت تشکل‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران (دارای حق رای)

12.احسان دشتیانه مدیرعامل کنونی شرکت صبا فولاد خلیج فارس به عنوان نماینده بورس های کالایی (دارای حق رای)

13.علی امامی میبدی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان خبره صنعت به نمایندگی از بورس انرژی؛ (دارای حق رای)

آرا شاوردیان و هادی محمدپورنیز دو عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هستند که البته حق رای ندارند.

چه کسی رئیس بازار می شود؟

همزمان با شدت گرفتن احتمال تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت و گوی بورس24 با دو عضو شورای بورس حاکی از آن است که ترکیب فعلی شورا همچنان نظر بر ماندن مجید عشقی و ادامه کار هیات مدیره کنونی سازمان بورس دارد چرا که آن ها اقدامات بنیادینی آغاز کرده اند که به نتیجه رسیدن این اقدامات نیازمند زمان است.اشاره آن ها احتمالا" به اخذ مصوبه ای از شورای هماهنگی سران قواست که هر گونه تصمیمی در حوزه اقتصاد باید با در نظر گرفتن بازار سرمایه یا اخذ نظر مشورتی بورس انجام بشود.

لذا ماندن و ادامه کار مجید عشقی در حال حاضر یکی از گزینه های روی میز است.

مدیران بورس

با روی کار آمدن عبدالناصرهمتی نام فرهاد حنیفی مدیرعامل «وبانک» در زمان مدیریت عاملی همتی در بانک ملی و معاون نظارت بانک مرکزی در زمان رئیس کلی همتی به عنوان فرد مورد وثوق او در بازار سرمایه دوباره بر سر زبان ها افتاده است.

بیشتر فعالان بازار سرمایه این چهره معتدل را برای بازار سرمایه مفید می دانند و موافق حضور او هستند.وی از یک سال پیش سرمایه گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» را اداره می کند اما درباره شایعه حضورش در سازمان بورس به خبرنگار بورس24 می گوید : تمایلی به تصدی سمت شایعه شده ندارد.

وحید ماجد اما چهره جدیدی است که در هفته های اخیر کنار همتی در مجلس و برخی جلسات دیده شده است. عضویت در هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با سابقه همکاری نزدیک با وزرای اقتصادی پزشکیان درکنار سوابق در صنعت لیزینگ و شرکت های بورسی از او یک گزینه بالقوه جوان برای اداره بورس ساخته است.

بهرنگ اسدی مشاورحسین عبده تبریزی یکی دیگر از گزینه های جدی تصدی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار است.

او دارای مدرک MBA دانشگاه شریف و دارنده مدرک CFA Level III است.

اسدی تجربه مدیر عاملی تأمین سرمایه مسکن را در کارنامه خود دارد.همچنین سابقه عضویت در هیئت مدیره پتروشیمی کرمانشاه ، رئیس هیئت مدیره بیمه ملت ، عضو هیأت مدیره گروه مالی مهرگان، نائب رئیس لیزینگ بانک ملت، عضو هیئت مدیره پتروشیمی زنجان و عضو هیأت مدیره بیمه باران از دیگر سوابق وی است.

محمد علی دهقان دهنوی آخرین رئیس بورس در دوران حسن روحانی دیگر گزینه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار است.

بازار از دوره 9 ماهه مسئولیت وی خاطره خوبی دارد و به عنوان فردی آشنا با پیچیدگی‌های این بازار شناخته می‌شود.

علیرضا ناصر پور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و نائب رئیس هیأت مدیره این سازمان که پیش از این در سمت مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران ایفای نقش داشت، به عنوان گزینه پیشنهادی سازمان بورس مطرح است.او یک نوبت در فروردین امسال نیز به عنوان گزینه اداره بورس مطرح شد.

ناصرپور در دوره حضور خود در بورس سعی کرد فارغ از شرایط حاکم بر بازار سرمایه تسهیل کننده امور نهادهای مالی و صندوق های سرمایه گذاری باشد.

سعید اسلامی بیدگلی با مدرک مدیریت مالی از دانشگاه شهید بهشتی ، دارنده مدرک CFA Level III و دبیرکلی پیشین کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران یکی دیگر از این گزینه هاست.

از محمد حسین صدرایی مدیر سابق صندوق توسعه بازار نیز به عنوان دیگر گزینه اداره سازمان بورس یاد می شود.

در روزهای اخیر امیر حسین ارضاء مدیرعامل سابق شرکت های اعتضاد غدیر و سرمایه گذاری صنعت بیمه هم به عنوان یکی از افراد برای تصدی این پست مطرح شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24