Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

باید بپذیریم که در این 4 سال اتفاقات ناگواری رخ داده و باعث شده معامله‌گران خیلی فرصت اجرایی کردن وعده‌ها را ندهند. یعنی اگر عنوان می‌شود که قرار است فلان تصمیم و بهمان سیاست برای حمایت از بازار اجرایی شود، مدیران و روسا نیز باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بروکراسی اداری را طی کرده و به وعده‌هایی که می‌دهند، جامه عمل بپوشانند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 30 مرداد 1403

 1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دوشنبه از همان دقایق ابتدایی با عرضه صفوف خرید برخی از صندوق‌های اهرمی و نمادهای بزرگ و مورد توجه به تعادل رسید. البته از جریان بازار یکشنبه هم مشخص بود که فاصله چندانی تا زمان نخستین زورآزمایی خریداران و فروشندگان باقی نمانده است. با گذر از دقایق ابتدایی و گرفتن ضرب اول عرضه، بازار کمی بهتر شد و در برخی از نمادها شاهد تلاش‌هایی برای تداوم حرکت رو به جلو بودیم اما با روشن شدن این موضوع که بانک مرکزی هنوز وعده خود درخصوص انتقال وجه به حساب صندوق‌های حمایتی را اجرایی نکرده، موج دوم عرضه با شدت بالاتری از راه رسید. هرچند که شاخص کل حدود سه چهارم از رشد 10 هزار واحدی خود را ذخیره کرد و به شکل تصنعی تا ارتفاع دو میلیون و 38 هزار واحدی پیشروی کرد اما طیف وسیعی از سهام سرخ‌پوش شده و یا به قیمت‌های درصد منفی و صف فروش رسیدند !! ارزش معاملات بواسطه زد و خورد بیشتر معامله‌گران با رشد بیش از 80 درصدی به 2.9 همت رسید و باری دیگر شاهد منفی شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها و خروج 270 میلیارد تومان پول از بازار بودیم. 

اتفاقات روز دوشنبه یکبار دیگر یادآوری کرد که بازار حتی به اندازه یک اپسیلون از شرایط بحرانی فاصله نگرفته و رشد اندک روزهای اخیر صرفا در راستای امیدواری به فعال شدن جریان حمایتی از بازار بوده است. سوای از این موضوع که رفتار بسیاری از معامله‌گران را نمی‌پسندیم و معتقدیم یکی از دلایلی که بازار به چنین روزی افتاده، بحث هیجان‌زدگی آنهاست اما باید بپذیریم که در این 4 سال اتفاقات ناگواری رخ داده و باعث شده معامله‌گران خیلی فرصت اجرایی کردن وعده‌ها را ندهند. یعنی اگر عنوان می‌شود که قرار است فلان تصمیم و بهمان سیاست برای حمایت از بازار اجرایی شود، مدیران و روسا نیز باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بروکراسی اداری را طی کرده و به وعده‌هایی که می‌دهند، جامه عمل بپوشانند.

در ابتدای گزارش هم عنوان شد که موج اصلی عرضه زمانی به بازار دیکته شد که خبر رسید هنوز کارت به کارت بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه و تثبیت صورت نگرفته است ! از آنجا که بازار گارد منفی عجیب و البته منطقی نسبت به فرزین و سیاست‌هایش دارد، این ذهنیت برای بسیاری ایجاد شد که او خلف وعده کرده و قصد گشایش لاین اعتباری و کمک به بازار را ندارد. البته که معتقدیم تزریق منابع صورت خواهد گرفت و صرفا بحث بروکراسی اداری و تغییرات کابینه است که جریان تزریق منابع را کُند کرده اما از آنجایی که بازار اطمینان به برخی افراد ندارد، ترجیح می‌دهد کنار نشسته و صرفا نظاره‌گر ماجرا باشد تا زمان موعود فرا برسد.

از طرف دیگر می‌بینیم که جریان حمایت از بازار معطوف به تعداد محدودی نماد بزرگ و شاخص‌ساز است که اگرچه رشد نماگر اصلی بازار را رقم می‌زند اما فضا در بیش از 500 شرکت بورسی جالب و مورد قبول پیش نمی‌رود. در گزارش‌های اخیر به این نکته اشاره شد که چنانچه قرار است نقدینگی تزریق شده به صندوق‌های حمایتی صرف خرید فولاد، فملی، نوری، شپنا، فارس، شبندر، خودرو و 4 – 5 سهم بزرگ دیگر همردیف این نمادها شود، همان بهتر که اصلا چنین وجهی در اختیار توسعه و تثبیت قرار نگیرد !! بدون تعارف معتقدیم خرج کردن این پول آن هم بصورت رنجی صرفا عاملی برای سر پا نگه داشتن صندوق‌های اهرمی و خروج پول از بازار خواهد بود. چراکه 10 - 15 سهم برتر این صندوق‌ها دقیقا از همین نمادها تشکیل شده است. مگر 600 - 700 نماد دیگر بچه سر راهی هستند که هیچ هزینه‌ای برای آنها با وجود افت‌های 70 تا 90 درصدی نمی‌شود !! جالب اینکه در خیلی از این نمادها P/Eها به سطوح باورنکردنی و جالبی رسیده‌اند و اگر قرار باشد تداوم سیاست‌های اخیر صندوق‌های حمایتی را داشته باشیم، مشکل بازار حل نخواهد شد.

نکته دیگر اینکه، بازار علاوه بر اینکه در انتظار واریز وجه بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه است، منتظر انتشار اوراق تبعی سهام بزرگ و همچنین اجرایی شدن طرح سهام‌یار (برای پرتفوی‌های کمتر از 500 میلیون تومان) است. حداقل اگر بی‌نظمی و بدعهدی بانک مرکزی را می‌بینید، بهتر است سایر برنامه‌های حمایتی را با سرعت بیشتری پیش ببرید. چراکه روند معاملات روز گذشته به شکل واضحی نشان داد که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24