Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

گفت و گوی بورس 24 با معاون اقتصادی و مالی «فولاد»

فولاد مبارکه اثرات تبدیل ارز نیما به توافقی را اعلام کرد

بورس24 : فولاد مبارکه اصفهان طی سه ماه گذشته ارز حاصل از صادرات را در داخل گروه حفظ کرده و از فروش آن در بازار نیما خودداری کرده است. این تصمیم به شرکت امکان می‌دهد تا ریسک ناشی از تامین ارز را کاهش داده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای آینده داشته باشد.

مهدی کویتی معاون مالی فولاد مبارکه در گفت وگو با بورس24   اعلام کرد: شرکت فولاد مبارکه به منظور تأمین ارز مورد نیاز برای خرید ماشین‌آلات، تجهیزات، و مواد اولیه تولید از ارز صادراتی خود استفاده کرده و با مساعدت وزارت صمت و بانک مرکزی  مازاد ارز صادراتی خود را به سایر شرکت های گروه فولاد مبارکه جهت واردات کالا و قطعات مورد نیاز تولید و بالاخص توسعه ها اختصاص داد. بر این اساس نیاز ارزی گروه فولاد مبارکه عملا با نرخ نیمایی تامین شده که اثر بسزایی در مدیریت هزینه تولید و اجرای توسعه های این گروه معظم دارد.

وی افزود: برای مثال در گروه فولاد مبارکه احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بیش از ۶۰۰ مگاوات در حال انجام است که ارز مورد نیاز برای خرید پنل‌های خورشیدی از محل ارزهای صادراتی فولاد مبارکه تامین شد.

کویتی گفت: علاوه بر این، شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد برای تامین مواد اولیه تولیدات خود، می‌توانند از ارزهای صادراتی این شرکت استفاده کنند که این موضوع ضمن مدیریت بهینه منابع و مصارف ارزی در کل گروه باعث شده تا هزینه تولید و قیمت تمام شده به نحو موثری کنترل شود و ریسک تامین مواد و کالای مصرفی تولید نیز به شدت کاهش یابد.

وی ادامه داد: «فولاد» با هدف مدیریت بهینه ارز حاصل از صادرات، رویکردی را اتخاذ کرده که کل منابع  و مصارف ارزی در کل گروه فولاد مبارکه به طور متمرکز و مستقل مدیریت شود به طوری که جهت تامین ارز مورد نیاز جهت اجرای طرح های توسعه، خرید تجهیزات و مواد اولیه در کل گروه ریسک تامین ارز ایجاد نگردد.

وی گفت: با اجرای این سیاست، شرکت توانسته است ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد را به حداقل برساند. همچنین، با حفظ ارز در داخل گروه، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای تأمین نیازهای آتی کل گروه فولاد مبارکه فراهم شده است و این امر به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سودآوری در کل گروه کمک می‌کند.

گفتنی است ، بانک مرکزی در یک تصمیم جدید به زنجیره ی فولاد اجازه داده است تا ارز ناشی از صادرات خودشان را به جای عرضه در سامانه ی نیما و به نرخ نیما، به نرخ توافقی به مصرف کنندگان زنجیره فولاد بفروشند. در واقع صادرات کنندگان صنعت فولاد بعد از این می توانند به نرخ بالاتری ارز خودشان را بفروشند. با این حرکت سوالی که مطرح می شود این است که آیا نرخ ارز نیما در حال از بین رفتن است.

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سهام در این باره نوشته : رفته رفته سهم ارز نیمایی در سبد فروش صادرات کنندگان کوچکتر خواهد شد و در نهایت شرایطی حاکم می شود که فاصله نرخ ارز در دسترس صادرکنندگان نیمایی فاصله اش با نرخ ارز آزاد کمتر خواهد شد. فولادی ها سومین گروه بزرگ از عرضه کننده های نیمایی هستند که با این حرکت از سمت عرضه ی نیما به بازار توافقی راه پیدا می کنند. به مرور پتروشیمی ها، فلزی ها و پالایشی ها هم سهم کمتری در نیما خواهند داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24