Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

روزهای پایانی مرداد را در حالی پیش می‌بریم که در نیمه دوم هفته خبرهای مهمی خواهیم داشت. از بحث مذاکرات سیاسی بین حماس و اسرائیل و احتمال آتش‌بس و کوتاه‌شدن سایه جنگ گرفته تا بحث رای اعتماد وزرا در مجلس، تحولات نرخ ارز و نیما و تحولات درون بازاری که شاید اوراق تبعی و تامین مالی صندوق‌ها و تزریق 10 همت پول از سوی بانکها، مهمترین خبرها باشد. به نظر با تعیین کابینه، یکی دیگر از ابهامات بازار برطرف خواهد شد و از شنبه آتی شاهد آغاز به کار دولت باشیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 29 مرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته هم مثبت بود؛ با این تفاوت که بواسطه رشد اندک روزهای اخیر، سمت عرضه در برخی از نمادها کمی بیشتر بود و از طرف دیگر برخی از نمادهایی که در صف فروش قفل شده بودند، با افزایش تقاضا به تعادل رسیدند. بنابراین ارزش معاملات با رشد 14 درصدی به 1.6 همت رسید. بازاری که سنگر 2 میلیونی را از دست داده بود، به کمک برخی خبرها و اتفاقات مجددا این سنگر را پس گرفته و روز گذشته با رشد 18 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 30 هزار واحدی پیشروی کرد. تابلوی معاملات بعد از مدتها، کمی امیدوارکننده شده ! تقریبا در سهم‌های بزرگ بازار، کدهای حقیقی با حجم بالا فعال شده‌اند و لذا سرانه خرید در بازار تقویت شده است. از دیگر اتفاقات مهم می‌توان به مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها (ورود 310 میلیارد تومان پول) برای سومین روز متوالی خبر داد.

به نظر می‌رسد تحرکات رو به جلوی روز گذشته به این دلیل بود که بازار بعدازظهر روز شنبه خبرهای مثبتی دریافت کرده بود. یکی از مهمترین خبرها این بود که بانک مرکزی در یک تصمیم جدید و عجیب به زنجیره فولاد اجازه داده تا ارز ناشی از صادرات را به جای عرضه در سامانه نیما، به نرخ توافقی به مصرف‌کنندگان زنجیره فولاد بفروشد. در واقع صادرکنندگان صنعت فولاد بعد از این تصمیم، می‌توانند ارز خود را به نرخ‌های بالاتری تسعیر نمایند. بنابراین به نظر می‌رسد رفته‌رفته سهم ارز نیمایی در سبد فروش صادرکنندگان کوچکتر شود و در نهایت فاصله نرخ ارز در دسترس صادرکنندگان نیمایی فاصله‌اش با نرخ ارز آزاد کمتر خواهد شد.

دومین خبر، توافق برای انتشار اوراق تبعی توسط 20 ناشر برتر فرابورسی بود. عجیب است که مدیران فرابورس هم بالاخره به تکاپو افتاده‌اند ! با توجه به مصوبه هفته گذشته شورای عالی بورس مبنی بر اینکه 50 درصد سود اوراق تبعی منتشر شده توسط ناشران باید از سوی صندوق تثبیت بازار تضمین شود؛ مشارکت در این طرح برای ناشران با 50 درصد هزینه صورت می‌گیرد. بر اساس توافقات، این اوراق 12 یا 18 ماهه منتشر خواهد شد و مقرر شده تا ناشران در اسرع وقت نسبت به انتشار این اوراق اقدام کنند. این حجم از اخبار مثبت آن هم به شکل رگباری عجیب است ! آیا امکان استفاده از چنین ابزارهایی پیش رسیدن بازار به مرحله بحرانی وجود نداشت ؟ یا شاید هم این تصمیمات نشات گرفته از رویکرد دولت جدید باشد ... !! به هر جهت بازار و سهامداران از هر گونه تغییر رویکرد و اتفاقات مثبت استقبال می‌کنند.

سومین خبر، جنس سیاسی داشت. یک پایگاه خبری آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا پایان هفته آینده توافق آتش‌بس غزه به ‌نتیجه برسد. در همین راستا دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: بزرگترین انتقام از دشمن این است که در ازای عدم پاسخ ایران، او را مجبور به توقف جنگ غزه کنیم و این یک پیروزی بزرگ است. بنابراین به نظر می‌رسد کمی از جنگ و تحولات نظامی فاصله گرفته‌ایم و رنگ آسمان آبی شده است. بی‌‌شک اولین و مهم‌ترین دلیل مثبت بازار این چند روز، کوتاه شدن سایه جنگ بود.

البته موضوع جنگ هنوز خاتمه نیافته اما شرایط مذاکرات و اخباری که می‌رسد نشان می‌دهد احتمالا پشت ماجرا امتیازاتی در حال رد و بدل شدن است و همین موضوع کافی بود تا بازار هم واکنش خوبی نشان دهد. دقت کنید که روزهای بعد از ترور اسماعیل هنیه، بواسطه بی‌تفاوتی نهاد ناظر به این رویداد، بازار تقریبا 15 درصد افت را تجربه کرد که هنوز بخش بزرگی از آن جبران نشده است. در مجلس هم فضا چندان بد پیش نمی‌رود و فعلا امیدواری‌هایی به تائید برخی از وزارتخانه‌های مهم با توجه به دفاع روز شنبه رئیس‌جمهور از کابینه وجود دارد.

بنابراین جمیع اخبار دست‌به‌دست هم داد تا بازار یکشنبه هم مثبت پیش برود. فعلا جو حمایتی و کاهش احتمال جنگ در بورس عمل کرده و تعداد نمادهای سبزپوش افزایش یافته است. البته دامنه نوسان کماکان محدود است و میزان رشد به گونه‌ای نبوده که انگیزه فروش ایجاد کند. خریدار هم هنوز از بهبود شرایط مطمئن نشده و منتظر است تا با تعادل بیشتر تصمیم بگیرد که خرید در این سطوح به صلاح است یا خیر. برخی معتقدند آنچه ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24