بورس 24: با کسب 49 میلیارد تومان درآمد در تیر ماه 1403، ارزش تجمیعی درآمد های 10 ماهه خود را به 543 میلیارد تومان رسانده است.
بورس24 :با کسب 49 میلیارد تومان درآمد در تیر ماه 1403، ارزش تجمیعی درآمد های 10 ماهه خود را به 543 میلیارد تومان رسانده است.
در بودجه تابستان 1403، رقم درآمدی 137 میلیارد تومان را تارگت کرده است. با کسب 49 میلیارد در تیر ماه، شرکت توانسته 36% از این بودجه را کاور کند که خب! آمار خوبی است (انحراف مثبت).
در صورت تحقق کامل این بودجه، ارزش درآمدهای سالانه شرکت در دوره 1403 به بیش از 637 میلیارد تومان خواهد رسید؛ رقمی که در قیاس با دوره 1402 تقریبا 52 میلیارد تومان بیشتر است.
برای تابستان 1403 فروش 506 هزار لیتر/کیلوگرم محصول را برآورد کرده و این یعنی فروش ماهانه 169 هزار لیتر/کیلوگرم محصول به صورت میانگین. در تیر ماه از این رقم اندکی فراتر رفته و توانسته 180 هزار لیتر/کیلوگرم محصول بفروشد.
پوینت مثبت صورت های مالی منتهی به بهار 1403 آن است که شرکت به خوبی توانسته میزان تغییرات هزینه های خود را کنترل کند. در اسکیل سالانه (در قیاس با بهار 1402) بهای تولید محصولات تنها 15% و هزینه های اداری تشکیلاتی نیز تنها 32% رشد داشته اند! و این در حالیست که نرخ تورم محیط اقتصادی حداقل 50% بوده و در صورت های مالی بسیاری از شرکت ها، همین دو سرفصل بسیار بیشتر از 50% رشد داشته اند.
در مدت 10 ماهه منتهی به تیر 1403 مجموعا 3.3 میلیون لیتر/کیلوگرم محصول در این مجموعه تولید شده که در قیاس با دوره مشابه از رشد 638 هزار تنی حکایت دارد.در سایه رشد حجم تولید، میزان عرضه محصولات در بازار های هدف افزایش یافته و از 2.7 به 3.46 میلیون لیتر/کیلوگرم رسیده که گویای رشد 28% نسبت به دوره مشابه است.
رشد این دو متغیر بنیادی، حجم تولید و فروش، مبین حضور فعال تر شرکت در بازار های فروش، افزایش سهم بازار و در نتیجه تقویت برندینگ محصولات شملی است؛ رویدادی که در گذر زمان، تثبیت و تقویت جریانات درآمدی و سودسازی بیزینس را به همراه خواهد داشت.
در صنعت نهاده کشاورزی، معیار سنجش اثربخشی فعالیت شرکت ها، شاخص فروش و مقدار تولید کالا است. متوسط میزان رشد حجم فروش و تولید سالانه در این صنعت تقریبا 10 الی 12% محاسبه شده است؛ بنابراین عملکرد شملی که توانسته در یک سال اخیر حجم تولید و فروش خود را به ترتیب 24% و 28% رشد دهد، گویای آن است که شرکت فاصله قابل توجهی با رقبای خود دارد.
در حال حاضر اصلی ترین مانع در مسیر سودآوری شرکت، قیمت گذاری دستوری و وابستگی قیمت محصولات به صدور مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی و انجمن تولیدکنندگان سموم نباتی است. عملا بازار رقابت، آزاد نیست و مقررات دولتی دست و پای شرکت ها را برای همسان سازی نرخ فروش محصولات با تغییرات تورم بسته است.
جالب است بدانید که با وجود تورم حداقل 50% در یک سال اخیر، ظرف 11 ماهه گذشته هیچ مجوزی در راستای افزایش نرخ فروش محصولات صادر نشده است و این یعنی عملا" افزایش هزینه های تولید و ثابت ماندن رقم درآمدی! وضعیت در دوره قبلی به مراتب بهتر بود، چرا که در دوره 1401-1402 نرخ فروش محصولات سه مرتبه افزایش پیدا کرده بود!
با توجه به عملکرد موفق تیم مدیریتی در مهار هزینه ها و رشد تولید و فروش محصولات، در صورت موافقت مقام های بالادستی با افزایش نرخ محصولات، صورت های مالی شملی عملا زیرورو خواهد شد و ارقام درآمدی و سودسازی بالایی به سهامداران و بازار مخابره خواهد شد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.