Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

گفت و گوی بورس 24 با معاون مالی و اقتصادی «رمپنا»

مپنا به تجدید ارزیابی دارایی غیر مستقیم از طریق زیرمجموعه ها روی آورد

بورس24 : استراتژی گروه مپنا در سالی که گذشت و مهمترین برنامه های این شرکت در سال آتی اعلام شد. این شرکت  طی چند دوره افزایش سرمایه خواهد داشت، گروه مپنا  آخرین اقدامات انجام شده جهت  عرضه «ومپنا» را شفاف سازی کرد. 

احمد رضا فراست معاون مالی و اقتصادی گروه مپنا در خصوص مهمترین اقدامات سال گذشته شرکت و برنامه های آتی مپنا به خبرنگار بورس24 گفت: در مجمع عمومی عادی سالیانه اخیر، شرکت مپنا مصوبات ارزشمندی را به تصویب رساند که از جمله مهم‌ترین آن ها می‌توان به تقسیم سود قابل توجه ۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم به ارزش تقریبی ۳ هزار میلیارد تومان اشاره کرد. این تصمیم علاوه بر افزایش رضایت سهامداران، نشان از عملکرد قوی و پایداری شرکت در سال مالی گذشته دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های شرکت افزایش سرمایه از محل مطالبات یا آورده نقدی و احتمالا" سهام جایزه است. اگرچه هنوز رقم دقیق افزایش سرمایه مشخص نشده اما با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در مراجع قانونی، انتظار می‌رود این افزایش سرمایه به صورت قابل توجهی به ثبات و رشد پایدار قیمت سهم کمک کند.

سود ۱۲۰ همتی گروه مپنا ...

این مقام مسئول در مپنا گفت:  با توجه به سود انباشته قابل توجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت اصلی و ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی تلفیقی گروه مپنا، چشم‌انداز روشنی برای آینده این شرکت پیش‌بینی می‌شود. برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های آتی نیز به تقویت بنیان‌های مالی مپنا و افزایش ارزش سهام آن کمک خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به شرایط مساعد بازار سرمایه و استراتژی‌های هوشمندانه هیئت مدیره  انتظار داریم که سهام هلدینگ نیروگاهی ایرانیان (ومپنا) که شامل هشت نیروگاه ارزشمند است، در آینده ای نزدیک عرضه شود. همچنین، برنامه‌ریزی برای عرضه سهام سایر شرکت‌های فرعی در یک دوره پنج ساله، نویدبخش رشد و توسعه مستمر گروه مپنا است. این اقدامات نه تنها به افزایش ارزش سهام و بهبود وضعیت مالی شرکت کمک خواهد کرد، بلکه به گسترش فعالیت‌های گروه و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران  منجر خواهد شد.

متوسط فروش ماهانه مپنا به ۲۵۰ میلیارد رسید

 فراست تاکید کرد: برای رفع چالش بحران نقدینگی، گروه مپنا از ظرفیت‌های بازار سرمایه به نحو احسن بهره‌برداری کرده است. با فروش ماهانه حدود ۲۵۰ میلیارد تومانی محصولات و خدمات خود در بورس انرژی، شرکت توانسته است جریان نقدینگی خود را بهبود بخشیده و به تعهدات مالی خود عمل کند. این اقدام نشان می‌دهد که گروه مپنا با اتخاذ راهکارهای نوآورانه و استفاده از ابزارهای مالی، به دنبال رفع چالش‌های موجود و تقویت بنیان‌های مالی خود است.

وی  افزود: با  توجه به اهمیت حفظ درصد سهام‌داری گروه عدالت در سهام مپنا، هیئت مدیره این شرکت همواره تلاش کرده است تا با رعایت قوانین و مقررات، به این هدف دست یابد.خوشبختیم که با رفع محدودیت قانونی حضور گروه عدالت(  که به طور غیر مستقیم دارنده ۴۰ میلیون سهام در گروه عدالت هستیم)در  افزایش سرمایه، گامی مهم در این مسیر برداشته شده است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در یک بازه زمانی ۵ ساله، استراتژی تقسیم سود شرکت‌های فرعی متناسب با ظرفیت جذب بازار تغییر خواهد کرد. در سال جاری  در  درآمد شرکت بیش از ۲ همت تقسیم سود شرکت‌ها را داشته‌ایم که سال قبل این عدد حدود ۱ همت بوده است . 

معاون مالی و اقتصادی مپنا گفت: ساختار مالی فعلی گروه مپنا با دارا بودن بیش از 120 همت سود انباشته، پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه فراهم آورده است. همچنین، با توجه به سود انباشته 20 همتی شرکت اصلی، امکان افزایش سرمایه از این محل در آینده (احتمالا ۵ساله) وجود دارد. با توجه به اینکه سرمایه کنونی شرکت به نرخ‌های تاریخی و در دوره‌های زمانی گذشته ثبت شده است، فرصت مناسبی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انعکاس دقیق‌تر ارزش آن‌ها در آینده فراهم خواهد شد. این امر علاوه بر تقویت بنیان‌های مالی شرکت، به افزایش ارزش سهام و بهبود عملکرد مالی آن کمک خواهد کرد."

تجدید ارزیابی مپنا به شکل غیر مستقیم؟ 

فراست گفت:  گروه مپنا هیچگونه تجدید ارزیابی را انجام نداده است و در سال‌های آینده از طریق عرضه سهام به طور غیر مستقیم تجدید ارزیابی رخ می‌دهد یعنی  سرمایه شرکت گروه مدیریت نیروگاهی ایرانیان مپنا ۲ همت  و با نرخ‌های تاریخی  به طور میانگین ۱۰ الی ۱۵ سال پیش در دفاتر گروه ثبت شده است. حال آن که با شرایط ارزیابی که انجام شده براساس NAV  حدودا۱۸۰ همت گروه نیروگاهی مپنا ارزیابی شده است که براساس ارزش بازار به روش خرده و در زمان  عرضه انتظار داریم حدود ۴۰ تا ۵۰ همت قیمت‌گذاری شود  که با توجه به  بهای تمام‌ شده‌ ۲ همتی ، حدود ۲۵ برابر  قیمت پیدا می‌کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24