Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

عدم اعتقاد به شکاف بالا بین نرخ دلار آزاد و نیما، معتقد به نرخ بهره پائین و علاقه‌مند به سیاست‌های انبساطی و تسلط ویژه بر بورس، سه ویژگی خاص عبدالناصر همتی است. بازار سرمایه در این سالها دقیقا از معکوس همین سیاست‌ها ضربه خورده است. این موضوع را به این دلیل نوشتیم که بگوییم فردی که در قامت وزارت اقتصاد قرار گرفته اتفاقاً از منظر حرفه‌‌ای‌گری و تسلط به بازارها در سطح بسیار بالایی قرار دارد و بازار سرمایه را هم خوب می‌شناسد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 28 مرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه با افزایش 1 واحد درصدی دامنه نوسان (2+-%) آغاز به کار کرد. بازار در روزهای پایانی هفته اخبار مثبتی از سازمان بورس و همچنین تحولات سیاسی در غزه دریافت کرده بود و لذا دست‌کم بهانه‌ای برای بدتر شدن نداشت. بنابراین روند معاملات در دقایق نخست شبیه به بازار چهارشنبه دنبال شد و هر چه از ابتدای بازار دورتر شدیم، سمت تقاضا در نمادهایی که هفته سختی را پشت‌سر گذاشته بودند، بهتر شد و لذا شاخص کل با یک رشد دیگر (معادل 14 هزار واحد)، کانال 2 میلیونی را پس گرفت؛ هر چند که دماسنج‌ اصلی بازار برای صدور سیگنال تغییر مسیر نیاز به رسیدن به اعداد و ارقام بالاتری دارد. در بازار شنبه ارزش معاملات بواسطه محدودیت دامنه نوسان و عدم حضور عرضه‌کننده جدی در بازار ضعیف و در سطوح 1.4 همت گزارش شد و برای دومین روز کاری متوالی شاهد توقف خروج پول از بازار و حتی سبز شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها (270 میلیارد تومان) بودیم.

به نظر می‌رسد تغییر 1 درصدی دامنه نوسان، منطقی‌ترین تصمیم برای کنترل بحران اخیر بوده است. نهاد ناظر در این چند روز که بحران بالا گرفت، تصمیمات نسبتا خوبی را با وجود برخی کاستی‌ها و ابهامات، در دستور کار قرار داد. افزایش 5 واحد درصدی حد اعتباری معامله‌گران، انتشار اوراق تبعی و مهیا کردن شرایط برای تزریق 5 همت نقدینگی از سوی بانکها (که ظاهرا قرار است به 10 همت برسد) از دیگر تصمیمات مثبت بود. هر چند که معتقدیم اگر برخی از تصمیمات دولت سیزدهم (نرخ سود، نرخ نیما، قیمت‌گذاری دستوری، اصلاح فرمول‌ها و ...) اصلاح شود، بازار بدون تزریق نقدینگی هم در مسیر بهبود و جلب اعتماد عمومی قرار خواهد گرفت.

قبلا هم گفتیم، یکی از مشکلات بزرگ بازار از دل و جراتی است که از خیلی از مدیران فعلی گرفته شده و آنها بیرون گود نشسته‌اند و البته طی این سال‌ها آنقدر نهادهای نظارتی روی سر بازار آوار شده‌اند که این حس ترس برای چنین اتفاقاتی بیشتر می‌شود. درخصوص توجه به کارآمدی مقررات و زمینه‌سازی برای اجرای قوانین بازار سرمایه دولت چهاردهم به تقویت ساختارها، اعطای فرصت‌‌‌های برابر همگانی و تشویق نوآوری باید پرداخته شود. در نظارت بر بازار سرمایه، حساب اقدامات مجرمانه از فعالان ریسک‌پذیر و بخش مفید فعالیت‌‌‌های معاملاتی موسوم به سفته‌‌‌‌بازی که کمک‌کننده به نقدشوندگی بازار باشد، باید تمیز داده شود. به ‌نظر یکی از راه‌های موفقیت برای خروج از این بحران نوع خرید چه در نمادهای مورد توجه و چه در نحوه خرید است. جریان پول باید یکپارچه در بازار حرکت کند و حرکت به سمت چند نماد بزرگ بنیادی دردی دوا نخواهد کرد. به خوبی در جریانیم که برخی از حقوقی‌ها حتی همین حالا فرصت فعلی را فرصتی برای فروش و تبدیل کردن دارایی‌ها به اوراق می‌دانند !

اما مهمترین ابهامی که هنوز برطرف نشده، مربوط به لاین اعتباری در نظر گرفته شده برای بازار است. معتقدیم سازمان بورس، بانک مرکزی و بانکها باید هرچه سریعتر در مورد این لاین اعتباری، نرخ سود، مدت زمان تسویه، مبلغ، نحوه خرج‌کرد و مواردی از این دست، شفاف‌سازی کنند. امیدواریم این لاین اعتباری دوباره سهم نور چشمی‌ها و برخی حقوقی‌های خسته و خلاصه صندوق‌هایی که اعتقادی به بازار ندارند، نشود ! بدون تعارف، بازار به هیچ‌وجه کشش یک شکست دیگر و وقوع بحران جدید آن هم بحران خودساخته را ندارد و لذا بهتر است نهاد ناظر در این چند صباح دیگر که مدیریت بازار را بر عهده دارد، در مسیری گام بردارد که چالش جدیدی به بازار تحمیل نگردد.

موضوع دوم مربوط به ثبت‌نام خودرو است. تا بعدازظهر روز گذشته حدود 1.5 میلیون نفر (برابر با 1.7 درصد جمعیت کشور، در ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو شرکت کردند ! این لاتاری برای فروش 24 هزار خودرو برگزار می‌شود. برای این لاتاری با شانس برنده شدن 1.5 درصدی، رقمی بالغ بر 350 همت پول معادل 4 درصد کل نقدینگی کشور و 17 درصد از سهم پول کشور فریز شده است ! فرآیند فروش خودرو به گونه‌ای است که نه‌ خریداران از محصولی که ثبت‌نام می‌کنند، راضی هستند. نه‌‌شرکت از قیمتی که واگذار می‌کند راضی است و نه‌سهامداران از این جریان لاتاری راضی هستند. اما عطش ایجاد شده در بین مردم و آن 1.5 درصد احتمال برنده‌شدن، باعث شده تا فعلا بسیاری درگیر لاتاری باشند. واقعا به حال و روز این کشور باید گریست. چه بر سر اقتصاد این مملکت آورده‌اید که دلالی اینطور رواج پیدا کرده ! پولی که باید صرف ساختن و تشکیل سرمایه در کشور شود با حماقت تمام‌عیار برخی به این شکل در آمده است. این نتیجه رفتار دولتمردان و سیاستگذاران است که فعالین اقتصادی را از بازار سرمایه فراری داده و در مسیر لاتاری قرار داده‌ است.

اما موضوع سوم یا آخر، مربوط به کابینه است. از روز یکشنبه هفته گذشته که لیست وزرای پیشنهادی دولت به مجلس رسید و بازی رسانه‌ها داغ شد، بسیاری از معامله‌گران و سهامداران حس سرخوردگی و ناامیدی گرفته و حتی برخی متاسف از رای دادن به این جمع‌بندی رسیدند که پزشکیان صرفا به دنبال گرفتن رای ملت بوده و حالا پشت به همه چیز کرده است. اما بیایید کمی واقع‌بین باشیم و چند مورد خاص را با یکدیگر بررسی و مرور کنیم. اول اینکه، تصور کنید امروز به جای همتی برای پست وزارت اقتصاد، قرار بود درخصوص فردی به نام جبرائیلی صحبت کنیم ! واقعا تفاوتی بین جبرائیل و یک فرد معتقد به اقتصاد آزاد نیست ؟

حداقل کارنامه همتی و جبرائیلی برای ما بورسی‌ها روشن است. همتی دانش‌آموخته ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24