Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سهامداران «واحیا» از طریق دادگاه شکایت کرده اند و دادگاه رای داده است که، شرکت‌های فرعی که سهام شرکت اصلی را دارند در مجامع شرکت حق رای ندارند. یعنی ۴۶ درصد سهامداران بازار می توانند مدیر تعیین کنند.

داستان رای دادگاه به سود سهامداران خرد «واحیا» چیست؟

بورس24 : آن طور که برخی از سهامداران «واحیا» مدعی هستند، مدیران  شرکت احیا سپاهان  ۵۴ درصد شرکت اصلی را برای شرکت های زیر مجموعه خریده بودند و خودشان بدون اینکه سهامی داشته باشند مدیریت دائمی برای خود درست کرده بودند و در قبال سهامدار اصلی شرکت پاسخگو نبودند.

حال سهامداران از طریق دادگاه شکایت کرده اند و دادگاه رای داده است که ، شرکت‌های فرعی که سهام شرکت اصلی را دارند در مجامع شرکت حق رای ندارند. یعنی ۴۶ درصد سهامداران بازار می توانند مدیر تعیین کنند. این یکی از بزرگترین کارهایی بود که در راستای اجرای اصول حاکمیت شرکتی توسط سهامداران خرد این شرکت انجام شد.

سپهر خان پور، وکیل دادگستری در پرونده اخیر واحیاء در خصوص جزییات رای بدوی این پرونده به خبرنگار بورس24 گفت: همانطور که در سامانه کدال ملاحظه شد، این رای هنوز بدوی است و قابلیت اعتراض از سمت طرف مقابل را دارد و قطعا روی آن اعتراض خواهند کرد و باید در دادگاه تجدید  نظر رای تایید شود یا تغییر کند.

وی ادامه داد: شعبه ۴۰ مجتمع قضایی تهران در رایی بدوی، به روشنی این موضوع را درک کرده‌اند و ماهیت سهام خزانه این سهام تودلی‌های شرکت‌ احیا را پذیرفتند و حکم بر ممنوعیت  شرکت از اعمال حق رای صادر کردند.

کاهش قدرت رای‌دهی سهام تودلی

خان پور گفت: پس از قطعی شدن رای، سهام تودلی ۵۴ درصدی شرکت احیا سپاهان دیگر نمی‌تواند در مجامع عمومی اعمال حق رای  کند. به نوعی، در  شرکت احیا بعد از قطعیت این رای  شرکت قائم سپاهان و شرکت‌های دیگری که به عنوان تودلی احیا محسوب می‌شدند امکان اعمال حق رای نخواهند داشت.

افزایش قدرت تصمیم‌گیری سهامداران خرد

این وکیل دادگستری ادامه داد: با حذف سهام تودلی، سهامداران خرد که در مجموع ۴۶ درصد از سهام را در اختیار دارند، قادر خواهند بود در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت مانند افزایش سرمایه، انتخاب هیئت مدیره و سایر امور شرکت، نقش فعال‌تری ایفا کنند.

ترویج اصول حاکمیت شرکتی

وی گفت: این رای به تقویت اصول حاکمیت شرکتی و شفافیت در بازار سرمایه کمک می‌کند و از سوءاستفاده برخی از مدیران شرکت‌ها از سهام تودلی برای حفظ قدرت خود جلوگیری می‌کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24