Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به نظر اظهارات شب گذشته ابهامات بسیاری داشت. به بخشی از این ابهامات که مربوط اظهارات فرزین است، اشاره شد. بخش دیگر ابهام مربوط به نحوه حمایت از بازار است. اول اینکه با توجه به جریان خروجی روزانه پول (حدود 500 همت روزانه) رقم 5 همت تعیین شده، عدد چندان جذابی نیست. دوم اینکه همین ابتدا باید روشن شود که این جریان چگونه در بازار خرید می‌کند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 24 مرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه هم با بغض و گریه و زانوی غم آغاز کرد و فضا شبیه روزهای قبل توام با قفل‌شدگی طیف وسیعی از نمادها در صف فروش پیش گرفت و تقریبا تلاش موثری برای حمایت از بازار صورت نگرفت ! بازاری که کمی از فضای جنگی فاصله گرفته بود، طی دو روز اخیر مجددا لباس رزم و پوتین آهنین پوشیده و گارد نظامی گرفته است. مدت‌‌ هاست که بازار یک روز خوش ندیده و حواشی دنیای سیاست و تصمیمات دولت دست از سر او بر نمی‌دارند. البته امیدواریم با تشکیل کابینه جدید، دست‌کم شاهد توقف تصمیمات منفی اثرگذار در بازار باشیم. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با افت بیش از 7 هزار واحدی فاصله بیشتری با کانال از دست‌رفته دو میلیونی گرفت و در ارتفاع 1.991 هزار واحدی نشست. ارزش معاملات شبیه روزهای قبل (1.5 همت) بود و خروج نقدینگی (414 میلیارد تومان) ادامه داشت. جالب است بدانید که 530 میلیارد تومان معادل 35 درصد از ارزش معاملات دیروز، متمرکز بر صندوق‌های سهامی و اهرمی بود. این یعنی ارزش معاملات سهام به سطوح 1 همتی رسیده است ! انصافا صندوق‌ها خون بازار را مکیدند !

باز جای شکر آن باقی است که دامنه نوسان محدود مانع از افت جدی‌تر قیمت‌ها شده و گرنه مشخص نبود عمق پنیک و بحرانی که این روزها تجربه می‌کنیم تا چه اندازه می‌توانست بدتر و وحشتناک‌تر شود. بازار ماه هاست که در مدار شرایط بنیادی جذاب و قیمت‌های ویژه قرار دارد و هر چه بیشتر می‌گذرد P/E و P/S و ارزش دلاری و ارزش بازار به نقدینگی و هر آمار دیگری که فکر کنید به اعداد و ارقام جالب‌تری می‌رسد. این آمارها بیش از اینکه در مقطع فعلی کارایی داشته باشند و پول پارک شده بیرون بازار را قلقلک دهند، عمق فاجعه و فقر سهامداران را نمایش می‌دهند. در گذشته بازار به P/Eهای بالاتر از 6 و 7 هم واکنش نشان ‌می‌داد و به محض رسیدن به سطوح تاریخی سریعا شاهد تحرکات قوی حقوقی‌ها در بازار و زیرگیری‌های اساسی بودیم اما این روزها هیچ آمار و ارقامی توجه بزرگان و پول‌های قوی را جلب نمی‌کند و فعلا همه مشغول گرفتن بهره و حرکت روی صندوق‌های درآمد ثابتند ... !!

اما دیروز صبح در خبرها داشتیم که قرار است جلسه فوق‌العاده‌ شورای عالی بورس با حضور معاونین و مدیران بانک مرکزی در سازمان بورس تشکیل شود. اعلام چنین موضوعی نشان می‌داد که بالاخره حضرات متوجه عمق بحران شده‌اند ! با نزدیک شدن به ساعت پایانی بازار مشخص شد که این جلسه از ساعت 13.30 دقیقه آغاز خواهد شد. بنابراین چشم بازار و سهامداران به رسانه‌ها و فضای مجازی بود. تا اینکه بالاخره از حوالی ساعت 16 جریان خبری به شکل آبیاری قطره‌ای آغاز شد. ابتدا خبر رسید که بانک مرکزی قرار است به حمایت‌های خود از بازار سرمایه ادامه دهد !!! جمله سنگینی از فرزین بود ! او یکی از متهمین اصلی رسیدن بازار به چنین نقطه‌ای است اما وقاحت او مثال‌زدنی است ! به هر جهت جریان خبری با اظهارات فرزین آغاز شد.

ساعاتی بعد رئیس بانک مرکزی گفت: از فردا (امروز) به بانکها ابلاغ می‌کنیم که 5 همت سهم از بورس بخرند؛ مشروط بر اینکه محدودیت‌های قانونی خرید سهم توسط بانکها در مقطع فعلی مورد چشم‌پوشی همه ارکان ذی‌ربط قرار گیرد. در واقع او این وعده را داد اما زمانی را برای فروش سهام خریداری شده توسط بانکها مشخص نکرد ! و لذا بعد از وقاحت او، شاهد ایجاد ابهام نسبت به روند ورود و خروج جریان 5 همتی اشاره شده بودیم.

فرزین همچنین گفت: تکلیف می‌کنیم که تا سقف 45 همت برای کارگزاری‌ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتبار با نرخ حداقلی برای حمایت از بورس و سهام توسط سیستم بانکی در نظر گرفته شود. ابهام بعدی دقیقا همینجا ایجاد شد. او مشخص نکرد که چقدر از این جریان به صندوق توسعه و تثبیت تخصیص می‌یابد و چقدر آن در اختیار سیستم کارگزاری قرار می‌گیرد. ضمنا نرخ بهره را هم مشخص نکرد ! فراموش نکنیم که فرزین در زمستان سال گذشته خط اعتباری کارگزاران را کاهش داد و در همان مقطع فشار فروش سختی را به بازار دیکته کرد و از این جهت کارگزاران و مشتریان را تحت فشار قرار داد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برنامه ما در بانک مرکزی افزایش تدریجی نرخ ارز نیمایی است، که این موضوع در حال انجام است. این قسمت از اظهارات او، شفاف‌ترین بخش از مصاحبه او بود ! گفته می‌شود ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24