Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

امروز 23 مرداد نشست خبری شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان با حضور معاونین شستان امیر حسین اشرفی معاون طرح و برنامه و بودجه شستان، حسین عزیزی معاون مالی و...

وشستان، بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران

بورس24 - با توجه به عرصه ۵۶ هزار میلیاردی شستا، می توان میزان وشستان را ۹۰ هزار میلیارد دانست بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران خواهد شد.

اخذ مصوبه تبدیل متانول به بنزین

امروز 23 مرداد نشست خبری شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان با حضور معاونین شستان امیرحسین اشرفی معاون طرح و برنامه و بودجه شستان، حسین عزیزی معاون مالی و عضو هیات مدیره شستان، یونس نظری معاون منابع انسانی و پشتیبانی و خدمات شستان، همچنین محمد وطن پور، مدیر حوزه مدیر عامل و روابط عمومی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

بر همین اساس امیرحسین اشرفی معاون طرح و برنامه و بودجه شستان، در پاسخ به این پرسش که ماهیت تجاری و حقوقی شستان چیست، گفت: شستان یک هلدینگ سرمایه گذاری چند رشته ای سهامی عام با سهامداری در بیش از 35 شرکت مختلف است و از سال گذشته نیز با پذیرش نزد بورس به عنوان نهاد مالی و با نماد وشستان ناشر در گروه هلدینگ های چند رشته ای بازار سرمایه فعالیت می کند.

ماموریت آن توسعه کسب و کار و کسب سود از سرمایه گذاری ها به منظور ایجاد دارایی بین نسلی و تامین بخشی از حقوق بازنشستگان معزز نیروهای مسلح است. شستان به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای در زمینه های مختلفی فعال و در حال سرمایه گذاری است. 

 صنایع پتروشیمی، فولاد، معدن، ساختمان، نیروگاهی، مالی و بیمه و تجارت و لجستیک بین المللی بخش از این سرمایه گذاری ها بوده و گردشگری به عنوان حوزه جدید مورد بررسی قرار دارد.

اتمام فاز دوم پتروشیمی بوشهر مهمترین برنامه وشستان است.
با این اقدام ۱,۵ میلیون تن به محصولات پتروشیمی کشور اضافه می شود.
شستان در مکران نیروگاه راه اندازی می کند.
تمام طرح های شستان به عنوان متولی تا پایان سال جاری تعیین و تکلیف می شود.
تبدیل متانول به بنزین در اولویت این شرکت سرمایه‌گذاری گذاری است.
زیرساخت قانونی این اقدام انجام شده و مصوبه آن از سوی هیئت وزیران ابلاغ شد.
هر پلنت قابلیت تبدیل به ۳۰ الی ۴۰ هزار تن پلنت بنزین را دارد.
ماحصل این زنجیره از سرمایه گذاری ها، دستیابی به درآمد صادراتی 1.2 میلیار دلاری حوزه پتروشیمی در سال 1402 بود.

نبود دارایی غیر مولد

اشرفی در ادامه با پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بیش از 60 درصد سبد سرمایه گذاری شستان در حوزه صنایع پتروشیمی است؛ تصریح کرد: استراتژی وشستان در حوزه پتروشیمی ایجاد زنجیره ارزش از شیرین سازی گاز تا تولید محصولات مختلف و نیز صادرات آن است.
 ایجاد زیرساخت مذکور به همراه سبد متنوع محصول شامل محصولات پلیمری، متانول، ال پی جی و گوگرد و نیز تولید و ارائه گاز اتان به شبکه گازی کشور، موجب شد تا تولید 5.2 میلیون تنی انواع محصولات پتروشیمی موجب ایجاد سهم7 درصدی از کل تولید پتروشیمی کشور و سهم 11 درصدی از کل صادرات پتروشیمی کشور شود.

شستان در بین 4 هلدینگ برتر پتروشیمی کشور قراردارد.
این شرکت حدود ۷۰ هزار پرتفوی مستقیم و غیر مستقیم دارد.
علاوه بر شفاف سازی با اختیارات درج نماد می‌توان تامین مالی بیشتری را اقدام کرد.
توسعه هاب سوم پتروشیمی کشور در سواحل مکران و چابهار از برنامه های این شرکت است.
زیرساخت های آن در فاز اول بیش از 60 درصد پیشرفت داشته که از نیمه نخست سال آینده بخش های مختلف آن به صورت مرحله ای افتتاح خواهد شد.
سرمایه گذاری در پترو پالایش نگین بندرعباس توسط وشستان انجام شده است.
این مجموعه ۳۰۰ هزار بشکه شامل مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی را تولید می کند.
شستان در سال گذشته یک میلیارد دلار رفع تعهد ارزی کرد.
وشستان هیچ دارایی غیر مولد ندارد.
برای این مجموعه از بخش لجستیک در حوزه صادرات یک میلیارد دلار آورده محقق خواهد کرد.

مهمترین اهداف و برنامه ها

اشرفی مهترین اهداف و برنامه های سال جاری شستان را تشریح کرد به طوری که راه اندازی پروژه عظیم و میلیارد دلاری فاز دوم پتروشیمی بوشهر و آغاز فرایند مهندسی و ساخت توسعه فاز سوم آن بر مبنای آینده پژوهی صنعت پتروشیمی، اتمام فرآیند بورسی سازی و عرضه سهام شستان در صورت مساعد بودن شرایط بازار سرمایه و عرضه سهام یکی دیگر از شرکت های تابعه، تعیین تکلیف شرکت ها و پروژه های غیر مولد و واگذاری و تبدیل سهام آنها، اتمام مولد سازی کلیه املاک و آغاز پروژه هایی مبتنی بر آن ها و واگذاری املاک مازاد، تداوم مسیر متنوع تامین مالی ریالی و ارزی، متنوع سازی سبد سرمایه گذاری و توجه ویژه به حوزه های جدید معادن و نیز گردشگری و توسعه پایین دست صنعت متانول که در این حوزه و باتوجه به ناترازی بنزین و نیاز کشور موضوع تبدیل متانول به بنزین از سوی شستان مورد توجه و پیگیری جدی قرار گرفت و ضمن پایه گذاری این موضوع در کشور، در انتهای خرداد سال جاری با پیگیری شستان، مصوبات حمایتی هیئت وزیران نیز اخذ شد. 

از سویی دیگر سرمایه‌گذاری بر فروسیلیسیم خمین منجر به تولید سالانه ۳۰ هزار تن محصولات مورد نیاز صنایع فولاد و چدن می شود.

چابهار قطب سوم پتروشیمی کشور می شود.
سرمایه‌گذاری بر مخازن سبز عسلویه برای اولین بار در کشور انجام شده و نماد این شرکت نیز عرضه می شود.
شستان معادل ۴۷ درصد سهام اریاساسول را در اختیار دارد.
معادل ۱۴ درصد از سرمایه گذاری غدیر در مالکیت وشستان است.

ارزش 250 هزار میلیارد تومانی

اشرفی معاونت شستان در پاسخ به بورس24 در خصوص عرضه وشستان اعلام کرد:

بهمن سال گذشته به عنوان هلدینگ چند رشته ای درج نماد شد.
ارزش گذاری شستان در اسفند ماه آغاز شد به طوری که ۳۵ شرکت و ۷۰ ملک موارد ارزیابی قرار گرفت‌
تامین سرمایه امید، به عنوان متعهد عرضه انتخابات شد.
ارزشگذاری یکبار در اردیبهشت ارایه شد 
اما به دلیل سود بالاتر سال ۱۴۰۲ نسبت به سنوات قبل بعد از برگزاری مجمع نیز مجدد صورت مالی برای ارزش گذاری ارایه شد.
در این هفته ارزش گذاری شستان ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.
معادل ۳۷ الی ۴۰ درصد عرضه می شود.
زمان دقیق عرضه وشستان مشخص نبوده اما از مرحله ارزش گذاری و پذیرش خارج و به موضوع عرضه وارد شده است‌.
با توجه به عرصه ۵۶ هزار میلیاردی شستا، می توان میزان وشستان را ۹۰ هزار میلیارد دانست بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران خواهد شد.

سیاست های توسعه ای غیر مولد

در ادامه این نشست خبری حسین عزیزی معاون مالی و عضو هیات مدیره شستان عملکرد شستان در سال گذشته را  شامل 3 مورد عنوان کرد.
نخست مجموع درآمد عملیاتی گروه در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۳ همت (هزارمیلیارد تومان) است که رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشت.
 مورد دوم سود خالص گروه در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴.۳ همت بوده و رشد ۳۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته که با توجه به عملکرد شرکت های گروه و خرید و فروش سهام حاصل شد.

در آخر از حیث ارزآوری و صادرات گروه شستان در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیارد دلار فروش ارزی داشته که تماما رفع تعهد ارزی انجام شد.
برنامه ها و اهداف حوزه مالی آتی شستان در 4 بخش خلاصه می شود.

مورد نخست افزایش درآمدها و بازدهی شرکت های زیرمجموعه است که از طریق چند مورد از جمله تعیین تکلیف شرکت های کم بازده و کم درآمد، بررسی مجدد راه های اقتصادی و بهینه سازی سودآوری پروژه ها و شناسایی و بهینه سازی ظرفیت تولید شرکت ها و همچنین بهره برداری از پروژه های در دست اجرا و افزایش ظرفیت تولید شرکت های گروه که اهم آن شامل پروژه نیروگاه ۱۲ مگاواتی CHP اشتهارد از خردادماه ۱۴۰۳ به بهره برداری رسیده و در حال تولید می باشد، واحدهای الفین و اتیلن گلایکول پتروشیمی بوشهر در زمستان ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسند.

نیروگاه برق شرکت آب نیروی مکران از واحدهای تابعه شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در سال جاری با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات به بهره برداری می رسد.

 پروژه های مخازن شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه شامل مخازن اتیلن گلایکول پتروشیمی بوشهر و مخازن متانول پتروشیمی آپادانا بوده که در سال جاری بهره برداری می شود.

حوزه دیگر درآمدزایی از طریق  مولدسازی دارایی ها است که در ارتباط با تبدیل و مولد سازی املاک شستان در حال حاضر موضوعات ذیل در دست اقدام می باشد و شامل فروش ملک مجتمع حدادی در حدود ۶.۷ همت براساس آخرین گزارش قیمت گذاری کارشناسی به شهرداری تهران، برگزاری مناقصه سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت مجتمع مسکونی - تجاری اقدسیه از طریق شرکت سمت وسوی توسعه ایرانیان و با توجه به انتقال سهام شرکت خدمات مهندسی برق مشانیر در ازای سهام موسسه اعتباری کوثر متعلق به شستان است و استفاده از ظرفیت ساختمان شرکت مذکور جهت تمرکز و استقرار شرکت های زیر مجموعه در دستور کار قرار دارد. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24