Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای بازار سرمایه و بطور کلی کسب‌وکارها، وزارتخانه‌هایی نظیر اقتصاد، صمت، خارجه، کار، نفت، نیرو و بهداشت و البته سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بیشترین اهمیت را دارند و شاید مابقی وزارتخانه‌ها و ارکان خیلی در روند بازار اثرگذار نباشند. و اتفاقا بخشی اصلی اعتراض رسانه‌ها و جامعه هم به بخش‌هایی است که خیلی در بازار موثر نیست. در گزارش‌های اخیر هم به این نکته اشاره شد که رئیس‌جمهور تاکید ویژه روی مساله وفاق ملی و کابینه فراجناحی دارد. بنابراین ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 23 مرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز هم تعریفی نداشت و اتفاقا با گذر از دقایق ابتدایی زیر فشار عرضه جدی‌تری قرار گرفت و باری دیگر شاهد فضای جهنمی بازار در گرمترین ماه سال بودیم. بازار از یکسو سرخورده و ناامید از لیست اعضای کابینه و تحولات دولت جدید است و از سوی دیگر نگران تحولات منطقه؛ از پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل گرفته تا عدم حضور حماس پای میز مذاکره ! و البته زمزمه‌هایی از مخالفت مجلس با دو وزیر پیشنهادی اقتصاد و صمت حسابی ذهن او را آزار می‌دهد. لذا طبیعی بود که بازار خیلی تمایل به حرکت در دامنه یک درصد نداشته باشد و نشستن در صف فروش و حجم نخوردن را استراتژی منطقی‌تری بداند. بنابراین شاخص کل با افت بیش از 4 هزار واحدی کانال 2 میلیون واحدی را از دست داد. آخرین باری که شاخص کل وارد کانال 1.9 میلیونی شده بود، مربوط به دهه نخست آبان 1402 است؛ زمانی که دلار 10 هزار تومان ارزان‌تر از نرخ امروز بود ! ارزش معاملات کماکان حول محور 1.5 همت در نوسان است و یک خروج پول دیگر (530 میلیارد تومان) در تاریخ معاملات بورس تهران ثبت شد ... !

پیش از آغاز گزارش امروز، لازم می‌بینیم نکته‌ای را به دولتمردان جدید و روسای فعلی سازمان و بانک مرکزی گوشزد کنیم. نابود شدن سرمایه مردم و اینکه در عمل هیچ حمایتی از بورس صورت نگرفته، نیازی به هیچ بررسی و سپردن موضوع به متخصصان ندارد. بازار سرمایه در وضعیت بحرانی قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگری نیاز به اتخاذ تصمیمات خاص نظیر گشایش خط اعتباری و افزایش حد اعتباری برای معامله‌گران احساس می‌شود. روز گذشته آمار جالبی می‌دیدیم. خلاصه بحران ادامه‌دار ۴ ساله بازار سرمایه:

تاریخ: 19 مرداد ۱۳۹۹: نقدینگی کل کشور= 2,800 همت / حجم پول= ۵۷۳ همت / ارزش کل بورس‌ها= 9,500 همت

تاریخ: 22 مرداد 1403: ‏نقدینگی کل کشور = 8,500 همت / حجم پول= 2,100 همت / ارزش کل بورس‌ها= 7,900 همت !

واقعا گزارش نوشتن درخصوص چنین بازاری سخت و دشوار است اما بر هر جهت به رسم عادت، گزارش امروز را با 4 موضوع پیش می‌بریم.

موضوع اول تحولات سیاسی است. یکشنبه شب خبر رسید که حماس نماینده‌ای را برای مذاکرات پنجشنبه با اسرائیل نخواهد فرستاد. درخواست آنها این است که به جای آغاز مذاکرات جدید برای آتش‌ بس در غزه، مفاد مورد توافق مذاکرات قبلی (طرح ماه جولای ارائه شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا) اجرایی شود. از طرف دیگر زمزمه‌هایی درخصوص پاسخ دوجانبه ایران به اسرائیل را داشتیم. برخی گمانه‌زنی‌ها از حمله احتمالی و همزمان ایران و حزب‌الله خبر می‌دهند و خلاصه با عقب‌نشینی حماس از مذاکره باری دیگر نگرانی‌ها نسبت موج جدیدی از درگیری‌ها در منطقه افزایش یافته است. انصافا معادله سختی است و هنوز هم ریسک جنگ پابرجاست. هر چند که کماکان معتقدیم آن قوه عاقله در کشور مانعی برای درگیری جدی خواهد بود اما به هر جهت بازاری که به حال خود رها شده و پولی در بساط ندارد، طبیعتا به اخبار و حواشی منفی واکنش سریع نشان می‌دهد و خیلی خریدار اخبار و تحولات مثبت نیست ... !!

موضوع دوم بحث لیست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی و حواشی آن است. یکشنبه ظهر بود که پس از کلی شل‌کن سفت‌کن و سهم‌خواهی سران قدرت و بگیر و ببند، لیست وزرای کابینه تحویل مجلس شد. طبق گفته ظریف که شنبه شب هم استعفا داد، از 19 وزیری که معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، 6 نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند و این یعنی 9 وزیر خارج از برنامه پزشکیان به مجلس معرفی شدند. همین مساله باعث شد تا صدای اعتراضات بلند شود. کابینه‌ای که قرار بود میانگین سنی آن کمتر از همیشه باشد اما در عمل می‌بینیم که همان چهره‌های همیشگی در حال رسیدن به قدرتند؛ فقط امیدواریم همان تفکر قبل نباشد.

درخصوص موضوع کابینه و ارکان دولت ساعت‌ها می‌توان صحبت کرد اما احتمالا خارج از حوصله همراهان عزیز باشد. برای بازار سرمایه و بطور کلی کسب‌وکارها، وزارتخانه‌هایی نظیر اقتصاد، صمت، خارجه، کار، نفت، نیرو و بهداشت و البته سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بیشترین اهمیت را دارند و شاید مابقی وزارتخانه‌ها و ارکان خیلی در روند بازار اثرگذار نباشند. و اتفاقا بخشی اصلی اعتراض رسانه‌ها و جامعه هم به بخش‌هایی است که خیلی در بازار موثر نیست. در گزارش‌های اخیر هم به این نکته اشاره شد که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24