طی نشست خبری امروز بیمه مرکزی در خصوص شناسایی و معرفی بدهکاران بیمه ای اعلام شد...
بورس24 - رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر وظایف نظارتی بر حقوق های نجومی تاکید کرد: بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد نظارتی، اختیار ورود به مسائل فنی را داشته و حق شکایت برای سهامدار شرکت های بیمه در خصوص حقوق های نجومی محفوظ بوده و می تواند اختیار و اجرا کند.
طی نشست خبری امروز بیمه مرکزی در خصوص شناسایی و معرفی بدهکاران بیمه ای اعلام شد:
🔹با فابا این موضوع الزام و پیگیری شد.
🔹برخی شرکت های بیمه در این زمینه همکاری نمی کنند.
🔹درج بدهی و بدهکاران به صورت تکلیفی، در صورت های مالی شرکت ها را الان کرده ایم.
🔹اسامی انتشار عمومی نمی شود.
🔹به بدهکاران نمره های منفی داده می شود که به نوعی نشانه گذاری و رتبه بندی محسوب می شود.
🔹بدهکاران حوزه خودروسازی، دستگاه های نظارتی و استارت آپ ها شناسایی شده است.
🔹انتشار و شناسایی فهرست بدهکاران کافی نسیت و باید رویکرد تنبیهی و نظارتی نیز مد نظر قرار گیرد.
مشعلچی قایم مقام بیمه مرکزی در خصوص عدم تصویب تبصره ۳ماده هشت و بازگشت آن به مجدد صحن و بررسی آن توسط نمایندگان مجلس اعلام کرد:
🔹نمایندگان مجلس در این خصوص همکاری ندارند زیرا منفعت آنها دخیل می شود.
🔹خودروسازی و استارت آپ ها دارای فساد بوده و نمیگذارند این موضوع مصوب شود.
🔹این موضوع سه بار در کمیسیون و ۲ بار در صحن مطرح شده است.
🔹فرق بین خودروی متعارف و غیر متعارف مشخص نیست و خودروسازان و استارت آپ ها سواستفاده میکنند و تغییر قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث به نفع آنها نیست.
🔹خودروسازان با بهانه حمایت از تولید داخلی از صنعت بیمه و شخص ثالث سودجویی می کنند.
🔹هم اکنون ۲۵ میلیون بیمه نامه شخص ثالث در کشور صادر شده است.
🔹 دستورالعمل شکایت از خودرو ساز در بیمه شخص ثالث وجود ندارد.
ایجاد محیط آزمون بازنگری
امروز دوشنبه (۲۲مرداد)، نشست خبری علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و وی در تشریح عملکرد صنعت بیمه طی یک سال گذشته، اظهار داشت: توقف روند نزولی ضریب نفوذ بیمه، بزرگترین اتفاقی بود که سال قبل در این صنعت رخ داد.
در سال 99 ضریب نفوذ 2.11 بود که 1401 به 1.83 کاهش یافت و سال قبل به 2.14 رسید.
رتبه جهانی ضریب نفوذ نیز از 66 به 59 ارتقا پیدا کرده است.
روند ظریب نفوذ بیمه که طی چند سال اخیر کاهشی بود در سال گذشته شکلی صعودی به خود گرفت.
صدور ویزای بیمه الکترونیک آغاز شد.
روند ایجاد محیط آزمون بازنگری( سندباکس)، در سال گذشته اجرا شد.
امروز مصوبه اولین طرح اینشورتک در محیط سندباکس اخذ شد.
عدم هخوانی فعالیت با زیرساخت
در این نشست خبری اعلام شد که حق بیمه تولیدی در سال 1402 حدود 279 هزار میلیارد تومان بود که 59 درصد رشد داشت.
همچنین حق بیمه تولیدی رشته زندگی به 39 همت رسید که با رشد 58.3 درصدی رشد همراه شده اما کماکان درصد بیمه زندگی در پرتفوی همان 4 درصد به شمار می رود.
میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال 1402 حدود 162 همت بوده که 61 درصد رشد داشت.
بر همین اساس استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اعلام کرد:
صنعت بیمه نیازمند ایجاد زیرساخت برای خدمات و محصولات عمر و زندگی است.
فعالیت شرکت ها در حوزه عمر و زندگی با زیرساخت ها، همخوانی ندارد.
آیین نامه جدیدی برای حوزه عمر و زندگی به نگارش در آمد.
اداره محصولات جدید صنعت بیمه ایجاد شد.
آیین نامه تعارض منافع در صنعت بیمه به نگارش درآمد.
ترازنامه منافع در کل صنعت بیمه سالم سازی شد.
آیین نامه توانگری صنعت بیمه نیز مورد بازنگری قرار گرفت.
میزان خسارت پرداختی در سال قبل 162 همت بود.
شخص ثالث ریلی
تسری شخص ثالث به حوزه ریلی در سال قبل رخ داد و شیوه نامه ها نگاشته شد و اکنون بیمهها شخص ثالث را به بخش ریلی می فروشند.
تأسیس صندوق حوادث طبیعی ساختمان و تسری بیمه شخص ثالث به حوزه ریلی قطار شهری و بینشهری از جمله این اقدامات به شمار می رود.
در سال ۹۹ تعداد ۱۰ محصول جدید بیمه ای، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ محصول جدید، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ محصول، در سال گذشته ۲۱ محصول جدید و در سه ماهه نخست سال جاری ۱۵ محصول جدید بیمه ای از سوی بیمه مرکزی ارائه شده است.
هر کدام از این محصولات جدید بیمه ای برای مدت زمانی مشخص به صورت اختصاصی در اختیار شرکت های بیمه ای قرار می گیرند.
در گام بعدی بیمه مرکزی عملکرد شرکت های بیمه ای را در رابطه با این محصولات بررسی و ارزیابی می کند و در صورت عدم بهره برداری مناسب و کارایی نامطلوب این شرکت های بیمه ای شرایط استفاده از این محصولات مجددا مورد بررسی قرار می گیرد.
در ادامه رئیس کل بیمه مرکزی بر وجود اشکالات متعدد سامانه سهاب تاکید کرد بر همین اساس یادآور شد: شرکت های بیمه ای الکترونیک نیازمند ساماندهی هستند.
شیوه تایید صلاحیت مدیران مرکزی در آیین نامه ۹۰ مندرج شده است.
سال گذشته کروکی برخط، نسخ الکترونیک، های درمان و.... اجرایی و ارایه شد.
اختیار شکایت به سهامدار
رییس کل بیمه مرکزی در خصوص حقوق نجومی مدیرعامل بیمه سینا و نحوه نظارت بر مدیران عامل شرکت های بیمه ای اظهار داشت:
بیمه مرکزی یک نهاد نظارتی به شمار می رود.
در خصوص نظارت بر مدیران عامل، بیمه مرکزی دارای آیین نامه ای بوده تا این اشخاص را از نظر فنی، تحصیلی و... مورد بررسی قرار دهد.
طبق قانون، بیمه مرکزی بیش از این موارد نمیتواند به موضوع مدیرعامل بیمه سینا ورود کند و به سهامدار اختیار داده می شود.
در خصوص مدیرعامل بیمه سینا، استعلام ها مجدد مجدد بر اساس اختیارات اخذ شد و مورد خاصی دیده نشد.
بیمه مرکزی به عنوان مقام ناظر تا این میزان میتوانست ورود کند و بقیه آن به سهامداران مرتبط می شود.
معرفی بدهکاران در صورت های مالی
طی نشست خبری امروز بیمه مرکزی در خصوص شناسایی و معرفی بدهکاران بیمه ای اعلام شد:
با فابا این موضوع الزام و پیگیری شد.
برخی شرکت های بیمه در این زمینه همکاری نمی کنند.
درج بدهی و بدهکاران به صورت تکلیفی، در صورت های مالی شرکت ها منتشر شده است
اسامی انتشار عمومی نمی شود.
به بدهکاران نمره های منفی داده می شود که به نوعی نشانه گذاری و رتبه بندی محسوب می شود.
بدهکاران حوزه خودروسازی، دستگاه های نظارتی و استارت آپ ها شناسایی شده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.