Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

موضوع دیگری که از دو زاویه به آن خواهیم پرداخت، بحث ریزش هفته گذشته بازارهای جهانی بود. البته نفت مجددا به کانال 80 دلاری نزدیک شد. طلا به بیش از 2,400 دلار رسید. سرب و روی و آلومینیوم افت هفته گذشته را پس گرفتند و تنها مس نتوانست بحران تحمیل شده را خنثی کند. در حال حاضر با توجه به اینکه این بحران بیشتر در بازارهای سهام بوده و هنوز به شکل جدی سراغ کامودیتی‌ها نیامده، احتمالا تهدید عجیبی برای بازار ما نباشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 21 مرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه بعد از سه روز تعطیلی که یک روز آن به دلیل گرمای شدید هوا و قطعی برق بود و بواسطه کاهش نسبی ریسک جنگ، کمی آرام‌تر و کم‌فشارتر بود اما نه‌آنقدری که تغییر مسیر و چرخش و یا تحول شگرفی داشته باشیم. بازار از ابتدای سال انواع و اقسام ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک را تجربه کرده و همین مساله منجر به فرار نقدینگی شده و لذا کار برای برگشت تمام‌عیار سخت و دشوار شده است. ضمن اینکه با نفوذ شاخص به آخرین کف شکل‌گرفته در سطوح دو میلیون و 40 هزار واحدی، برخی معتقدند زیر پای بازار برای یک افت بیش از یکصد هزار واحدی دیگر خالی شده است ! البته اگر همان روز اولی که اخبار ترور رسید، دامنه نوسان کاهش می‌یافت، شاخص به کفی که در اوایل تیرماه تشکیل داده بود، نفوذ نمی‌کرد و شاید با حمایت کمتری بازار در مسیر تعادل قرار می‌گرفت اما چه‌کنیم که ناکارآمدی بیداد می‌کند ... !

البته هنوز هم ابهامات پابرجاست و هر آن ممکن است پاسخ موشکی ایران به اتفاقات اخیر را داشته باشیم اما برخی معتقدند این طولانی‌ شدن پاسخ و اخباری که می‌رسد، یک مزیت است که باعث می‌شود از شدت درگیری و رفتار غیرعقلایی کاسته شود. تا قبل از تعطیلی هفته گذشته، پاسخ شدید ایران، شانس بیش از 30 درصد و پاسخ در حد و اندازه آنچه که در فروردین رخ داد، شانس بیش از 60 درصد داشت و البته اندک شانسی را هم برای عدم پاسخ قائل بودیم. اما امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم، مقداری فضا آرام‌تر شده و حتی شانس عدم پاسخ و موکول کردن آن به آینده بیشتر شده است. لذا از آنجا که بازار تا بیخ جنگ را پیشخور کرده، هر چه فضای جنگی سردتر شود، میل به حرکت به سمت تعادل بیشتر خواهد شد.

واقعا عجیب است که بازار از ابتدای پائیز سال گذشته تحولات عجیبی از عملیات 7 اکتبر و حمله اسرائیل به غزه گرفته تا سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور و دوبار انتخابات و دوبار درگیری مستقیم با اسرائیل را تجربه کرده است. تازه این بخش سیاسی و نظامی ماجرا است. بماند که دولت محترم سیزدهم و رئیس بانک مرکزی‌اش چه بلاها که بر سر بازار نازل نکردند ! اگر به خاطر داشته باشید چند بار روی این موضوع تاکید شد که احتمالا درگیری در خاورمیانه تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت و این یعنی ممکن است فضای جنگی از آبان کمی تغییر کند و بازار از زیر سایه جنگ خارج شود. در واقع بخشی از این اتفاقات در خاورمیانه در راستای تحت فشار قرار دادن آمریکاست که به هر جهت برق این موضوع ما را هم گرفته است !

اما موضوع دیگری که از دو زاویه به آن خواهیم پرداخت، بحث ریزش هفته گذشته بازارهای جهانی بود. البته نفت مجددا به کانال 80 دلاری نزدیک شد. طلا به بیش از 2,400 دلار رسید. سرب و روی و آلومینیوم افت هفته گذشته را پس گرفتند و تنها مس نتوانست بحران تحمیل شده را خنثی کند. در حال حاضر با توجه به اینکه این بحران بیشتر در بازارهای سهام بوده و هنوز به شکل جدی سراغ کامودیتی‌ها نیامده، احتمالا تهدید عجیبی برای بازار ما نباشد. ضمن اینکه کالاهای یاد شده (به غیر نفت) هم در سطوح عجیبی نبودند که ریزش جدی را تجربه کنند اما به هر جهت احتمال رکود و فرسایش را نمی‌توان نادیده گرفت. گویا هر بلایی که در یک قرن می‌توانست نازل شود، قرار است کمتر از یکسال به شکل MP3 به بازار دیکته شود ! اما شک نکنید اگر قرار به افت جدی نفت باشد، دولت بواسطه تشدید مشکلات بودجه‌ای و ضعف درآمد، افسار دلار را رها خواهد کرد !

اما زاویه دوم ریزش بازارهای جهانی، واکنش جالب‌توجه و حساسیت رسانه‌ها، خبرنگاران، اقتصاددانان، روسای بانک مرکزی و سیاسیون کشورها به ریزش بازارها بود. در واقع همه کشورها به تکاپو برای جلوگیری از وقوع بحران عمیق‌تر و تلاش برای جلوگیری از ریزش بازارها افتادند ! به عنوان مثال در آمریکا، بایدن به سرعت یکی از مشاوران اقتصادی خود را برکنار می‌کند. هریس از بهبود بازارها صحبت می‌کند و در آن‌سو ترامپ از آب گل‌آلود ماهی گرفته و وعده درست کردن بازار پس از به قدرت رسیدن را می‌دهد ! در ژاپن نیز بانک مرکزی به سرعت در مسیر تزریق پول قرار می‌گیرد و خلاصه هر کشوری بنا به شرایط مالی و سیاسی و اقتصادی که دارد، تلاش‌هایی برای بهبود اوضاع می‌کند اما در کشور ما ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24