Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

ارزش بازار (مجموع بورس و فرابورس) به 124 میلیارد دلار رسیده که نسبت به ارزش 417 میلیارد دلار مرداد سال 99 یعنی نقطه اوج بازار، 70 درصد پائین‌تر است و این دقیقا عمق فاجعه و شاخص‌سازی را نشان می‌دهد. بنابراین اینچنین می‌توان گفت که بازار سهام در تمامی این 4 سال در قیاس با سایر دارایی‌ها بازنده بوده و هیچ فروشنده‌ای پشیمان نبوده است !

پیش‌بینی وضعیت بورس 15 مرداد 1403

 1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که ترمز ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار روز گذشته به کمک ابزاری به‌ نام کاهش دامنه نوسان گرفته شد. و البته این تصمیمی بود که پس از وقوع حادثه بامداد روز چهارشنبه و پیش از پنیک شدن بازار می‌بایست اتخاذ میشد؛ نه اینکه مسئولین و مدیران سازمان بعد از 12 درصد افت قیمت تازه یاد برگزاری جلسه و تنگ کردن دامنه نوسان بیفتند ! و البته کماکان می‌بینیم که باگ قضیه برقرار است و تغییری در حجم مبنای نمادهایی که دارنده حجم مبنای یک هستند، ایجاد نشده است !! واقعا نمی‌دانید که باید در این حوزه هم اصلاحاتی صورت گیرد یا خود را کوچه علی‌چپ زده‌اید ؟!؟!

به‌هر جهت بازار پس از دو روز افت جدی و خروج حدود 3 همت نقدینگی توسط سهامداران حقیقی کمی از زیر فشار فروش (نه به‌طور کامل) خارج شد. البته محدود شدن دامنه نوسان به 1+- درصد علاوه بر اثر منفی بر حجم و ارزش معاملات، قدرت مانور در بازار را بشدت کاهش می‌دهد و بحث نقدشوندگی را به چالش می‌کشد اما واقعیت این است که در بازار ما هیجان حرف اول و آخر را می‌زند و در شرایطی که اعتماد و اتحادی به لطف عملکرد زیبای دولت سیزدهم و کم‌کاری‌های نهاد ناظر در بازار نیست و از ابتدای سال آب خوش از گلوی سهامداران پائین نرفته، یا باید بازار تعطیل میشد یا از ابزاری که قبلا امتحانش را پس داده، استفاده می‌گردید که به‌هر طریق سازمان بورس مسیر دوم را با تاخیر 2 روزه و پس از آسیبی که به دارایی سهامداران وارد شد، انتخاب کرد ... !

بدون تعارف معتقدیم طی سالهای اخیر، در اکثر موارد نهاد ناظر به بحران‌هایی که دولت ایجاد کرده و یا در مقاطعی که اتفاق خارجی و یا ریسک سیاسی به بازار تحمیل می‌‎شده، دامن زده است. انصافا همه می‌دانستند که ترور "اسماعیل هنیه" و حمله به خاک ایران بازار را در مسیر پنیک قرار می‌دهد. اما متولیان بازار یا چنین درکی نداشتند و یا قدرت تصمیم‌گیری نداشتند ! در یکسال گذشته این چندمین باری است که بازار سهام با شرایط اشباع فروش مواجه می‌شود و البته از نظر سرعت و شتاب، ریزش اخیر که آغاز آن از پس‌فردای انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور کلید خورد، یکی از سریع‌ترین و تلخ‌ترین ریزش‌های تاریخ بورس ایران بوده و این در شرایطی است که بازار امید زیادی به‌اتفاقات مثبت پس از انتخابات داشت اما متاسفانه امیدها بواسطه سیراب کردن خریداران در شنبه بعد از انتخابات و رفتار صندوق‌های اهرمی و در ادامه افزایش تنش‌های نظامی نقش بر آب شد. گویی دستی نامرئی در حال ادب کردن و انتقام گرفتن از اهالی بازار بعد از انتخابات است ... !!

متاسفانه این روزها کار به جایی رسیده که فروش‌ و عرضه سهام نه از سر اعتقاد به عدم جذابیت قیمت‌ها و حتی ریسک‌های سیاسی که به دلیل نفرتی است که به بازار و بی‌تفاوتی مدیرانش ایجاد شده. پس از 4 سال رکود که بخش بحرانی آن در یکسال و نیم گذشته اتفاق افتاده، قیمت 90 درصد سهام بین 30 تا 70 درصد پائین‌تر از مرداد 99 است اما شاخص تقریبا همان محدوده است ! از طرف دیگر ارزش بازار (مجموع بورس و فرابورس) به 124 میلیارد دلار رسیده که نسبت به ارزش 417 میلیارد دلار مرداد سال 99 یعنی نقطه اوج بازار، 70 درصد پائین‌تر است و این دقیقا عمق فاجعه و شاخص‌سازی را نشان می‌دهد. بنابراین اینچنین می‌توان گفت که بازار سهام در تمامی این 4 سال در قیاس با سایر دارایی‌ها بازنده بوده و هیچ فروشنده‌ای پشیمان نبوده است !

در مورد کاهش دامنه نوسان باید گفت که این تصمیم قطعا مخالفانی دارد، به‌خصوص که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24