Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال طرحی نبود که دولت سیزدهم براساس طراحی خودش و شبیه مسکن مهر تصویب و اجرایی کند، بلکه این طرح در راستای قانون جهش تولید مسکن اجرایی شد.

سراب زمین مسکونی مقابل دولت آینده

بورس24 : طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال طرحی نبود که دولت سیزدهم براساس طراحی خودش و شبیه مسکن مهر تصویب و اجرایی کند، بلکه این طرح در راستای قانون جهش تولید مسکن اجرایی شد.

بار اصلی ساخت مسکن این طرح روی زمین های موسوم به اراضی 99 ساله قرار دارد و هر میزان این زمین ها آماده سازی شده باشند سرعت ساخت و تحویل مسکن به مردم افزایش می یابد.

کارشناسان اقتصادی با تحلیل روند ساخت مسکن نهضت ملی در دو سال گذشته مساله مقابل دولت جدید در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را موضوع زمین های 99 ساله می دانند.

این زمین ها عمدتا آماده سازی نشده اند و هزینه هنگفت و زمان طولانی نیاز است تا این اراضی قابل ساخت شوند.

طی دو سال گذشته 40 هزار هکتار در داخل محدوده شهرها زمین برای ساخت مسکن ملی اختصاص پیدا کرد و همچنین حدود 50 هزار هکتار نیز اراضی بیرون محدوده شهرها به صورت زمین 99 ساله در اختیار پروژه های مسکن نهضت ملی قرار گرفت.

از آنجا که طبق گفته کارشناسان اقتصاد مسکن آماده سازی این زمین ها اعتباری به اندازه 2 برابر بودجه سالانه کل کشور نیاز دارد، تامین چنین رقمی از عهده دولت در طول 2 سال ساخت و ساز این طرح برنمی آید.

کارشناسان اقتصادی با تاکید بر اینکه ساخت انبوه مسکن روی زمین های 99 ساله بخاطر نیازمند بودن اعتبار نجومی صرفا برای آماده سازی امری نشدنی است، می گویند: یک دلیل عمده برای طولانی شدن طرح مسکن طی 1.5 دهه گذشته، نرسیدن اعتبارات دولتی و منابع بانکی برای آماده سازی زمین ها و همچنین ساخت واحدهای مسکونی بود. همین چالش در سال های آینده نیز متوجه مسکن نهضت ملی خواهد شد.

براساس گزارش های اعلامی اگر چه تا کنون برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی زمین 99 ساله تامین شده است اما تعداد واحدهایی که احداث ساختمان آنها بر روی این اراضی آغاز شده است 560 هزار واحد مسکونی است که از این تعداد حدود 50 هزار واحد تکمیل شده است.

مقایسه این سه رقم بیانگر آن است که فاصله تولید مسکن بین تامین زمین و ساخت و ساز بسیار زیاد است و علت آن،‌ زمانبر شدن عملیات آماده سازی جهت شروع به ساخت و ساز است.

در تجربه طرح مسکن مهر، حدود 3 سال کار آماده سازی زمین های 99 ساله برای ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی به طول انجامید.

کارشناسان اقتصادی در عین حال از راه سخت دولت چهاردهم برای اجرای برنامه هفتم توسعه در موضوع تخصیص زمین برای ساخت مسکن حمایتی خبر می دهند.

براساس این برنامه باید 60 هزار هکتار از پهنه سرزمینی کشور به زمین با کاربری مسکونی تبدیل شود و پس از آماده سازی این اراضی تولید مسکن توسط دولت اجرایی شود.

60 هزار هکتار معادل مساحت شهر تهران که قابلیت احداث 4 میلیون واحد مسکونی روی این میزان اراضی وجود دارد.

هرچند ساخت و عرضه مسکن یک ضرورت انکار ناپذیر برای تعادل بخشی به بازار مسکن است اما کارشناسان اقتصادی معتقدند مازاد عرضه مسکن در شهرهای بزرگ و خالی بودن بخشی از واحدهای مسکونی ماموریتی را متوجه دولت چهاردهم می کند تا شرایط عرضه واحدهای بدون استفاده به بازار را فراهم بیاورد. تعداد واحدهای مسکونی 12 درصد بیشتر از خانوارها است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • کریم ثابت
    کریم ثابت

    درود بر شما بنظر من خانه‌های استیجاری توسط شهرداری ها وبخش خصوصی ساخته شود، مانند کشورهای اروپایی در اختیار مردم قرار بگیرد، مانند کشورهای اروپای غربی (هلند، انگلیس و....)

    1 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24