Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

آیا خطری سرمایه گذاران این نهادهای مالی را تهدید می کند؟ گفت و گوی بورس 24 با مدیر صندوق

صندوق «شتاب» چقدر سهام دارد ؛ چقدر «فیکس» ، «اوراق» و «نقد»؟

بورس24 : صندوق اهرمی شتاب از عملکرد این نهاد مالی حمایت کرد.

علی مساعی مدیر صندوق شتاب در خصوص عملکرد این صندوق در طی یک ماهه اخیر به خبرنگار بورس24 گفت: طی یک ماه اخیر در صندوق  شتاب حدودا" ۶۰۰ میلیارد تومان صدور داشته‌ایم که تقریبا همه آن را خریدکرده‌ایم، نقدینگی صندوق شتاب ۹۲ درصد در سهام ،  حدود ۴ درصد دریافتنی سود سهام مجامع و حدود۴.۵ درصد برای صدور ابطال‌ها و نقدینگی صندوق است.

نرخ «شتاب» برای دارندگان عادی چند؟ 

وی گفت: در حال حاضر صندوق شتاب بین ۳۱ درصد تا ۳۵ درصد معادل YTM سود می‌دهد.صندوق ما  کمترین سود را  بعد از توان دارد ،  یعنی توان با  ۳۰ تا ۳۳ کمترین سود و شتاب پس از آن  ۳۰ تا ۳۵ سود پرداخت می کند و باقی صندوق ها  ۳۵ تا ۳۹ سود دارند‌. به طور کلی ویژگی واحد عادی  این است که واحد عادی با پولی که سرمایه‌گذاری کرده است همانند صندوق درآمد ثابت برخورد می‌کند، یعنی انتظار این را دارد که در مدت کوتاهی سود  را دریافت کند.  ضمن این که بیشتر مواقع دارندگان واحد عادی وجوه سنگینی را جابجا می کنند و دلیلی که صندوق‌ها نقد نگه‌ داشته‌اند همین است که بتوانند این موضوع را مدیریت کنند به خصوص این چند وقت هم ارزش معاملات پایین است و هم این که سازمان خیلی وقت‌ها اجازه فروش نمی‌دهد یا فروش‌ها را ابطال می‌کند. به همین دلیل این است ، نقدی که صندوق‌ها نگه‌ می دارند برای مدیریت این وجوه است.

به گفته‌ وی ، در صندوق شتاب سعی کردیم نقدینگی را  طوری مدیریت کنیم که وجه  نقد کمتری نگهداری کنیم  و همزمان با وضعیت بازار کمترین ضریب اهرمی را داشته باشیم.

صندوق های بزرگ شرایط متفاوتی دارند،  چون؟

مساعی ادامه داد: در صندوق های بزرگ است مانند صندوق اهرم به دلیل ورود منابعی  امکان مدیریت وجود ندارد. هرچه صندوق کوچک‌تر می‌شود این شرایط  راحت‌تر است.در مدیریت کردن منابع در صندوق های کوچکتر در زمان ابطال‌ شرایط راحت تر است.

آیا اهرم ها با این نرخ های پرداختی متضرر می شوند؟ 

مدیر صندوق اهرمی شتاب تصریح کرد: همانطور که در سامانه کدال هم قابل مشاهده است، صندوق  توان با ۳۱ درصد YTM تامین مالی کرده است صندوق  توان حدود ۲۴ درصد نقد است و  معادل همین پول را سپرده بلند مدت بانک کرده است که تقریبا ۳۴ درصد نرخ YTMسپرده است ،  انتقادی که خیلی زیاد این  بود که  صندوق توان ۳۶ درصد تامین مالی کرده‌ در حالی که با نرخ  ۳۱  سپرده بانکی کرده‌ است ، در حالی که هزینه عجیبی به دارندگان واحد ممتاز وارد نشده است. 

 وی افزود : همانطور که در سامانه کدال هم قابل مشاهده است، صندوق توان با ۳۱ درصد YTM تامین مالی کرده است صندوق  توان حدود ۲۴ درصد نقد است و  معادل همین پول را سپرده بلند مدت بانک کرده است که، تقریبا ۳۴ درصد نرخ YTMسپرده است،   انتقادی که خیلی زیاد این بود که  صندوق توان  ۳۶ درصد تامین مالی کرده‌ در حالی که با نرخ  ۳۱  سپرده بانکی کرده‌ است ، در حالی که هزینه عجیبی به دارندگان واحد ممتاز وارد نشده است. 

مساعی خاطر نشان کرد: در بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری (IPS) که سازمان به صندوق‌های اهرمی داده مشخص است که تا چند درصد صندوق‌ها می‌توانند اوراق بدهی نگهدارند.  همین وجوه را اگر صندوق‌ها ۲ هفته پیش سهام خریده بودند احتمالا الان افت واحدهای ممتازشان کمتر بود.البته که در بازار خیلی خوب شرایط متفاوت است.

وی گفت: سازوکار صندوق های اهرمی  به این  شکل است که از ارزش واحدهای ممتاز کسر شود به ارزش واحدهای عادی اضافه می‌شود،  مانند زمانی که  اعتباری از کارگزاری‌تان می‌گیرد یا از بانک وام می‌گیرید، در صورتی که کالای خریداری شده کاهش قیمت داسته باشد، بانک یا کارگزار سود خود را دریافت می کند.  در صندوق‌های اهرمی هم واحدهای عادی همین کار را می‌کنند یعنی واحد عادی کاری ندارد که  ارزش سهام کاهش داشته یا رشد کرده است، دارند یونیت عادی سهام خود را دریافت می کند‌.که سازمان به صندوق‌های اهرمی داده مشخص است که تا چند درصد صندوق‌ها می‌توانند اوراق بدهی نگهدارند.همین وجوه را اگر صندوق‌ها ۲ هفته پیش سهام خریده بودند ، احتمالا" الان افت واحدهای ممتازشان بیشتر بود.البته که در بازار خیلی خوب شرایط متفاوت است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24