Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، فعالان بازار سرمایه انتظاراتی از این دولت دارند تا شرایط بورس بهتر شود.

انتظارات بورسی ها از دولت جدید

بورس24 : با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، فعالان بازار سرمایه انتظاراتی از این دولت دارند تا شرایط بورس بهتر شود. بورس تهران که از سال 1399 وارد یک روند نزولی بلند مدت شده، به دلیل رشد دلار و تورم موجود در کشور، باید مدت ها پیش از روند نزولی خارج می شد اما شرایطی که دولت قبلی برای شرکت ها ایجاد کرده بود منجر به کاهش سود شرکت ها شده که این موضوع در ادامه دار شدن روند نزولی بورس اثرگذار بوده است.

علی اسکینی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار و انتظارات از دولت جدید، به بورس24 گفت: در رابطه با وضعیت بازار و مطالباتی که بازار بایداز دولت منتخب داشته باشد  نکته ای که در سال های اخیر می‌بینیم این است که دولت برای جبران قسمتی از کسری بودجه و گران شدن اداره کشور، هزینه ها را تا حدی از شرکت های تولیدی جبران کرده است.

وی ادامه داد: درآمد شرکت‌های تولیدی  حدود ۷۰-۸۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده است در سال 1402 برابر 4 هزارهمت بوده است که با وجود رشد ریالی 23 درصدی حتی به اندازه تورم رشد پیدا نکرده است. وضعیت وقتی بدتر می‌شود که  این اعداد را در حاشیه سودها می‌بینیم و  یکی از کمترین اعداد در سال‌های اخیر است ، به طوریکه روند نزولی حاشیه سود ها در سال های اخیر ادامه داشته است و حاشیه سود خالص بازار در سال 1402 برابر 14 درصد بوده است که کمترین عدد در 5 سال اخیر است. همین موضوع سبب شده است سود دلاری شرکت ها برابر 11 میلیارد دلار باشد که برابر سال 98 است.

اسکینی گفت: اما اگر بخواهیم به دلایلی که سبب این موضوع شده است که به عنوان درمان درد فعلی از آن یاد کنیم می توان به مسائلی از جمله قیمت گذاری دستوری، ناترازی انرژی و افزایش های چندباره نرخ مصرف، مصوبات خلق الساعه و حذف شکاف دلار نیما و آزاد اشاره داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در بحث شکاف دلار  نیما و آزاد که کاملا مشخص است ، بین سال ۹۷ تا ۹۹ کاهش این نرخ را بین این دو بازار داشته‌ایم اما در سال‌های اخیر می‌بینیم این فاصله حتی به ۶۰ درصد هم در مواقعی رسیده است. همین موضوع باعث شده است  ۱۷۰ همت از  صنایع بزرگ و مهم‌ مان خارج شود. از طرفی  در ناترازی‌ها ، در صنایع فولادی ما تقریبا ۱۰ میلیون تن فولاد از دست داده‌ایم که سبب عدم انتفاع بیش از 10 میلیارد دلاری برای کشور و شرکت ها شده است. در ارتباط با مصوبه‌های خلق‌الساعه می توان به مصوبه سال گذشته دولت مبنی بر قیمت گذاری محصولات اصلی شرکت های پالایشی اشاره داشت که  حدودا ۲ میلیارد دلار از سود شرکت‌های پالایشی کاسته شده است و  گزارش‌های ۳ ماهه‌  به وضوح این موضوع را نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: موضوعات مطرح شده سبب شده است که   P/E بازار به طور میانگین  ۸ تا ۹ بوده است ، الان به زیر ۷ برسد این بی اعتمادی و  غیر قابل پیش بینی کردن سودها باعث شده  p/Eها کاهش یابد. در ارزش دلاری  بازار  هم ، اگر اثرات عرضه اولیه را  خارج کنیم، تقریبا در ‌کف بازار در سال‌های اخیر  یعنی همین ۱۰۰ میلیارد دلار هستیم که کمترین در سالیان اخیر است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24