Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

اینچنین می‌توان نتیجه گرفت که از 36 ماه فعالیت دولت سیزدهم تنها 2 ماه ورود نقدینگی به بازار اتفاق افتاده و در 34 ماه معامله‌گران به دلایل مختلف تصمیم به خروج از بازار گرفتند و در همین مدت 145 همت پول در مسیر سایر دارایی‌ها قرار گرفت ! در واقع هیچیک از تصمیمات دولت سیزدهم به سود بازار نبود و همین موضوع عاملی برای حرکت پول به سمت سایر بازارهای دارایی جهت حفظ ارزش بود ... !

پیش‌بینی وضعیت بورس 6 مرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه متعادل آغاز کرد و فضای چندان خاصی از نظر حجم و تقاضا نداشت. به هر جهت روند معاملات یکساعت پایانی بازار سه‌شنبه چندان خوب پیش نرفته بود و از طرف دیگر قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته عاملی بود تا سمت تقاضا خیلی جسارت به خرج ندهد. البته سمت عرضه هم چندان قوی نبود و نزدیک شدن به زمان تنفیذ دکتر پزشکیان و اعلام اعضای کابینه جدید به مجلس شورای اسلامی جهت دریافت رای اعتماد و برخی اخبار سیاسی باعث شده تا فروشندگان هم رفتار محتاطانه‌تری داشته باشند. بنابراین معاملات روز چهارشنبه نوسانی دنبال شد و لذا شاخص کل با افت اندکی در ارتفاع دو میلیون و 175 هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات رشد یا افت خاصی نداشت و حول محور 2.7 همت در نوسان بود و رقمی بالغ بر 170 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

آن چیزی که بیش از هر چیز بازار را در این یکسال و چند ماه اخیر آزرده کرد و منجر به فرار حجم بزرگی از نقدینگی و راهی شدن آن به سمت بازارهای سفته‌بازی شد، اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بالا، جیب‌بری‌های پی‌درپی دولت در راستای جبران کسری بودجه و بطور کل پیش‌بینی ناپذیر کردن اقتصاد و بازار بود و چه جالب که با رسیدن به روزهای پایانی فعالیت دولت سیزدهم، تصمیم بر این گرفته شد که فرمول‌ها به حالت سابق بازگردد و بخشی از آن پولی که از جیب شرکتها برداشته شده بود، به آنها بازگردد. اما چه‌ کسی باید این پول را پس دهد ؟ دولت چهاردهم ! بنابراین این تصمیم نه‌از سر برگشت عقلانیت و دلسوزی که به‌دلیل تحویل یک خزانه لخت و خالی به دولت جدید است ! در واقع برگشت این پول شاید در نگاه اول اتفاق مثبتی باشد اما در همین ابتدا یک جای خالی و کسری بودجه جدید برای دولت ایجاد می‌کند و شاید یکی از دلایل واکنش ضعیف بازار به خبر خوراک، همین مساله باشد.

دولت سیزدهم و دانشمندان قبلی آسیب جدی به اقتصاد و اعتماد بازار زدند و برای مقاصد کوتاه‌مدت و کسری بودجه، ‌بی‌شرمانه و وقیحانه قانون را زیر پا گذاشتند و جیب شرکت‌ها را به بدترین شکل ممکن خالی کردند. تصمیماتی که در این 15 ماه گرفته شد باعث شد تا حتی بسیاری از فعالین قدیمی بورس هم عطای بازار را به لقایش ببخشند. بنابراین تیم اقتصادی جدید در نخستین گام باید به دوران پیش‌بینی پذیری بازگردد. یعنی همه فعالین اقتصادی بتوانند برای هزینه‌ها، سربار، مواد اولیه، نرخ ارز، نرخ فروش کالا، مالیات، عوارض و بسیار از موارد دیگر برنامه‌ریزی کنند. بازار انتظار دارد تیم‌جدید علاوه بر فاصله گرفتن از تصمیمات غلط، تفکرات دانشمندان اخیر را ملغی و بلااثر کند. اما آیا این موضوع عاملی برای حرکت بازار خواهد شد ؟!

قطع به یقین این موضوع به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای چرخش قطعی و برگشت نقدینگی باشد. بازار از موضوع نرخ خوراک آسیب دید و طبیعتا تصمیمات این‌چنینی آغازگر بازگشت اعتماد خواهد شد. اما این موضوع کافی نیست و تصمیمات دیگری هم باید در ادامه گرفته شود که روی دوش دولت جدید خواهد بود. بگذارید ادامه گزارش امروز را با یک موضوع خاص و مهم پیش ببریم. ابتدا به تصویری که در زیر آمده خوب نگاه کنید. این تصویر، تفسیر و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

تراز نقدینگی ماهانه

میله‌‎های این گراف، تراز نقدینگی ماهانه معامله‌گران حقیقی از ابتدای سال 1400 و منحنی فوق، ارزش معاملات خرد ماهانه بازار سرمایه (بورس و فرابورس) است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید تنها ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24