Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

متاسفانه برخی از کارشناسان عمدا یا سهوا، عملکرد و سود شرکت‌ها را با دوره مشابه سال گذشته یعنی بهار 1402 مقایسه می‌کنند. در شرایط طبیعی چنین قیاسی غلط نیست اما وقتی جیب‌بری دولت و زین‌کردن اسب اقتصاد از ابتدای تابستان ۱۴۰۲ آغاز شده، یعنی بهترین گزارش را با بدترین گزارش مقایسه می‌کنیم که روش صحیحی برای تحلیل کردن نیست. بگذارید مثالی بزنیم ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 1 مرداد 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری از گرمترین ماه سال می‌رویم که بازار دیروز در یک فضای نسبتا خلوت، افت جدی دیگری را ثبت کرد تا تیر هم تلخی‌های خود را بروز داده باشد و از قافله بدبیاری‌ها برای سهامداران عقب نماند ! البته درست است که نمادها در فاز توقف رفت و برگشت مجامع هستند اما اخبار به شدت و با قدرت در جریان است و یکی از مهم‌ترین آنها انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای است که روز گذشته تقریبا کلیه شرکت‌ها اطلاعات خود را در خرابه‌ای به نام کدال بارگزاری کردند ! شمای کلی گزارش‌ها خیلی جذاب نیست اما در ادامه به ارائه توضیحاتی در 6 بخش خواهیم پرداخت.

بخش اول اینکه، شرکت‌های بورسی چکیده یا آینه تمام‌نمای ‌اقتصاد یک کشورند و طبیعتا گزارش و عملکرد آنها حال کلی اقتصاد را به تصویر می‌کشد. گزارش‌های 3 ماهه نشان داد که حتی تورم هم نتوانسته حال شرکت‌ها خوب کند. در گذشته فضا به این شکل بود که دست‌کم تورم می‌توانست سرپوشی بر بسیاری از ناکارآمدی‌ها باشد اما رویه‌ای که دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی در پیش گرفت، به قدری افتضاح و پرچالش بود که حتی تورم هم نتوانست جبران‌کننده بسیاری از تصمیمات غلط باشد و این بحران عجیب در اقتصاد کشور ایجاد شد. البته بسیاری از کارشناسان دلسوز هشدارهای لازم را داده بودند اما گوش دولت بدهکار نبود و رسیدیم به نقطه‌ای که امروز در آن قرار داریم.

بخش دوم، مربوط به‌ تبعات این گزارش‌ها برای دولت است. کاهش مالیات دریافتی از شرکت‌ها، کاهش درآمد صندوق‌های بازنشستگی، افت سود سهام عدالت و کاهش درآمد مستقیم دولت نشان می‌دهد که تصمیمات اخیر و دست‌درازی‌های مکرر به جیب شرکتها به خود او هم آسیب و صدمه زده است. چیزی که این گزارش‌ها نشان داد، نه اسب زین‌کرده که الاغ زخمی هم نبود و لذا باید امیدوار بود که اولا نتیجه خرابکاری‌های اخیر به گوش طبیب‌جمهور برسد و دوما دولت چهاردهم به سرعت در مسیر اصلاح بسیاری از سیاست‌های غلط گذشته قرار بگیرد.

اما بخش سوم که بسیار مهم است، مربوط به رفتار و گزارش‌های کانال‌دارهای تلگرامی در تحلیل عملکرد شرکت‌ هاست. متاسفانه برخی از کارشناسان عمدا یا سهوا، عملکرد و سود شرکت‌ها را با دوره مشابه سال گذشته یعنی بهار 1402 مقایسه می‌کنند. در شرایط طبیعی چنین قیاسی غلط نیست اما وقتی جیب‌بری دولت و زین‌کردن اسب اقتصاد از ابتدای تابستان ۱۴۰۲ آغاز شده، یعنی بهترین گزارش را با بدترین گزارش مقایسه می‌کنیم که روش صحیحی برای تحلیل کردن نیست. بگذارید مثالی بزنیم ... در 3 شرکت فولادی با نمادهای فخوز، کاوه و هرمز، سود شرکت‌ها کمتر از بهار 1402 بود اما همین شرکت‌ها زمستان را با زیان پشت سر گذاشتند و لذا رسیدن به سود در 3 ماه نخست 1403 نشان می‌دهد که دست‌کم فضا در بهار امسال بهتر از زمستان 1402 بوده است. بنابراین اعتقاد ما این است که برای قیاس عملکرد شرکت‌ها نباید به سراغ شرایط نابرابر رفت.

اما نکته چهارم اینکه، فضای کلی بازار، فضای منطقی و مناسبی برای تحولات بنیادی است و باید به این موضوع دقت کنیم که شاید گزارش‌های 3 ماهه عملکردهای خیره‌کننده‌ای را به واسطه سیاستگذاری‌های دولت نشان ندهد اما دقت کنید که سال گذشته در همین مقطع قیمت‌ها بسیار بالاتر بوده و حالا قیمت فعلی بازار با این گزارش‌ها همخوانی دارد. در واقع گزارش‌ها و سودسازی‌ شرکت‌ها را در کنار قیمت سهام باید بررسی کرد. ضمن اینکه ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24