Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24 : رئیس شورای راهبردی دولت مسعود پزشکیان وعده داده که کمیته های ایجاد شده برای بررسی اعضای کابینه تا عصر امروز 31 تیرماه درباره هر وزارتخانه به حداقل سه تا 5 گزینه برسند و پس از بررسی های نهایی تا سوم مردادماه تصمیم نهایی خود را اعلام کنند. رهبر معظم انقلاب نیز امروز در جمع نمایندگان مجلس در بیاناتی فرمودند :کار فوری مجلس رای به کابینه ای است که آقای پزشکیان حفظه‌الله ارائه می‌کند.هر چه زودتر کابینه پیشنهادی تصویب شود و دولت مشغول به کار شود بهتر است. آنچه که از گفته ها و شنیده های فعالیت این شورای 31 نفره بر می آید ، ترجیح آن ها استفاده از نیروهای جوان در کابینه ی دولت چهاردهم است.

هفت چهره بورسی در کابینه پزشکیان

بورس24 : رئیس شورای راهبردی دولت مسعود پزشکیان وعده داده که کمیته های ایجاد شده برای بررسی اعضای کابینه تا عصر امروز 31 تیرماه درباره هر وزارتخانه به حداقل سه تا 5 گزینه برسند و پس از بررسی های نهایی تا سوم مردادماه تصمیم نهایی خود را اعلام کنند.

رهبر معظم انقلاب نیز امروز در جمع نمایندگان مجلس در بیاناتی فرمودند :کار فوری مجلس رای به کابینه ای است که آقای پزشکیان حفظه‌الله ارائه می‌کند.هر چه زودتر کابینه پیشنهادی تصویب شود و دولت مشغول به کار شود بهتر است.

آنچه که از گفته ها و شنیده های فعالیت این شورای 31 نفره بر می آید ، ترجیح آن ها استفاده از نیروهای جوان در کابینه ی دولت چهاردهم است. طبق اعلام محمد جواد ظریف این 31 نفر ترکیب شورای راهبردی انتخاب اعضای کابینه دولت پزشکیان را تشکیل می دهند.

فهرست اسامی اعضای شورای راهبردی :

محمد جواد آذری جهرمی

نورالدین آهی

رحمت‌الله بیگدلی

علی تاجرنیا

احمد ترک‌نژاد

سمیه توحیدلو

محمد رضا جلایی‌پور

محسن حاجی میرزایی

الیاس حضرتی

هادی خانیکی

علی ربیعی

محسن رنانی

محمد رهبری

فیاض زاهد

علی شکوری‌راد

ابراهیم شیخ

سید رضا صالحی امیری

محمد صدوقی

علی طیب‌نیا

محمد جواد ظریف

امین عارف‌نیا

علی عبدالعلی‌زاده

حسین عبده تبریزی

عباس عبدی

رئوف قادری

محمد قائم‌پناه

محمد کبیری

حسین مرعشی

شهیندخت مولاوردی

مصطفی مولوی

فاطمه مهاجرانی

...و اما گزینه ها...؟

بر اساس آخرین بررسی های این شورا گفته می شود ، پستِ معاونت اولی دولت جدید برای علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت اول حسن روحانی است. گفته می شود او غیر از این سمت حاضر به پذیرش سمت های دیگری نشده ، با این پیش شرط که اعضای اقتصادی کابینه را هم او مشخص کند. یکی از دغدغه های او نیز انحلال معاونت اقتصادی رئیس جمهور است که  تنها جنبه مشورتی داشت.

محمد رضا عارف معاون اول دولت سید محمد خاتمی نیز دیگر گزینه جدی معاونت اولی مسعود پزشکیان است.

گزینه معاونت اقتصادی هم علی طیب نیا است که البته نظر او درباره فعالیت این معاونت منفی و منتفی است.

برای وزارت امور اقتصادی و دارایی در صورت معاونت اولی طیب نیا ، عبدالناصر همتی شانس بیشتری دارد. فردی که مدیرعاملی دو بانک سینا و ملی را در کارنامه ی خود دارد. در دولت اول روحانی رئیس بیمه مرکزی بود و در دولت دوم وی رئیس بانک مرکزی.او دلار 9300 تومانی را با 150 درصد افزایش 23 هزار تومان تحویل داد. تجمیع نقدینگی در سال 98 و 99 در بورس و از بین بردن بخش زیادی از ثروت مردم در بورس 99 که از آن پروژه به عنوان مهار نقدینگی یاد می شود یکی از اقدامات اوست که وی را به عنوان را چهره ای ضد بورس به اهالی بازار سهام شناسانده است ، در حالی که او یکی از معدود روسای بانک مرکزی است که در جلسات شورای عالی بورس شرکت می کرد.

شاپور محمدی هم گزینه جدی این وزارتخانه است که تا این لحظه پیشنهاد وزارت را منوط به معاونت اولی طیب نیا کرده است.

از جمله سوابق وی رئیس پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، معاون پیشین اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم ، موسس و نخستین مدیرعامل بورس انرژی ایران، دومین دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، دکتری اقتصادسنجی و توسعه و دانشیار گروه مدیریت مالی و بیمه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است.

ویژگی او توصیه ناپذیر بودن و استقلال فکری است ، تا جایی که در اسفند 98 در تصمیمی دامنه نوسان بورس را به دلیل رشد غیرمنطقی سهام 2 درصد کرد اما وقتی که با مخالفت وزیر وقت (فرهاد دژپسند) مواجه شد ، استعفا داد. تصمیمی که مخالفان زیادی داشت اما زمان نشان داد که هوشمندانه بوده است.

حجت الله میرزایی معاون محمد علی نجفی در شهرداری تهران.وی عضویت در هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ، معاونت امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعاملی موسسه سیاست پژوهی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری را نیز در کارنامه خود دارد.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی دولت اول روحانی که با خاطره تورم تک رقمی 9 درصدی از او به عنوان پدر مبارزه با تورم یاد می کنند ، دیگر گزینه ی اداره ساختمان باب همایون است.

سید محمد صادق الحسینی دیگر گزینه تصدی این وزارتخانه است.تحلیلگر مسلطی که به نوبه خود یک سلبریتی به شمار می رود و برای پیروزی پزشکیان شاید بیش از 30 ایونت ، لایو یا نشست پربازدید برگزار کرد.

 او مالک رسانه اقتصاد آنلاین است و یکی از 25 پژوهشگری است که در تیر 99 در نامه ای سرگشاده خطاب به دولت و بانک مرکزی تحت نظر روحانی نسبت به مخاطرات رشد هیجانی بورس هشدار داد و یک ماه بعد از آن سقوط تاریخی این بازار آغاز شد.او را نزدیک و مرتبط با عبدالناصر همتی می دانند.

صادق الحسینی نیز یک چهره بورسی است.چرا که مدیرعامل و عضو هیئت مدیره در هلدینگ بورسی توسعه صنایع بهشهر بود و در دولت روحانی شرکت سرمایه گذاری بیمه ایران (سبا) و شرکت سرمایه گذاری المپیک را اداره می کرد. البته او پس از پیروزی پزشکیان توئیت زد که به خاطر آینده کشور از او حمایت کرده و هیچ پستی در دولت نمی پذیرد.

در باره وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اما حرف و حدیث بسیار است.علیرضا محجوب نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس و دبیرکل خانه کارگر به همراه سهیلا جلودار زاده نماینده سه دوره مجلس و عضو دفتر سیاسی حزب اسلامی کار از جمله گزینه هایی هستند که در جلسات اخیر به کمیته های شورای راهبردی پزشکیان معرفی شده اند .اما  برخورداری از سن بالا یکی از چالش هایی است که شاید آن ها را از وزارت دور کند.

مرتضی لطفی دیگر گزینه این وزارت خانه است. او طی سال‌های ۹۶ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا بود و عضویت در شورای اول شهر تهران، مدیر عاملی هلدینگ سیمانی فارس و خوزستان و قائم مقامی شستا را در کارنامه ی خود دارد.

 سعید بداغی هم گفته می شود یکی از گزینه هاست. او مدتی به عنوان مدیرعامل شرکت بورسی تامین سرمایه امین فعالیت داشت .این شرکت یکی از اولین شرکت های تامین سرمایه در ایران است و در زمینه های مختلفی همچون تامین مالی، بازارگردانی، مدیریت دارایی و مشاوره مالی فعالیت می کند.

احمد میدری معاون وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی دولت اول حسن روحانی است.او در مناظرات اقتصادی پزشکیان وی را همراهی می کرد.

درباره وزارت صمت نیز گزینه های مختلف و متعددی به گوش می رسد.

ولی الله افخمی از دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی در کشور سمت دارد.او معاون وزرات صنایع بوده و در دولت خاتمی هم مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بود.او در دولت روحانی هم دوباره معاون صمت و معاون سازمان تامین اجتماعی شد و اکنون مدیرعامل سازمان عمران کرمان است.

عارف نوروزی مدیرعامل کنونی شستا نیز در ظاهر یکی از گزینه های این وزارتخانه است.

او در تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰ به سمت ریاست ستاد فرمان اجرایی امام (ره) منصوب شد.  نوروزی سابق بر این عضو هیأت مدیره گروه توسعه اقتصادی تدبیر و عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری تدبیر بود.

این وزارت خانه یکی از پرگزینه ترین وزارتخانه هاست.

حسین ابویی معاون وزیر صمت در دولت روحانی ، رضا ویسه رئیس ایدرو در دولت دوم خاتمی به همراه خداداد غریب پور رئیس ایمیدرو در دولت دوم روحانی از دیگر گزینه های این وزارت خانه هستند.

خداداد غریب پور تا سال پایانی دولت دوزادهم رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و پیش از آن مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده است. وی پیش‌تر و در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به مدت ۸ سال فرمانداری بویراحمد در دولت اصلاحات را برعهده داشته و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مدیرعاملی پتروشیمی شازند اراک را بر عهده داشته ، غریب پور در حوزه های مختلفی همچون معدن، صنعت و سرمایه‌گذاری فعال بوده است. وی در گذشته مدیرعامل شرکت‌های بزرگی همچون شرکت های بورسی سرمایه‌گذاری خوارزمی و سرمایه‌گذاری گذاری سپهر صادرات  بوده است.

درباره سازمان برنامه و بودجه هم سه گزینه مطرح است، سازمانی که در دولت شهید رئیسی بیشترین آسیب را به بورس وارد کرد.

سید حمید پورمحمدی مدیر امور بانکی و اقتصادی است. وی درحال حاضر معاون سازمان برنامه و بودجه کشور است. در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ پس از قوت گرفتن خبر برکناری عبدالناصر همتی از ریاست  بانک مرکزی، شایعه شد که پورمحمدی سکان هدایت بانک مرکزی را به عهده گرفته است که پس از دقایقی این شایعه توسط دفتر وی در سازمان برنامه تکذیب شد.

وی قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوره ریاست محمود بهمنی، مشاور عالی رئیس بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهری، معاون بانکی وزیر اقتصاد و دارایی از سال ۱۳۸۳ در دوره سید صفدر حسینی، داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی بوده است.

در سال ۱۳۸۷ با استعفای دانش جعفری از سمت وزارت اقتصاد، حسین صمصامی به سرپرستی این وزارتخانه رسید و طرح ادغام همه بانک‌ها را در دستور کار قرار داد که با مخالفت برخی کارشناسان وزارت اقتصاد از جمله پورمحمدی مواجه شد. صمصامی بعد از ایستادگی پورمحمدی بر نظر خود وی را از وزارت اقتصاد اخراج کرد، ولی بعد از معرفی نشدن صمصامی به مجلس برای کسب سمت وزیر اقتصاد، پورمحمدی با دعوت و دستور رئیس‌جمهور و حکم وزیر جدید اقتصاد یعنی شمس الدین حسینی دوباره به وزارت اقتصاد برگشت.

پورمحمدی در اوایل آبان ۱۳۹۰ در جریان پرونده صادرات نفت و دور زدن تحریم بابک زنجانی حاشیه ساز شد اما در سمت قائم مقامی بانک مرکزی ماند.

غلامرضا تاجگردون نیز دیگر گزینه اداره این سازمان است.

او بین ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ مدیرکل دفتر تحقیقات و سیاست‌های مالی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سپس از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد و متعاقباً از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس بود. در دولت دوم سید محمد خاتمی تاجگردون از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ وی معاون امور مجلس و استان‌ها و سپس از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود. از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ او مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود. تاجگردون از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷ رئیس دانشگاه پیام نور گچساران بود و عضو هیئت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی است.

رحمت‌الله اکرمی در دوره روحانی به عنوان معاون وزیر اقتصاد در نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور، فعالیت می کرد. وی برای مدت ۲ ماه، از شهریور تا آبان ۱۳۹۷ سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشت.

اکرمی دانش‌آموخته کارشناسی اقتصاد بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی است و پیش از حضور در وزارت اقتصاد و دارایی، معاونت امور اداری، مالی و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را برعهده داشت.

بانک مرکزی ایران یکی از نهاد های مهمی است که شاید با ابقای رئیس کل مواجه شود.

محمد رضا فرزین رئیس کل کنونی در رقابت با اکبر کمیجانی قائم مقام سابق این نهاد مهم دولتی است.

سید محمد صادق الحسینی نیز در ظاهر یکی از گزینه هاست.

از حمید پور محمدی هم به عنوان یکی دیگر از گزینه های تصدی این بانک یاد می شود.

عبدالناصر همتی و علی طیب نیا هم برای این پست کاندید هستند.

آنچه که از شواهد و قرائن بر می آید وزارت نفت مهمترین وزارتخانه اقتصادی مسعود پزشکیان برای محمد شریعتمداری آماده می شود.سخنگوی ستاد انتخاباتی وی و وفادار کامل به او.وزیر رفاه و صمت دولت دوحانی و وزیر بازرگانی دولت سید محمد خاتمی.

جعفر ربیعی چهره خوشنام بازار سهام نیر در ظاهر برای وزارت نفت در نظر گرفته شده است. مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در زمان دولت روحانی به عنوان بزرگترین شرکت بورس،  عضو هیئت مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت بهره برداری متروی تهران، عضو هیأت مدیره شرکت واگن سازی تهران، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ساتا و عضو هیأت مدیره موسسه اعتباری کوثر از جمله سوابق اوست.

او در کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران عضو هیات مدیره بود و به اعتراف دبیرکل وقت این نهاد در تمام جلسات کانون شرکت می کرد و اعتقاد زیادی به حاکمیت شرکتی و تقویت نهادهای مالی بورس دارد.

علی کاردر که در دولت روحانی به‌عنوان مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، همچنین معاون وزیر نفت در امور نفت، فعالیت می‌کرد نیز یکی از گزینه های اداره وزارت نفت است.

برای سمت معاونت اجرایی هم در ظاهر اسحق جهانگیری معاون اول دولت روحانی  ، محسن مهر علیزاده کاندید چند دوره ریاست جمهوری و استاندار اسبق اصفهان و سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد دولت روحانی کاندیدا شده اند.

عزت الله ضرغامی هم در ظاهر گزینه وزارت ارشاد است و محمد اسلامی رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی به دلیل سوابق نظامی گزینه وزارت دفاع .

از پیروز حناچی شهردار تهران در زمان حسن روحانی نیز به عنوان گزینه احتمالی وزارت راه و شهرسازی یاد می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24