Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت تهران برگزار شد.

مجمع «شتران» 26 تومان سود تقسیم کرد

بورس24 : امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت تهران برگزار شد.

این مجمع 26 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

مهم ترین موارد مطرح شده در این مجمع به شرح زیر است:

*کاهش تولید 402 به دلیل اورهال بوده است. در سال 403 هم دو اورهال داریم اما در نیمه دوم تولید را جبران خواهیم کرد.

*برنامه داریم تا صادرات نفت کوره را در سال 403 با مجوز از سمت دولت اجرایی کنیم. امیدواریم طرح های بهبود کیفیت شرکت به زودی اجرا شود.

*ما با پالایشگاه اصفهان هیچ قراردادی نبستیم و هنوز امضایی نشده است.

*طی قراری که با پالایشگاه اصفهان داریم در آینده 10 راکتور از این پالایشگاه خواهیم خرید. بابت هر پرداختی از آن ها ضمانت نامه می گیریم و تا الان این موضوع به کارگروه نرفته است. قرار است این راکتور در زمین پالایش تهران تحویل شود.

*در PO2 که در سال 2023 بوده است تاکید شده تا گارانتی ها تا پایان تحویل برقرار خواهد بود.

*در مورد پروژه گوگرد با پالایشگاه اصفهان مذاکره کردیم تا در آینده گوگرد را با آنها سهیم شویم.

*برای مطالبات از دولت اقدامات زیادی شده تا کنترل شود چون امکان وصول آن عملا نیست. به همین دلیل تلاش می کنیم تا نرخ افزایشی مطالبات را کاهش دهیم و یا اگر دولت فروش سهام داشت آن را خریداری کنیم.

*عملکرد سودی شرکت بسیار وابسته به قوانین است. می دانیم پالایشگاه در حال قدیمی شدن است و به همین دلیل پمپ و کمپرسور جایگزین را داریم.

*قبل از پایان سال 1403 اولین پری کامشنینگ واحد CCR را اجرایی کنیم و مابقی تا قبل از پایان خرداد 1404 اجرایی می شود.

*چرا شاراک را خریدید؟ زمانی که طرح های توسعه پالایشگاه مطرح شد متوجه شدیم که بخشی از خوراک ما از پتروشیمی ها خواهد بود و  متوجه شدیم که شازند کمک می کند تا طرح توسعه ما سریعتر انجام شود.

*افزایش سرمایه از محل زمین های پتروشیمی شازند در سال جاری انجام خواهد شد.

*روی سهام بازارگردان داریم اما روند قیمتی ناشی از روند سیاسی  و اتفاقات مربوطه است و این موضوع فقط مربوط به پالایشگاه ها نیست.

* تغییر در مدل CCR داریم تا بنزن را تولید کنیم که قیمت آن بالاتر است.

*پروژه نیروگاهی در حال پیگیری است اما هنوز زمین آن به ما تحویل نشده است.

خبر تکمیلی...

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایشگاه نفت تهران با حضور اکثریت سهامداران اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی برگزار شد.

کاهش تولید در سال 402 نسبت به 401

در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت گزارش هیئت مدیره را قرائت کرد و بیان داشت: این شرکت در سال 402 نسبت به سال قبلش کاهش تولید داشته که دلیل آن اورهال مجموعه بوده است، در سال جاری نیز دو اورهال داریم که تلاش می کنیم در نیمه دوم کاهش تولید را جبران نماییم.

وی ادامه داد: پالایش نفت تهران در انتهای سال ۱۴۰۲ با خرید شازند به یک شرکت پتروپالایشی تبدیل شده است و همچنین شرکت موظف شده تولید نفت کوره را کاهش دهد و کیفیت آن را بالا ببرد. نفت کوره دومین محصول شتران محسوب می‌شود لازم به ذکر است که در پالایش نفت تهران روزانه 250 هزار بشکه تولید وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بیان داشت: پالایشگاه‌ها موظف هستند هر سه تا چهار سال اورهال داشته باشند و این از سمت دولت تعیین می شود و کاهش نرخ میانگین نفت خام و کرک اسپردها در ۱۴۰۲ از دلایل افت درآمد شرکت بوده است البته که شتران در سال ۱۴۰۲ از میانگین صنعت سود بیشتری شناسایی کرده، اما نسبت به سال گذشته سود کمتری داشته است.

افزایش سطح تکنولوژی تا پایان 1410/ توسعه صادرات

ایرانزاد مدیرعامل شرکت عنوان کرد: تورم و افزایش هزینه گاز مصرفی پالایشگاه‌ها از دیگر دلایل کاهش درآمد شرکت بوده است ضمن اینکه در سال ۱۴۰۲، ۸۰۰ میلیارد تومان عدم‌النفع تبدیل گاز مایع به گاز سوخت به دلیل تحریم‌ها اتفاق افتاده است لازم به ذکر است که شرکت‌های پالایشگاهی به دلیل پایین بودن سطح تکنولوژی با حاشیه سود پایین همراه هستند و شرکت در نظر دارد تا ۱۴۱۰ سطح تکنولوژی خود را بهبود دهد.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما در نظر داریم تا بتوانیم صادرات خود را توسعه دهیم، در سال ۱۴۰۳ اولین صادرات نفتای سنگین اتفاق افتاده است و شرکت در نظر دارد امکان صادرات نفت کوره را هم دریافت کند در کنار این موضوع طرح کاهش تولید نفت کوره با بودجه ۲.۳ میلیارد دلار در مرحله انتخاب پیمانکار است و تا سال ۱۴۰۷ به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به برنامه های توسعه ای شرکت گفت: پروژه بهبود کیفیت بنزین تولیدی، تصفیه نفتای سنگین و همچنین کاهش بنزن و اتان از گاز مایع (پروژه CCR) ۸۲ درصد پیشرفت داشته و تا خرداد ماه 1404 به اتمام می رسد، همچنین طرح احداث واحد حلال نرمال هگزان در ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و طرح بازیایی FGR گازهای فلر که در سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد و در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار است.

قرارداد با شپنا

وی در مورد طرح توسعه نیروگاه گفت: همچنین شرکت طرح احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۰۰ مگاواتی را در سال ۱۴۰۴ به اتمام خواهد رساند.

در ادامه ایرانزاد در پاسخ به سوال سهامداران در مورد قرارداد با پالایشگاه اصفهان گفت: ما با پالایشگاه اصفهان هیچ قراردادی هنوز نبستیم و هنوز امضایی نشده است. قرار است این شرکت به ما 10 راکتور بفروشند و این راکتورها در زمین پالایشگاه تهران تحویل شود؛ بابت هر پرداختی از آن ها ضمانت نامه خواهیم گرفت که تا الان این موضوع به کارگروه مربوطه نرفته است.

وی در مورد پروژه گوگرد پاسخ داد: در مورد پروژه گوگرد با پالایشگاه اصفهان مذاکره صورت گرفته تا در آینده گوگرد را با آنها سهیم شویم مورد بعدی هم شرکت های دانش بنیان است که گوگرد مایع را تحویل شرکت ها بدهیم و این موضوع نیز در حال پیگیری است.

ایرانزاد در مورد کاهش مطالبات از دولت گفت: برای مطالبات از دولت اقدامات زیادی شده تا کنترل شود چون امکان وصول آن عملا نیست. به همین دلیل تلاش می کنیم تا نرخ افزایشی مطالبات را کاهش دهیم و یا اگر دولت فروش سهام داشت آن را خریداری کنیم.

نوسازی پالایشگاه/ دلیل خرید شاراک

مدیرعامل شرکت در مورد نوسازی پالایشگاه گفت: عملکرد سودی شرکت بسیار وابسته به قوانین است، ما می دانیم پالایشگاه در حال قدیمی شدن است و به همین دلیل پمپ و کمپرسور جایگزین داریم و این موضوع نیز به طور جدی دنبال می شود.

وی در مورد طرح توسعه CCR گفت: قبل از پایان سال 1403 اولین پری کامشنینگ واحد CCR را اجرایی می کنیم و مابقی تا قبل از پایان خرداد 1404 اجرایی می شود.

مسئول بخش سرمایه گذاری های شرکت در مورد دلیل خرید شاراک به سهامداران پاسخ داد: زمانی که طرح های توسعه پالایشگاه مطرح شد متوجه شدیم که بخشی از خوراک ما از پتروشیمی ها خواهد بود و متوجه شدیم که شازند کمک می کند تا طرح توسعه ما سریعتر انجام شود ضمن اینکه افزایش سرمایه از محل زمین های پتروشیمی شازند در سال جاری انجام خواهد شد.

رئیس مجمع در مورد روند قیمتی سهم نیز گفت: روی سهام بازارگردان داریم اما روند قیمتی ناشی از روند سیاسی  و اتفاقات مربوطه است و این موضوع فقط مربوط به پالایشگاه ها نیست.

مدیرعامل شرکت در ادامه اعلام کرد: تغییر در مدل CCR داریم تا بنزن را تولید کنیم که قیمت آن بالاتر است؛ پروژه نیروگاهی در حال پیگیری است اما هنوز زمین آن تحویل نشده است.

در پایان نیز به ازای هر سهم 26 تومان سود بین سهامداران تقسیم شد و این موضوع به تصویب مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24