Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

عدم‌النفع شرکت‌های بورسی از اختلاف دلار نیما و دلار آزاد به طور مستقیم خود را در سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد و این عدم رشد سودآوری شرکت‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه نقش پررنگی در افت ارزش بازار دلاری بورس تهران از سالیان گذشته داشته است. این موضوع به حدی در سود شرکت ها اثر گذار است که برای مثال دلار نیمایی 48 هزار تومانی ، 124 هزار میلیارد تومان و دلار 52 هزار تومانی 225 هزار میلیارد تومان به سود صنایع می افزاید. اما در مقابل در حالیکه صنایع با زیان ناشی از این اختلاف روبرو بودند، اختلاف نرخ دلار آزاد و نیما که در سال ١۴٠٢ به ٣۵ درصد و در سال جاری به ۴۶ درصد رسیده بود باعث شده بود برخی افراد به راحتی بتوانند از این اختلاف سود ۴۶ درصدی کسب کنند اما خوشبختانه طی تلاش های صورت گرفته و پیگیری های انجام شده طی سه ماه گذشته این روند تغییر کرد بطوریکه در فروردین ماه این اختلاف به ۵٨ درصد، اردیبهشت ۴٨ درصد و خرداد و تیر ماه به مرز 30 درصد کاهش پیدا کرد که تقریبا به میانگین سال ١۴٠٢ نزدیک شده ایم که اتفاق خوبی ارزیابی می شود.

اختلاف دلار نیما و آزاد به مرز 30 درصد رسید

بورس24 : حذف چالش دو نرخی بودن نرخ ارز به عنوان یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور، یکی از موضوعات مورد توجه دولت جدید خواهد بود و این موضوع با توجه به اثراتی که بر سودآوری شرکت های بورسی دارد می تواند نوید بخش بازگشت بخش قابل توجهی از سود شرکت های بورسی و به تبع آن منافع بیشتر سهامداران بازار سرمایه باشد .

در بیانیه ای که اخیرا رئیس جمهور منتخب منتشر کرده است موضوعاتی مرتبط با بازار سرمایه اشاره شده که مهمترین نکته آن لزوم برطرف سازی چالش دو نرخی بودن نرخ ارز است که از آن به عنوان دومین عامل هدررفت منابع اقتصادی کشور یاد شده است.

در این بیانیه آمده است: نظام چند نرخی ارز فساد زیادی در پی داشته و به تبع آن قاچاق گسترده کالا و به هم ریختگی واردات و صادرات کشور را شکل داده است. طبق این بیانیه هدف از این سازوکار حمایت از قدرت خرید جامعه بوده اما نتیجه آن شده که همان جامعه آسیب دیده است در این بیانیه آمده است یکی از کارهای خوبی که در زمان شهید رئیسی انجام شد نیز تلاش برای حذف این معضل بود که البته انجام آن ناتمام ماند.

عدم‌النفع شرکت‌های بورسی از اختلاف دلار نیما و دلار آزاد به طور مستقیم خود را در سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد و این عدم رشد سودآوری شرکت‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه نقش پررنگی در افت ارزش بازار دلاری بورس تهران از سالیان گذشته داشته است. این موضوع به حدی در سود شرکت ها اثر گذار است که برای مثال دلار نیمایی 48 هزار تومانی ، 124 هزار میلیارد تومان و دلار 52 هزار تومانی 225 هزار میلیارد تومان به سود صنایع می افزاید.

اما در مقابل در حالیکه صنایع با زیان ناشی از این اختلاف روبرو بودند، اختلاف نرخ دلار آزاد و نیما که در سال ١۴٠٢ به ٣۵ درصد و در سال جاری به ۴۶ درصد رسیده بود باعث شده بود برخی افراد به راحتی بتوانند از این اختلاف سود ۴۶ درصدی کسب کنند اما خوشبختانه طی تلاش های صورت گرفته و پیگیری های انجام شده طی سه ماه گذشته این روند تغییر کرد بطوریکه در فروردین ماه این اختلاف به ۵٨ درصد، اردیبهشت ۴٨ درصد و خرداد و تیر ماه به مرز 30 درصد کاهش پیدا کرد که تقریبا به میانگین سال ١۴٠٢ نزدیک شده ایم که اتفاق خوبی ارزیابی می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24