Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

ایران‌خودرو در برنامه 8 گانه خود، اعلام کرده،‌ بعد از پیگیری موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، دومین اقدام برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، پیگیری اصلاح قیمت محصولات است. برنامه سوم ایران‌خودرو، برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای اصلاح ساختار مالی و تامین منابع مالی، است.برنامه چهارم ایران‌خودرو، بهینه‌سازی ترکیب تولید با هدف ارائه محصولات و کسب سودآوری و بهبود سرمایه در گردش، است اما برنامه پنجم ایران‌خودرو، توسعه محصولات است. ایران خودرو در این قالب برنامه حذف محصولات قدیمی و زیان‌ده را در دستور کار قرار داده است. برنامه‌های ششم و هفتم ایران خودرو نیز، شامل واگذاری دارایی‌ها و اموال غیرمولد گروه و همچنین اجرای مقدمات فرآیند واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه برای چابک‌سازی و بررسی طرح انجام افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم است...

اعلام 8 راهکار برای خروج ایران خودرو از شرایط کنونی

بورس24 : در شرایطی که گروه خودروسازی سایپا تاکنون برنامه مشخصی برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت منتشر نکرده، گزارش‌های دریافتی حاکی است ایران خودرو با وجود تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی استفاده از برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها، فقط به این اقدام محدود نمانده و برنامه‌های جامع دیگری را نیز برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در دستور کار خود قرار داده است.  

ایران‌خودرو پیش‌تر، در بهار امسال، با ارسال نامه‌ای به هیات پذیرش بورس اوراق بهادار، 8 برنامه‌ را برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت ارائه کرده بود. این 8 راهکار مواردی مانند «تجدید ارزیابی»، «استفاده از ظرفیت بورس کالا»، «توسعه محصول»، «بهینه‌سازی ترکیب تولید» و البته «اصلاح قیمت» را شامل می‌شود. حسین تقدسی معاون اقتصادی ایران‌خودرو، با بیان این‌که سودآوری و خروج از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، از مهم‌ترین راهبردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو است، در این باره می‌گوید: انتظار می‌رود، راهبردهای 8 گانه اعلامی و اقدامات در دست اجرا، شرکت را در مسیر سودآوری قرار دهد. 

ایران‌خودرو در برنامه 8 گانه خود، اعلام کرده،‌ بعد از پیگیری موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، دومین اقدام برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، پیگیری اصلاح قیمت محصولات است. برنامه سوم ایران‌خودرو، برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای اصلاح ساختار مالی و تامین منابع مالی، است.برنامه چهارم ایران‌خودرو، بهینه‌سازی ترکیب تولید با هدف ارائه محصولات و کسب سودآوری و بهبود سرمایه در گردش، است اما برنامه پنجم ایران‌خودرو، توسعه محصولات است. ایران خودرو در این قالب برنامه حذف محصولات قدیمی و زیان‌ده را در دستور کار قرار داده است. برنامه‌های ششم و هفتم ایران خودرو نیز، شامل واگذاری دارایی‌ها و اموال غیرمولد گروه و همچنین اجرای مقدمات فرآیند واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه برای چابک‌سازی و بررسی طرح انجام افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم است. 
 
اما هشتمین برنامه  ایران خودرو برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت ، پیگیری استفاده از ظرفیت بورس کالا به منظور سودآوری و بهبود نقدینگی است. ایران‌خودرو پیش‌تر تعداد محدودی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده بود که نتیجه آن، سودده شدن خودروهای عرضه شده بود. با‌ این‌حال مراجع ذی‌ربط یک سال و نیم پیش عرضه خودرو در بورس کالا را ممنوع اعلام کردند. 

به باور کارشناسان، از آن‌جا که قیمت‌گذاری دستوری عامل اصلی زیان‌‌سازی خودروسازان محسوب می‌شود، به‌کارگیری روشی مانند عرضه خودرو در بورس کالا برای عبور خودروسازان از زیاندهی و هم‌چنین منطقی‌تر شدن روند عرضه و تقاضا در بازار مصرف می‌تواند موثر باشد. به گفته کارشناسان، با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف قیمت در این بستر، خودروسازان تا حد زیادی از تبعات قیمت‌گذاری دستوری دور خواهند شد، بنابراین زیاندهی‌شان در تولید به نوعی متوقف شده و امکان جبران تدریجی زیان انباشته وجود خواهد داشت.    

تجربه چند سال گذشته نشان می‌دهد هرگاه این شیوه به‌کار گرفته شده نفع توأمان خودروسازان و مشتریان را به دنبال داشته است. شیوه فروش خودرو در بورس کالا به این شکل است که خودروسازان محصولات خود را با نرخی به عنوان «پایه» در این بستر عرضه می‌کنند و در نهایت خودروها با قیمتی که تحت نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، در اختیار برندگان این حراج قرار می‌دهند. بنابراین خودروسازان از محل فروش محصولاتشان در بورس کالا نه‌تنها زیان نمی‌‌بینند، بلکه سود معقول و متناسبی نیز می‌برند. مصرف‌‌کنندگان واقعی هم این امکان را دارند تا در صورت برنده شدن در حراج خودرویی بورس کالا، خودروی موردنظر خود را با قیمتی بسیار کمتر از بازار خریداری کنند. برنامه عرضه خودرو در بورس کالا، طی 2 سال گذشته با ایجاد سامانه فروش یک‌پارچه به محاق رفت ولی حالا که آثار و آسیب‌های آن سامانه مشخص شده به نظر می‌رسد بار دیگر می‌توان از روش عرضه خودرو در بورس به عنوان راهکاری میانه در تعدیل شرایط خودروسازان و بازار بهره گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24