Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

اگر قبول کنیم که دولت قصد دارد با یک ترکیب از افراد جوان و سالم و پرده‌برداری از چهره‌های جدید وارد میدان شود و کمی گشایش در حوزه سیاست خارجی داشته باشیم، اتفاقات خوبی در بازار سرمایه رقم خواهد خورد و قطع به یقین بازارهای موازی به رکود عمیقی خواهند رفت. منتهی برای رسیدن به این نقطه نیاز به کمی زمان و شفاف‌شدن بسیاری از مسائل داریم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 23 تیر 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه چهره‌ای شبیه به بازار روزهای قبل داشت و لذا از آنجا که در روزهای پایانی هفته قرار گرفته بود و نیم‌نگاهی هم به فضای تق و لق هفته پیش رو داشت، با گذر از دقایق ابتدایی و روشن شدن ضعف طرف تقاضا، به مرور زیر فشار عرضه‌های بیشتری قرار گرفت. در نتیجه این رویداد، شاخص کل با افت نزدیک به 8 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 209 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات پس از فراز و فرود اخیر در محدوده 3 تا 3.3 همت در نوسان است و رقمی بالغ بر 500 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد. جالب است بدانید که در بازار شنبه یعنی روز اعلام نتایج انتخابات 2.2 همت نقدینگی توسط حقیقی‌ها به بازار تزریق شد اما در 4 روز بعد، رقمی بالغ بر 1.7 همت تالار شیشه‌ای را ترک کرد و این اتفاق دقیقا نشان می‌دهد که بزرگترین مشکل بازار، از دست رفتن اعتماد عمومی است که امروز مفصل‌تر درخصوص این موضوع بحث خواهیم کرد.

شاید بازار بعد از انتخابات خیلی ترسی نداشته باشد ولی تداوم ابهامات و نبود نقدینگی و البته شیطنت جدی برخی از بازیگران بازار در صندوق‌های اهرمی و نمادهای مورد توجه باعث شده تا معامله‌گران و سهامداران انگیزه کافی برای حرکت رو به‌ جلو و پوست‌اندازی نداشته باشند. البته انتظار رشد قابل توجهی هم پس از نتیجه انتخابات نمی‌رفت اما به هر جهت فضا از آنچه تصور می‌شد، بدتر پیش رفت. بازار فعلا نظاره‌گر است و آنهایی که دست به خرید پیش از انتخابات نزدند، چیزی را از دست نداده و پیروز تحولات اخیر بودند.

این روزها فضا در کلیه بازارها آرام است اما دست‌کم زیر سایه این آرامش، ذهن مشوش سهامداران در بازار سرمایه را داریم که با خود به هزار و یک چیز فکر می‌کنند و منتظرند تا هر چه سریعتر تکلیف کابینه جدید روشن شده و در اولین گام اظهارنظر وزرای احتمالی را بشنوند. شنیده می‌شود علی طیب‌نیا فرماندهی تیم اقتصادی را در دست گرفته و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر رایزنی‌های جدی برای رسیدن ایشان به سمت معاونت اول در جریان است. طیب‌نیا مخالفان بسیاری دارد. این مخالفین معتقدند در پیش گرفتن سیاست‌های شدید انقباضی منجر به مخاطراتی برای تولید خواهد شد. اما تصور می‌کنیم اگر ایشان در راس هرم جریانات اقتصادی قرار بگیرند و فضای یکدستی ایجاد شود، با توجه به رکود تورمی سالهای اخیر و مشکلات حاد در بخش تولید، فضا بهتر از انتظارات پیش رفته و سیاست‌ انقباضی شدیدی نداشته باشیم.

ضمن اینکه، اگر بحث بازار را کنار بگذاریم، طبیعی است که با بهبود فضای کسب و کار و تحولات مثبت در تولید و اقتصاد، حال و روز بازار سرمایه هم تغییر کند. در واقع در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که هر برگشتی به سمت عقلانیت به سود بازار خواهد بود اما مشکل اینجاست که هنوز سهامداران ایمان به تحولات مثبت نداشته و لذا در بازار می‌بینیم که جریان پول یا نظاره‌گر بوده و یا به‌دنبال کسب نوسانات مقطعی است. شرایط فعلی بازار، شرایط جذابی برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت است اما در کوتاه‌مدت چالش‌های خود را دارد و فعلا خبری از نقدینگی و ریسک‌پذیری تا زمان روشن شدن برخی از ابهامات نیست.

اگر قبول کنیم که دولت قصد دارد با یک ترکیب از افراد جوان و سالم و پرده‌برداری از چهره‌های جدید وارد میدان شود و کمی گشایش در حوزه سیاست خارجی داشته باشیم، اتفاقات خوبی در بازار سرمایه رقم خواهد خورد و قطع به یقین بازارهای موازی به رکود عمیقی خواهند رفت. منتهی برای رسیدن به این نقطه نیاز به کمی زمان و شفاف‌شدن بسیاری از مسائل داریم. روز سه‌شنبه برگه‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد دکتر پزشکیان در نظر دارد در تعیین کابینه خود از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کرده و خیلی نگاه و علاقه به لابی‌گری برای رسیدن افراد قبلی به قدرت ندارد. به نظر همین موضوع سیگنال بسیار مثبتی است که شاید بازار فعلا خیلی به آن وزن ندهد.

اما ادامه بحث امروز را با موضوع "بازگشت اعتماد" و "جریان پول" پیش می‌بریم. مشکل امروز بازار، دقیقا همین دو کلید واژه است ! و طبیعتا برای برگشت نقدینگی، تا ماه‌ها باید روی موضوع اعتمادسازی کار کرد. چراکه پولی که طی این مدت راهی سایر بازارها شد، به راحتی بر نخواهد گشت. بی‌اعتمادی به بازار از اردیبهشت 1402 آغاز شد و در ادامه با اتخاذ ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24