Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24 - بیش از یک هفته از ابلاغ جدول استانی نرخ رشد مجاز اجاره بهای مسکن از سوی شورای عالی مسکن می گذرد...

راهکار کنترل اجاره بهای مسکن

بورس24 - بیش از یک هفته از ابلاغ جدول استانی نرخ رشد مجاز اجاره بهای مسکن از سوی شورای عالی مسکن می گذرد.

در روزهای گذشته قراردادهای اجاره لازم بوده براساس این نرخ ها تنظیم شود. طبق جدول در همه استان ها مصوب شده است معاملات اجاره مسکن از ابتدای تابستان تا پایان سال جاری با رشد حداکثری 25 درصد در مبلغ اجاره نسبت به میزان اجاره بهای سال گذشته منعقد شود.

پایه این نرخ مبالغ اجاره ای است که برای هر واحد مسکونی در سال 1402 در اجاره نامه آن واحد درج شده است.

قراردادهای اجاره ممهور به کد رهگیری امکان اطلاع از مبلغ اجاره 1402 واحدهای مسکونی در شهرها را برای دولت، مشاور املاک و همچنین مستاجری که امسال قصد اجاره واحد را دارد فراهم می کند.

این نرخ رشد با مقایسه مبالغی که بهار امسال در بازار اجاره مسکن منعقد شد، سطح پایین تری است.

در بهار امسال متوسط اجاره بها در معاملات رسمی بازار اجاره مسکن 40 درصد افزایش پیدا کرد. در تهران نیز این نرخ رشد حدود 50 درصد بود.
اعلام نرخ 25 درصدی به معنای آن است که نرخ رشد اجاره در تابستان باید به نصف بهار برسد.

کارشناسان اقتصادی در تحلیل وضعیت بازار اجاره مسکن می گویند، کاهش نرخ تورم به کاهش نرخ رشد اجاره بها می انجامد. در سال های اخیر قبل از رشد چشمگیر اجاره بها ابتدا نرخ تورم شروع به رشد کرد. رابطه مستقیم و با فاصله زمانی بین تورم و نرخ رشد اجاره بها این هشدار را به مسولان می دهد که برای بازگرداندن آرامش به روند اجاره بها لازم است نرخ تورم به کانال 20 درصد فروکش کند. همچنین راهکار دیگر افزایش عرضه مسکن اجاره ای است.

در سال های گذشته عمده طرح های دولت ها برای بازار مسکن متمرکز بر ساخت مسکن ملکی بوده است. 

این در حالی است که در کشورهای مختلف حداقل 25 درصد از طرح های حمایتی بخش مسکن به مسکن اجاره ای اختصاص دارد. سهم این نوع مسکن (اجاره ای) در کشور ما صفر است. عرضه حمایتی مسکن اجاره ای برای خانواده هایی است که توان مناسب برای پرداخت اجاره بها را ندارند.

این واحدهای مسکونی با مبلغ اجاره 15 تا 30 درصد پایین تر از مبالغ بازار در اختیار دهک های حمایتی قرار می گیرد.

در بازار اجاره تهران واحدهای مسکونی با پول پیش حداقل 400 میلیون تومان و 9 تا 10 میلیون تومان اجاره بهای ماهانه در متوسط شهر اجاره داده می شود.

مبالغ اجاره برای منطقه 6 شهر تهران به میزان 200 میلیون تومان پول پیش و 12 تا 15 میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته می شود. در مناطق پایین شهر نیز این مبالغ کمتر می شود و به 100 میلیون تومان رهن و زیر 10 میلیون تومان اجاره بهای ماهانه می رسد.

در مناطق متوسط رو به بالای شهر نیز مبلغ رهن تا یک میلیارد تومان هم افزایش پیدا می کند. در سایر کلان شهرها نیز مبالغ اجاره به میزان 40 درصد اجاره بها در تهران است.

در استان های مختلف عمده واحدهای مسکونی با اجاره ماهانه بیشتر و مبلغ پول پیش کم به مستاجرها عرضه می شود.

در سال های اخیر طبق اعلام مشاوران املاک عرضه واحد مسکونی اجاره ای در بازار مسکن شهرهای مختلف کشور کاهش چشمگیر پیدا کرده است.

رکود ساخت مسکن در سال های گذشته عرضه جدید واحد مسکونی در بازار کشوری را تا 50 درصد نسبت به سال های دهه 80 کاهش داد. این رکود بیشترین تاثیر را بر عرضه واحد اجاره ای گذاشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24