Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

ادامه بحث امروز را با تحولات ارزی پیش می‌بریم. تنها موضوع اقتصادی که در مناظره‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور به شکل واضح‌تری بیان شد. اگر دولت جدید بتواند موضوع نرخ ارز را حل کند و اختلاف دلار نیما و آزاد را کاهش داده و به نقاط منطقی برساند (منتفی شدن دست‌درازی به جیب شرکتها)، دست به کار بزرگی زده و این موضوع می‌تواند سرآغاز دوره رشد جدید و قوی بازار باشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 19 تیر 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز با عرضه‌های بیشتری آغاز کرد و تا حدودی سمت تقاضا عقب نشست. این رفتار برگرفته از فضای بازار یکشنبه بود و پس از یک رشد کوتاه باری دیگر می‌بینیم که بازار در مسیر دو راهی قرار گرفته است. البته فضا خیلی هم بد نبود و در مقاطعی شاهد تحرکات مثبتِ خریداران در برخی از نمادهای مورد توجه بودیم اما در نهایت این فروشنده‌ها بودند که دست برتر را داشتند و لذا شاخص کل با افت حدود 5 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 221 هزار واحدی عقب نشست. به هر جهت باید پذیرفت که بازار یک ریسک بزرگ را پشت سر گذاشته اما ابهام درخصوص سیاستگذاری‌های اقتصادی پابرجاست. در نتیجه معاملات روز گذشته، ارزش معاملات با افت 34 درصدی به 4.3 همت رسید و رقمی بالغ بر 440 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد !!

بازار دیروز به ویژه در یک ساعت پایانی پرعرضه بود و باری دیگر نقطه ضعف او که همانا نبود انگیزه و نقدینگی کافی است، بر همگان روشن شد. به نظر می‌رسد هیجان ناشی از به‌‌ قدرت رسیدن طبیب جمهور، فروکش کرده و حالا بازار منتظر ترکیب اقتصادی دولت و سیاست‌های پیش رو است. اما نکته‌ای که در این بین کمی ما را امیدوار می‌کند این است که حجم داد و ستد سهام طی این 3 روز رشد کرد و از اعداد و ارقام کمتر از 3 - 4 همت فاصله گرفت. لذا اگر ارزش معاملات در سطوح بیش از 4 – 5 همت به تعادل برسد، می‌توان گفت که موج افزایشی آغاز شده، خاتمه نیافته و بازار پس از کمی دست به دست شدن، حرکت رو به جلوی دیگری را به شکل آرام‌تر و کم‌هیجان‌تر تجربه خواهد کرد.

بازار کماکان امید به مداوای اقتصاد کشور دارد؛ اما لازمه این درمان این است که کابینه پزشک یا همان طبیب‌ ما، کابینه‌ای متشکل از افراد با جنم، قوی، متخصص، جوان، کاربلد و کم‌حاشیه باشد. بنابراین اگر در این ترکیب شاهد معرفی عده‌ای فسیل با تفکرات گند دولتی و ایده‌های مزخرف پوپولیستی و شاخه‌های کثیف مافیایی که اعتقاد به قیمت‌گذاری دستوری و حمایت از ارز دولتی و مداخله در بازار آزاد و بورس کالا دارند باشیم، کُلاهِمان با پزشک شهر به بدترین شکل ممکن توی هم خواهد رفت ! چراکه در 3 سال اخیر بازار دقیقا از همین ناحیه آسیب دید. برای بازار تفاوتی بین جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست. آنچه بازار نیاز دارد، ایجاد یک فضای رقابتی آزاد نئولیبرال و تفکرات مدرن و دوری از حضور دانشمندانی است که اقتصاد را به سخره گرفته و کشور را به چنین روزی انداخته‌اند. 

البته کمی بعید می‌دانیم که دکتر شهر ما قوه عاقله خود را زیر پا گذاشته و به سمت ترکیب فسیل‌طور برود. به‌خصوص که تا این لحظه چنین چهره‌هایی دور ایشان ندیده‌ایم. اما به هر جهت نگرانی‌هایی نسبت به این موضوع وجود دارد و اگر خلافش ثابت شود، قطعا با چالش سختی مواجه خواهیم شد. بازار به هیچ‌ وجه حال و حوصله سر و کله زدن با تفکرات پوپولیستی و چپ‌گونه که دردی از اقتصاد دوا نمی‌کند را ندارد. شاید اگر معاون رئیس‌جمهور مشخص شود، فضا در این حوزه کمی شفاف شود. و البته همین ابتدای کار به این نکته اشاره داشته باشیم که با ترکیب فعلی مجلس، کار بسیاری دشواری برای تشکیل کابینه در پیش است و باید امیدوار بود رئیس قوه مقننه که اتفاقا یکی از کاندیدها برای رسیدن به قدرت در قوه مجریه و به نوعی دست‌انداز برای پیروزی طیف پایداری بود، بتواند موازنه لازم را برقرار کرده و در مواقع حساس و ضروری به کمک پزشک شهر بیاید. ضمن اینکه بر خلاف افرادی همچون روحانی و احمدی‌نژاد، تصور می‌کنیم که مسعود پزشکیان در چینش کابینه اولا موافقت‌های لازم را در راستای همسو شدن با تفکرات کلی نظام از سطوح بالاتر بگیرد و ثانیا افرادی انتخاب شوند که کمترین حاشیه و روزمه سیاه را داشته باشند.

این روزها در فضای مجازی می‌بینیم که هرکس از راه می‌رسد تصویری از کابینه احتمالی دولت چهاردهم منتشر می‌کند. به جد اعتقاد داریم که این تصاویر صرفا تراوشات ذهنی برخی از افراد است و هنوز هیچ چیز مشخص نیست. تنها موضوعی که این روزها کمی جدی‌تر مطرح می‌شود و از کوشه و کنار به گوش می‌رسد، قرار گرفتن طیب‌نیا در راس تیم اقتصادی دولت و حتی در جایگاه معاونت پزشکیان است. گویا پیشنهاداتی در این خصوص مطرح شده و در دست بررسی است اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده و به نظر نمی‌توان به شایعات و شنیده‌ها تکیه کرد.

اما ادامه بحث امروز را با تحولات ارزی پیش می‌بریم. تنها موضوع اقتصادی که در مناظره‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور به شکل واضح‌تری بیان شد. اگر دولت جدید بتواند موضوع نرخ ارز را حل کند و اختلاف دلار نیما و آزاد را کاهش داده و به نقاط منطقی برساند (منتفی شدن دست‌درازی به جیب شرکتها)، دست به کار بزرگی زده و این موضوع می‌تواند سرآغاز دوره رشد جدید و قوی بازار باشد. اما دیدگاه‌های رئیس‌جمهور در مورد نرخ ارز چیست ؟ شاید بتوان گفت جز ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24