Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نگرش ما در بورس همان نگاه آقای دکترعبده است. مجموعه‌ای از اقتصاددانان بسته به تخصص، نسخه برخورد با مشکل را طراحی خواهند کرد. دولت نباید در قیمت‌ گذاری دخالت و در تولید دخالت کند و این مداخله بلای کنونی را بر سر واقتصاد آورده است. ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و کسری بودجه دولت را از بورس تامین نخواهیم کرد. اگر دولت دخالت خود را کاهش دهد این ثبات برخواهد گشت. حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست و خود تحریم‌ها هم در این زمینه تاثیر گذار است.

پزشکیان و بورس ؛ او برای بهبود بازار سهام چه نسخه ای دارد؟

بورس24 : چهارشنبه گذشته با تقویت احتمال ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، فعالان بازار سرمایه از تابلوی سبز معاملات بورس نوید پیروزی سر می دادند اما کمتر کسی احتمال می داد که بازار شنبه 16 تیرماه  در ساعات اولیه ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحد رشد داشته باشد و دو همت نقدینگی جدید به آن تزریق شود.

واکنش سبز به فرمانده اقتصادی

هرچند پزشکیان بارها اعلام کرده که برای بازار سرمایه و بورس، برنامه ای ندارد اما تمکین وی به نظرات حسین عبده تبریزی به عنوان مشاور اقتصادی اش، درکنار وعده ی مذاکره برای برچیده شدن تحریم ها اطمینان و آرامشی را حاکم ساخت که فعالان بازار به ارائه برنامه های اصولی و پایه ای پزشکیان برای بورس اعتماد کنند.

البته پزشکیان و عبده تبریزی معتقدند رفع مشکلات بازار سرمایه نیازمند صرف زمان ( 2 الی سه سال)، بسترسازی و... بوده تا رشد منطقی و پایدار ایجاد شود و این نیازمند تدوین برنامه کارشناسانه همگرای شرایط اقتصادی از جوانب گوناگون است.

آغاز حمایت

اظهار نظرهای او در مقام نماینده تبریز در مجلس محدود به چند جمله کوتاه در آبان 1401 می شود :

«به نقطه‌ای می‌رسیم که وقتی بورس‌های دنیا به خاک و خون کشیده می‌شوند بازار ما رونق می‌گیرد و وقتی چنین تورمی در جامعه حاکم است، بورس افت می‌کند. پس اینجا از نظر علمی مشکلی وجود دارد.»

رئیس جمهور در اولین حضور تلویزیونی اش اظهار نظرهایی متوالی  را در شبکه ایکس درباره بورس بیان کرده است.

وی  در 22 خرداد توییت کرده...

-بورس اوراق بهادار تهران بدترین دوران خود را در ۴ سال گذشته سپری کرده است.

-مشکل بورس همان مشکل اقتصاد کشوراست. دخالت ناروای دولت در کسب و کار‌ها و تحریم‌های بین‌المللی.

-قرار بود سه روزه مشکل بورس حل شود، اما بحران ۳ سال کامل ادامه یافت.

-برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت.

-قرار بود از بورس حمایت کنید نه اینکه فرصت‌های استفاده از مصوبه‌های پنهانی را برای نورچشمی‌ها فراهم کنید.

عدم دخالت دولت

28 خرداد 1403 بود که پزشکیان انتقادات خود از شرایط حاکم بر بازار سرمایه را  در در رسانه ملی و طی دور دوم مناظرات به صراحت بیان کرد و مجدد بر تمکین به نظر کارشناسان تاکید کرد و رفع این مشکلات را منوط به صرف زمان  دانست.

وی در این مناظره گفت: نگرش ما در بورس همان نگاه آقای دکترعبده است. مجموعه‌ای از اقتصاددانان بسته به تخصص، نسخه برخورد با مشکل را طراحی خواهند کرد. دولت نباید در قیمت‌ گذاری دخالت و در تولید دخالت کند و این مداخله بلای کنونی را بر سر واقتصاد آورده است. ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و کسری بودجه دولت را از بورس تامین نخواهیم کرد. اگر دولت دخالت خود را کاهش دهد این ثبات برخواهد گشت. حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست و خود تحریم‌ها هم در این زمینه تاثیر گذاراست.

هر چند موضع وی به بورس کمابیش برای فعالان بازار سرمایه مطرح  شده بود اما بیان آن ها از رسانه ملی، اهمیت ویژه و توجه  بیشتری را به خود جلب کرد.

تمایز اقتصاد حوزه ها

آخرین مناظره از مناظره‌های انتخابات با محوریت اقتصادی نیز 12 تیر ماه از رسانه ملی دیده شد و پزشکیان درباره بورس گفت: از نظر تخصصی و علمی میان اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد صنعت، اقتصاد پولی و مالی و اقتصاد بورس زمین تا آسمان با هم فرق وجود دارد و ما جهت حل ناترازی‌ها در هر حوزه قطعاً از کارشناسان مربوطه استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس با یک با نسخه ساده امکان پذیر نیست، بلکه حتی موج تحریم نیز در بورس تأثیرگذار خواهد بود.

البته پیش از این مناظره، پزشکیان که به اهمیت آرای اهالی سرمایه و البته مشکلات بورس پی برده بود سعی کرد تا نزدیکی بیشتری با این حوزه داشته  باشد و ارتباط خود را تقویت کند به طوری که خواستار آن بود تا در 12 تیر به تالار معاملات بورس بیاید ولی نشد. بنابراین در شبکه ایکس نوشت:

«متاسفانه با تمام تلاش این مهم ممکن نشد. امید می‌رود این فرصت درهفته‌های آینده فراهم شود که طبق وعده به دیدار دوستان خواهم آمد تا با یکدیگر در رابطه با ارتقای بازار سرمایه و نقش آن در رشد تولید و تجارت گفت و گو شود.»

در نهایت و با یک جمع بندی از سخنان پزشکیان قبل از آغاز ریاست جمهوری اش و فرش سبز زودهنگام بورس برای وی، می توان  به تاثیر مثبت و روزهای خوب برای بازار سرمایه امید داشت زیرا رونق بورس می تواند؛ بهبود معیشت را ایجاد کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24