Bourse24 Ads 236

بورس 24 - بانک مرکزی آمار مربوط به گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در ماه خرداد را منتشر کرد...

قیمت مسکن متر مربعی نزدیک به 86 میلیون

بورس24 - بانک مرکزی آمار مربوط به گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در ماه خرداد را منتشر کرد.

براساس این گزارش قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته تنها یک درصد رشد کرد و به 85 میلیون و 910 هزار تومان رسید.
در ماه اردیبهشت این قیمت معادل 84 میلیون و 700 هزار تومان بود.

سال گذشته در این فصل اما قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در معاملاتی که انجام شد 78 میلیون تومان بود.

براساس گزارش معاملات ماه خرداد رشد سالانه قیمت مسکن به کمتراز 10 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در سال گذشته نرخ رشد سالانه رقمی برابر با 65 درصد گزارش شده بود.

قوی ترین عامل کاهنده نرخ رشد قیمت مسکن را کارشناسان در سرریز سطوح قیمت آپارتمان ها در مناطق شهری تهران از ظرف مالی خریداران عنوان می کنند.

اثر این عدم تعادل قیمت در خرداد ماه امسال از یک سو روی نرخ رشد قیمت منعکس شده و از سوی دیگر باعث تمدید رکود معاملات مسکن شده است.

گزارش بانک مرکزی در این باره حاکی است در خرداد ماه سال جاری تنها 3 هزار و 800 واحد مسکونی در بازار مسکن شهر تهران معامله شد.

این در حالی است که در سال های رکود معاملات مسکن خرید و فروش ماهانه حدود 5 تا 6 هزار واحد بود. کارشناسان اقتصادی در عین حال اثر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر رکود معاملات مسکن را معنادار توصیف می کنند.

در هفته های گذشته از تعداد خریداران سرمایه ای در بازار مسکن و حتی بقیه بازارها کاسته شد. تغییر دولت چون که به معنای تغییر احتمالی تصمیمات اقتصادی و سیاسی خواهد بود، سرمایه گذاران درنگ می کنند تا پس از مشخص شدن خط و ربط سیاست ها و معادلات اقتصادی اقدام به سرمایه گذاری در بازار جدید کنند.

ضمن آنکه در این ماه های اخیر ریسک هایی برای تحریک ورود و خروج بین بازارها آنچنان جدی و پررنگ نبود. بنابراین از سیالیت سرمایه ها کاسته شد.

بازار مسکن در خرداد ماه مثل خیلی از بازارهای دیگر در رکود قرار داشت. فروش واحد مسکونی در خرداد 1000 فقره از معاملات ماه اردیبهشت کمتر شد.

کارشناسان اقتصادی با نگاه به تجربه بازارها حین و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی می کنند رکود خرداد در ماه تیر نیز به احتمال خیلی زیاد تداوم می یابد.

در سال جاری دو پارامتر مقابل رشد قیمت مسکن ایستاده است. پارامتر اول که کوتاه مدت و زودگذر است، انتخابات و تشکیل کابینه جدید است. اما پارامتر دوم که پایدار است به سلب شدن قدرت خرید مسکن از مردم و سرمایه گذاران مربوط می شود.

این پارامتر در صورتی که محرک تازه نفسی برای رشد قیمت مسکن فعال نشود حداقل یکسال در بازار مسکن باقی می ماند تا آثار آن باعث کاهش تدریجی قیمت مسکن و افزایش تدریجی قدرت خرید شود.

نسبت قیمت مسکن به درآمد سالانه خانوارها بالای عدد 30 است که بیانگر تضعیف قدرت خرید مسکن و انتظار 30 ساله برای صاحب خانه شدن است.

همین سلب قدرت خرید باعث شده در سال های اخیر عمده زوج های جدید به بازار اجاره مسکن گسیل شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 240


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24